Har läst liknande trådar på detta och andra forum. Läste även denna rapport från Euro Inox (dock alltför avancerad för att jag ska förstå allt) "Rostfritt stål i kontakt med andra metalliska material" https://www.worldstainless.org/Files/issf/non-image-files/PDF/Euro_Inox/Contact_with_Other_SW.pdf .

Kortfattat skall jag fästa en större varmförzinkad betongvinkel/L-profil på undersidan av min balkong (betong) för att fästa stolpe till räcket i. https://www.joma.se/byggbeslag/vinkelbeslag/betongvinklar-10-mm/betongvinkel-18
Då betongen i balkongen är lätt "ansatt" och kommer jag inte använda expander utan istället ankarmassa och gängstång. Jag tänkte jag skulle använda rostfri gängstång och inte varmförzinkad. Själva infästningen av gängstången kommer ske på balkongens undersida och således är den relativt skyddad från vatten förutom kondens och annat vatten som tar sig via betongvinkeln/L-profilen till balkongens undersida.

Behöver jag vara orolig för galvaniska korrosion när jag fäster detta varmförzinkade beslag med rostfri gängstång, bricka, mutter? Bör jag välja även varmförzinkad gängstång, bricka, mutter istället?

Läser jag det dokument jag hänvisade till ovan längst ned på sidan 8 står det bredvid bild 8a:
"Fästelement av rostfritt stål på avsevärt större komponenter av galvaniserat stål orsakar normalt ingen korrosion"
Jag tänker att det är lite samma scenario hos mig, dvs betongvinklarna/L-beslagen är rätt så biffiga (10,0x310x210x50mm) så kanske behöver jag inte oro mig för att blanda med rostfritt.
 
rapporter i all ära men det blir nog lite såhär........Det galvade håller i 100 år, det rostfria kanske i 120år. Balkongen i övrigt kanske 50år.
Man vinner ingenting på att tänka såhär och det är nog väldigt svenskt tror jag...........I andra länder klappar man bara upp grejer med vad som och tar nästa problem den dagen det kommer och det jag menar i ditt fall så är det nog sannolikt så att balkongen i sig kanske anses förbrukad långt innan det du monterar påverkas.
 
  • Gilla
JohnnyEkan och 1 till
  • Laddar…
Galvanisk korrosion är ju något som sker när man har metaller med olika galvaniskpotential i kontakt med varandra, ju fuktigare förhållanden desto mer korrosion. Jag hade helt klart undvikit risken genom att använda galvade komponenter överallt. Om det dessutom som du skriver inte är ett speciellt utsatt ställe så ser jag ingen vinning med rostfritt. Varmgalvat funkar utmärkt, kolla bara på alla lyktstolpar och elskåp som står ute utan att rosta.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
S Snappahaneklanen skrev:
Galvanisk korrosion är ju något som sker när man har metaller med olika galvaniskpotential i kontakt med varandra, ju fuktigare förhållanden desto mer korrosion. Jag hade helt klart undvikit risken genom att använda galvade komponenter överallt. Om det dessutom som du skriver inte är ett speciellt utsatt ställe så ser jag ingen vinning med rostfritt. Varmgalvat funkar utmärkt, kolla bara på alla lyktstolpar och elskåp som står ute utan att rosta.
Men om jag köper varmgalvad gängstång som jag sedan kapar i ca 10cm långa bitar, måste jag inte försegla/kallgalva ändarna som jag kapat?
 
Lite oljefärg går det bra med, annars en Zinkfärg men är lite överkurs och är dyrt
 
Jag byggde en konstruktion ute med galvat stål, galvade gängstänger och RF-muttrar. Det har stått där nu 30 m från havet utan något problem.
 
Tackar för svar.
Så en del skulle inte oroa sig och en del skulle undvika att blanda olika metaller.
Hade jag enkelt kunna byta ut vid eventuell korrosion hade det inte varit något problem, men när väl gängstängerna är fastsatta i ankarmassan under balkongen är det inget som jag kan ändra.
Det var inte helt enkelt heller med förzinkade gängstänger/pinnbultar. "Elförzinkning kallas ofta för blankförzinkning och förkortas FZB, medans värmeförzinkning förkortas FZV".
Jag har hittat varmförzinkade (FZV) gängstänger/pinnbultar där det uttryckligen står för inomhusbruk och kallförzinkade (FZB) där det står för utomhusbruk. Läser man på allmänt om FZV vs FZB ska ju FZV ha ett högre korrosionsskydd och vara mer lämpligt för utomhusbruk.
 
Jag skulle litat på rapporten. Jag har bara hört talas om galvanisk korrosion som ger problem, när det gäller koppar mot stål.

Hemma i mitt barndomshem sattes ett galvat stuprör som fick vatten från ett koppartak. Röret var inte i kontakt med taket, det var bara vatten med kopparjoner som kom till röret. Röret var helt slut efter 8 år, i princip förintat.

Detta var tydligen lite värre än man väntar sig rent kemiskt. Pappa var kemist, och han brukade annars reagera starkt på liknade fenomen, som att låta metallbestick stå i sillburken på julafton osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.