Jag söker en WiFi-sticka som behövs för att fjärrstyra luftvärmepump/AC.

OBS! Bilden är endst för referens, det behöver INTE vara just en QLima (de flesta är märkesoberoende även om de marknadsförs till visst märke och den ska ändå inte vara till en AC som finns på svenska marknaden).

Men det måste vara en som monteras i det interna USB-uttaget i ACn och som då troligtvis använder Nethome Plus-appen i telefonen.

Och ja, jag vet att dessa wifi-stickor och tillhörande Nethome app i grund och botten ganska dåliga men jag vill ändå inte ha "köp en Sensibo eller produkt X-istället" som svar.

WiFi-modul oöppnad med löstagbart skydd på USB-kontakten, för fjärrstyrning av luftvärmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag kompletterar mitt inlägg med ett par bilder som kanske bättre beskriver vad det är jag söker.

Min förhoppning är att det finns någon som kanske haft en luftvärmepump med en sådan wifi-sticka i och som sparat denna då pumpen blivit gammal och skrotats, eller liknande.

Anledningen till att jag söker en sådan wifi-sticka begagnad är för att jag behöver den för att fjärrstyra min AC i Spanien och det är svårt att få tag på dessa nya.

Baksida av en luftvärmepumpsdel med en markerad plats för en wifi-sticka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller en wifi-sticka framför en öppen luftvärmepumpsenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
it-snubben it-snubben skrev:
Jag kompletterar mitt inlägg med ett par bilder som kanske bättre beskriver vad det är jag söker.

Min förhoppning är att det finns någon som kanske haft en luftvärmepump med en sådan wifi-sticka i och som sparat denna då pumpen blivit gammal och skrotats, eller liknande.

Anledningen till att jag söker en sådan wifi-sticka begagnad är för att jag behöver den för att fjärrstyra min AC i Spanien och det är svårt att få tag på dessa nya.

[bild]
[bild]
Har du hittat någon? Du kan inte programmera. En ir-sändare som är kopplad till internet? https://www.webhallen.com/se/produc...FqevQmCPqLEbMt2UkXKla1IYJ6kzbLbBoCoLoQAvD_BwE.
it-snubben it-snubben skrev:
Jag kompletterar mitt inlägg med ett par bilder som kanske bättre beskriver vad det är jag söker.

Min förhoppning är att det finns någon som kanske haft en luftvärmepump med en sådan wifi-sticka i och som sparat denna då pumpen blivit gammal och skrotats, eller liknande.

Anledningen till att jag söker en sådan wifi-sticka begagnad är för att jag behöver den för att fjärrstyra min AC i Spanien och det är svårt att få tag på dessa nya.

[bild]
[bild]
 
Hej,

Nej, jag fick inte tag på någon men löste det halvvägs iallafall.

Just denna sticka skulle jag ha med mig till vårt hus i Spanien och tog med mig den vi har i stugan här i Sverige, den på bilderna, istället. Så nu saknar jag en på närmare håll istället. Bättre att ha problem på hemmaplan än 3000 km bort.

Så jag är fortfarande intresserad av en sådan wifi-sticka om det är någon som har en över.

Jag kan programmera och bygger dessutom med arduino och esp8266 och esp32 så det är fullt möjligt för mig att bygga en ir-sändare att använda.

Sensibo, som jag refererat till i första inlägget, är också just en sådan. Nackdelen med dessa externa enheter är att de inte vet om ac är på eller av, vilken temp den är inställd på eller om det är värme eller kyla.

Att veta om enheten är igång eller inte är en nyckelfunktion för mig vid huset i Spanien. Det har hänt att fjärrkontrollsignaler från grannar har startat min ac vilken då står och drar ström i evigheter.

Men jag har ändå byggt ihop just en sådan pryl, med en esp8266, ir sändare samt en strömtrafo. Med strömtrafon så kan jag iallafall känna av om ac drar ström och därmed är på.

Tyvärr blev den klar kvällen innan jag skulle flyga ner och jag vill inte montera något otestat, som kan bli till irritation för hyresgäster, så den blev inte monterad utan följde med hem igen. Jag testar den i stugan i Sverige istället.

I kortare ordalag alltså: Jag är fortfarande intresserad av en wifi-sticka men har löst det akuta problemet.
 
Har du fått till någon lösning istället för original stickan för 500kr?
Har hittat någon som tydligen fungerar till middag som skall vara samma som qlima dock är jag inte säker. Finns ju billiga usb dongle på nätet men vet inte vad man skall flaska dom med...du kanske har några tips på vilken väg som är bäst att gå få jag också behöver en sticka till min nyinköpta Qlima värmepump
 
M Mrgsxr77 skrev:
Har du fått till någon lösning istället för original stickan för 500kr?
Har hittat någon som tydligen fungerar till middag som skall vara samma som qlima dock är jag inte säker. Finns ju billiga usb dongle på nätet men vet inte vad man skall flaska dom med...du kanske har några tips på vilken väg som är bäst att gå få jag också behöver en sticka till min nyinköpta Qlima värmepump
Hej,

Om frågan är om jag själv har fått tag på någon sticka så är svaret både ja och nej. Jag har en som säger att han har en som han är villig att sälja men jag har inte fått någon återkoppling där på ett bra tag. Så jag vet inte.

Om du undrar om den Du hittat eventuellt fungerar med din Qlima så skulle jag säga ja det gör den troligen om den kontrolleras av appen NetHome Plus för då är det samma sticka oavsett vilken tillverkare som sätter sin logga på den. Luftvärmepumpen på bilderna ovan är en Ambista från Bauhaus men stickan jag håller i handen och som jag använt i den pumpen är en Qlima från Jula. Just den stickan har jag nu tagit med mig till Spanien och monterat i en luftvärmepump/AC av märket Johnson. Fungerar utmärkt.

Så i mitt eget fall är jag inte rädd för att köpa en begagnad sticka från ett annat märke så länge den kontrolleras av NetHome Plus och ser lika ut i dimensionerna så den passar i pumpen.

Vad är det för billig "usb dongle" som du hittat på nätet som skulle kunna flashas om? Jag har aldrig sett en sådan produkt. Eller menar du vanliga usb-wifi dongles avsedda för att pluggas i usb-porten på en vanlig PC? Isåfall tror jag inte på den tanken alls, även om de hårdvarumässigt antagligen är likartade så är det troligen en dead-end eller för mycket jobb att få till det.
 
it-snubben it-snubben skrev:
Hej,
[länk]
Jag tänkte på ovcanstående. Kan den fungera?
Qlima är väl tillverkat av midea om jag inte har fel?

Om frågan är om jag själv har fått tag på någon sticka så är svaret både ja och nej. Jag har en som säger att han har en som han är villig att sälja men jag har inte fått någon återkoppling där på ett bra tag. Så jag vet inte.

Om du undrar om den Du hittat eventuellt fungerar med din Qlima så skulle jag säga ja det gör den troligen om den kontrolleras av appen NetHome Plus för då är det samma sticka oavsett vilken tillverkare som sätter sin logga på den. Luftvärmepumpen på bilderna ovan är en Ambista från Bauhaus men stickan jag håller i handen och som jag använt i den pumpen är en Qlima från Jula. Just den stickan har jag nu tagit med mig till Spanien och monterat i en luftvärmepump/AC av märket Johnson. Fungerar utmärkt.

Så i mitt eget fall är jag inte rädd för att köpa en begagnad sticka från ett annat märke så länge den kontrolleras av NetHome Plus och ser lika ut i dimensionerna så den passar i pumpen.

Vad är det för billig "usb dongle" som du hittat på nätet som skulle kunna flashas om? Jag har aldrig sett en sådan produkt. Eller menar du vanliga usb-wifi dongles avsedda för att pluggas i usb-porten på en vanlig PC? Isåfall tror jag inte på den tanken alls, även om de hårdvarumässigt antagligen är likartade så är det troligen en dead-end eller för mycket jobb att få till det.
 
M Mrgsxr77 skrev:
[länk]
Jag tänkte på ovcanstående. Kan den fungera?
Qlima är väl tillverkat av midea om jag inte har fel?
Ah, den har jag missat. Den är intressant.

Det där är en "hemmabyggd" modul med ESP8266 som har någon har plitat ihop med ett usb interface för att agera wifi-modul. Jag har faktiskt byggt ihop en liknande själv (fast med IR-öga istället för usb interface då jag inte har utforskat pumpens usb-kommunikation. Jag har nämnt om denna i tidigare inlägg).

Den fungerar säkert mot pumpen i sig men om den kommer att funka för just dig är svårt att säga. Det beror på den firmware som finns med och hur de har tänkt sig, i kontrast till hur du tänker dig att använda den.

Du kommer initialt säkerligen inte få kontakt med den från en mobil som befinner sig UTANFÖR samma wifi-nät som modulen. Dvs, ingen fjärrstyrning på distans. För att det ska fungera krävs någon form av moln-tjänst. Det står att den fungerar med HomeAssistant så det går troligen om man är händig med MQTT och att sätta upp egna tjänster men det krävs att man är insatt i ämnet.

Det går också att flasha om den med annan, egenbyggd, kod (men då är man tillbaka till en likadan modul som jag redan byggt och att behöva ha kunskap i hur usb-kommunikationen mot pumpen fungerar och förstå dess protokoll). Troligen så är den firmware som redan är flashad inte öppen källkod så det går nog inte att titta i den för att lära sig heller.

Intressant produkt, ja, men det hänger på om den firmware som den levereras passar dina behov och eventuell tillgång på en alternativ firmware/öppen källkod.
 
it-snubben it-snubben skrev:
Ah, den har jag missat. Den är intressant.

Det där är en "hemmabyggd" modul med ESP8266 som har någon har plitat ihop med ett usb interface för att agera wifi-modul. Jag har faktiskt byggt ihop en liknande själv (fast med IR-öga istället för usb interface då jag inte har utforskat pumpens usb-kommunikation. Jag har nämnt om denna i tidigare inlägg).

Den fungerar säkert mot pumpen i sig men om den kommer att funka för just dig är svårt att säga. Det beror på den firmware som finns med och hur de har tänkt sig, i kontrast till hur du tänker dig att använda den.

Du kommer initialt säkerligen inte få kontakt med den från en mobil som befinner sig UTANFÖR samma wifi-nät som modulen. Dvs, ingen fjärrstyrning på distans. För att det ska fungera krävs någon form av moln-tjänst. Det står att den fungerar med HomeAssistant så det går troligen om man är händig med MQTT och att sätta upp egna tjänster men det krävs att man är insatt i ämnet.

Det går också att flasha om den med annan, egenbyggd, kod (men då är man tillbaka till en likadan modul som jag redan byggt och att behöva ha kunskap i hur usb-kommunikationen mot pumpen fungerar och förstå dess protokoll). Troligen så är den firmware som redan är flashad inte öppen källkod så det går nog inte att titta i den för att lära sig heller.

Intressant produkt, ja, men det hänger på om den firmware som den levereras passar dina behov och eventuell tillgång på en alternativ firmware/öppen källkod.
Tackar för informativt svar.
Jo jag försöker hitta något alternativ då kar har sett vissa som har utvecklat skript som skall fungera för diverse pumpar och har öppen källkod, tydligen många som använder samma.
Hade ju varit trevligt med någon form av tutorial där man kan ladda ner skriptet veta vilken sticka man skall köpa för att sedan bara ladda upp det på stickan. Har det inte framför mig men någon domoticz (kommer inte ihåg om detta var programmetsom användes för att ladda på stickan) hade använts till den här a ändamålet.
 
M Mrgsxr77 skrev:
...Jo jag försöker hitta något alternativ då kar har sett vissa som har utvecklat skript som skall fungera för diverse pumpar och har öppen källkod, tydligen många som använder samma.
Hade ju varit trevligt med någon form av tutorial där man kan ladda ner skriptet veta vilken sticka man skall köpa för att sedan bara ladda upp det på stickan. Har det inte framför mig men någon domoticz (kommer inte ihåg om detta var programmetsom användes för att ladda på stickan) hade använts till den här a ändamålet.
Av intresse och nyfikenhet, med utgång från din fråga, så började jag studera lite om kommunikationen mellan sticka och värmepump.

Jag skriver ner mina fynd här ifall någon finner intresse i det.

Varning för att det kan förekomma obegriplig information nedan men har man läst så här långt så har man nog ändå visst intresse i denna typ av hemmapul... tror jag...

Först de positiva nyheterna:
  • Det visar sig att det inte ens är USB-kommunikation det handlar om (även om den fysiska kontakten som använts är USB typ A) utan helt vanlig seriell kommunikation.
  • Det är samma kommunikationsprotokoll (från Midea) för en stor mängd LLVP-tillverkare.
  • Den stickan som du hänvisar till är i grunden en "helt vanlig" ESP8266 utan andra tillägg än en nivåomvandlare (för att hantera kretsens 3.3volt till pumpens 5volt).
  • Även om den firmware som följer med den enheten kanske inte är helt open-source så baseras den på kod som förekommer i olika forum på nätet vilket gör att kunskap finns att hämta för att bygga egen firmware.
  • ESP8266 är extremt vanlig krets inom hobby IoT och det som "tillverkaren" av just den du hänvisar till har gjort är bara en egen variant med ESP+nivåomvandlare+USBkontakt och ett kretskort som fysiskt passar i pumpen. Inget elektroniskt hokus-pokus.
Detta innebär att de delar som behövs finns lättillgängligt i Sverige, i princip över disk för totalt ca 100-lappen, och det gör det mycket enklare att skapa en egen sticka. Finns inget behov att köpa specialdesignad sticka. Även för en lekman då det är ytterst lite som faktiskt ska kopplas.

Och sedan de mindre positiva nyheterna:

  • Det första (och ibland största) problemet i alla IoT-sammanhang är hur man får kontakt med enheten på distans. Dvs när man själv befinner sig utanför det nät där enheten finns. Detta problem finns oavsett vad som ska styras (LLVP, lampor, element etc) och det behövs därför någon molntjänst eller egen installation av server (MQTT etc) för att det ska fungera.
  • Även den firmware som följer med ovanstående sticka lider av detta problem. Just denna kräver en installation av homeassistant. Har inte kollat vad mera som krävs då jag inte arbetar med homeassistant.
  • Gör man en egen firmware så finns ju jobbet med att ha tid till att göra det också (note to self)
Alternativ till lokala molntjänster finns det flera av men samtliga kräver nog en hel del intresse och/eller kunskap. En sak är säker, om man inte går på linjen med färdig produkt levererad av tillverkare av LLVP så kommer man inte få en produkt som är plug-and-play. Mer eller mindre så.

Jag kommer inom snar framtid, typ under jul-/nyårshelgerna att ge mig på att bygga ihop en sådan sticka och lägga till den i mitt eget "ekosystem" av egenutvecklade IoT-prylar. Så då kommer nog lite mer info om hur det gick.

Dock så är det systemet väldigt anpassat för mig, mina behov och den installation av hobby-hemautomation jag själv har så det är inget som direkt passar in någon annanstans.

Men jag är väldigt intresserad av att få insikt i vad andra har för önskemål och behov i dessa sammanhang. Exempelvis, är det styrning på distans som är det primära eller är det bara bekvämlighetsstyrning i lokalt nät som behövs?
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Om du ändå kör någon sorts dator på plats kanske wireguard* kan vara något?

* [länk]
Om du riktar dig till mig så, nej, jag kör ingen dator på plats och för mig iallafall är en VPN-tunnel inget alternativ. Min egen IoT-sfär täcker 3 väldigt geografiskt separerade platser och det skulle bli alldeles för omfattande, och i mitt tycke krånglig, med sådan lösning. Jag själv har dessutom redan en lösning för min åtkomst.

Men för andra som läser detta kanske det är en alldeles ypperlig lösning. Som alltid inom området hobby-IoT så löses problem på olika sätt. Allt beror på vilka behov och kunskaper var och en har.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
it-snubben it-snubben skrev:
Jag kompletterar mitt inlägg med ett par bilder som kanske bättre beskriver vad det är jag söker.

Min förhoppning är att det finns någon som kanske haft en luftvärmepump med en sådan wifi-sticka i och som sparat denna då pumpen blivit gammal och skrotats, eller liknande.

Anledningen till att jag söker en sådan wifi-sticka begagnad är för att jag behöver den för att fjärrstyra min AC i Spanien och det är svårt att få tag på dessa nya.

[bild]
[bild]
Jag köpte min på Jula
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Jag köpte min på Jula
Ja, det gjorde jag också med den som jag visar på bilden i andra inlägget.

Det hjälper dock inte mycket då Jula slutat sälja dem.
 
it-snubben it-snubben skrev:
Ja, det gjorde jag också med den som jag visar på bilden i andra inlägget.

Det hjälper dock inte mycket då Jula slutat sälja dem.
Yepp synd att Jula har slutat sälja dom.
Jag själv använder sonoff ewelink till det jag behöver hemma. Tänkte kanske prova broadlink it blaster om det nu är så svårt med att hitta en sticka. Trodde det fanns någon möjlighet till att köpa en usb sticka ladda upp programvara på den dvs endast filer och få det att fungera men som du säger är det lite mer avancerat än så.
Jag har en sticka hemma till min midea (har flera pumpar). Hade en tanke på om det gick att köpa någon form av sticka sedan bara kopiera filerna på lindras via datorns usb port....men jag är nog helt ute och cyklar då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.