Jag har köpt ett hus som visade sig ha en hel del fel. Utöver alla de dolda fel (som är en historia i sig själv) så har tidigare ägare byggt ett rejält vinterisolerat uterum på 30 kvm med vattenburen golvvärme som nu visat sig sakna bygglov. Kommunen och är i en bygglovsprocess med kommunen. Tyvärr är det nästan omöjligt att bygglov kommer att beviljas då hela tillbyggnaden är byggd på prickmark. Så hoppet att om att få behålla det är nästan obefintligt. En möjlighet att nu tittar på är att dela uterummet i två. Göra om det så att halva uterummet blir en attefallstillbyggnad och den andra halvan en uteplats.

Mitt stora problem med denna lösning är vad jag gör med den vattenburna golvvärmen. Jag kan ju gärna inte elda på som vanligt och värma 15 kvm golvyta utomhus. Alternativet att stänga av golvvärmen helt känns inte så lockande. Vad sjutton ska jag göra. Känns som ett enormt projekt att bila upp hela golvet och lägga nya rör och gjuta igen. Någon som har en idé? Alla tankar på potentiella enkla lösningar tas tacksamt emot!
 
Ingen som har ngt förslag? Eller är det bara att bila upp plattan och göra om?
 
Lägg ny golvvärme och höj golvet, fast då blir det ”randigt”……

Svårt fall.
Protte
 
Det kan ju vara så att slingorna går längs med delningen och då blir det bara en skarv just innan den går under delningen.
Går det tvärs delningen så blir det många nya vändslingor.

Sedan har du problemet att betongen i rummet kommer leda ut värme till altanen.

Lägg elgolvvärme, bygger inte så mycket på höjden.

Bila ut skiten, är ju BARA 15 m2

Protte
 
Tack Protte,
randigt kan jag nog leva med (med tanke på alternativen) men höjningen blir väl ganska rejäl och golvnivån är redan samma som huset. Om jag måste ta denna väg vill jag att göra det så lågt som möjligt. Funderar på direktverkande elslinga men det känns lite surt när man har bergvärme och elpriserna är som de är idag..
 
Pest eller kolera, slita med bilning och ny betong eller lite på elräkningen.
Bara välja.

Eller sätt dit vanliga radiatorer och några goa mattor.

Protte
 
Tänkte också i banorna att bila ut det sedan kom jag på att det enda jag någonsin bilat ut tidigare var för att dra ett rör. För hand... Vill ju hitta en lösning som jag som hemmafixare är bekväm med, eller som inte kostar en förmögenhet att ha hantverkare till. Ligger redan åtskilliga 100 tusen back efter att hittat fel efter fel med huset. Elektriker har jag i bekantskapskretsen så det känns ju mer och mer som en framkomlig väg.
 
Ren amatörfundering osv men om du ändå måste kapa plattan så vad händer om du kapar den typ 2-3 dm mindre, bilar fram slangändarna, skarvar ihop slangarna och gjuter upp kanten igen? Man bör väl ändå få dit någon typ av isolering på utsidan plattan
 
Precis i de banorna jag tänkte Mats. Kapa plattan, bila upp för isolering och då kanske kunna skarva alla rören på något sätt. Sedan har jag läst att ska man inte ska skarva rören alls men om man ändå gör det ändå behövs det en inspektionslucka där man skarvar. Och jag vet inte om det går att bila ut delar av rören utan att skada dem. Jäkla dilemma detta.
 
C
Som @prototypen är inne på känns det rätt avgörande om rören går tvärs eller längs med.
En burk kylsprej kanske kan klargöra den saken om det inte framgår på annat sätt.
Att slutresultatet inte blir fackmannamässigt är nog nåt man får leva med, men kanske inte så farligt i ett fristående uterum.
 
Går det inte att få detta som ett "dolt fel", att säljaren saknade bygglov? Brukar alltid finns en punkt i frågelistan om erforderliga bygglov finns, om hen svarat ja där så borde det väl vara ett vattentät fall för en jurist.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Först ställer du ner värmen ett dygn, sen på med max värme, efter ca några timmar kan det skönjas var slingorna går med värmekamera och ta beslut på vad som kan göras. Har du tur så ligger slingorna rätt väg för att dela rummet, normalt så läggs dom i längsta riktningen.
 
[/QUOTE]
C cpalm skrev:
Som @prototypen är inne på känns det rätt avgörande om rören går tvärs eller längs med.
En burk kylsprej kanske kan klargöra den saken om det inte framgår på annat sätt.
Att slutresultatet inte blir fackmannamässigt är nog nåt man får leva med, men kanske inte så farligt i ett fristående uterum.
Jag känner mig som en idiot, men hur menar du att jag ska använda kylsprayen?
 
thomas.eriksson thomas.eriksson skrev:
Går det inte att få detta som ett "dolt fel", att säljaren saknade bygglov? Brukar alltid finns en punkt i frågelistan om erforderliga bygglov finns, om hen svarat ja där så borde det väl vara ett vattentät fall för en jurist.
Fanns en frågelista där han svarat att alla erfoderliga bygglov finns. Eftersom det fanns fler fel i huset också (men det är en historia i sig själv) så har jag skaffat jurist som säger att jag har goda chanser att vinna. Men om jag skulle vinna en rättegång och när jurister, med flera har fått sitt, så sitter jag fortfarande med en väldigt begränsad budget. Försöker därför hitta den mest ekonomiskt gångbara metoden.
 
J jonaserik skrev:
Först ställer du ner värmen ett dygn, sen på med max värme, efter ca några timmar kan det skönjas var slingorna går med värmekamera och ta beslut på vad som kan göras. Har du tur så ligger slingorna rätt väg för att dela rummet, normalt så läggs dom i längsta riktningen.
Tack! Funderade på hur jag skulle kunna kolla detta och tänkte på helt andra sätt. Detta är ju betydigt enklare och mindre invasivt än ens mina bästa idéer. Nu vet jag iaf hur jag kan lösa den första utmaningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.