Hej,

Skulle koppla in min nya (beg) köksblandare från Strand igår. Stötte på problem då jag anslutningen från blandaren till diskmaskinen, var en vanlig g10 mutter med invändig gänga, och inte en slang med utvändig g15 gänga som jag är van vid, och brukar bara köra en G15-G20 övergångsnippel. Hur löser jag detta nu? Köpa en sexkantsnippel G10-G20 med utvändiga gängor, finns det? Plan eller med packning?

Får inte loss den gamla anslutningsslangen från min gamla Grohe blandare så kan inte använda den (kanske gör nåt fel men jag lyckas inte skruva loss den)

Oerhört tacksam för hjälp!

/Fredrik
 
FRESTAH FRESTAH skrev:
Hej,

Skulle koppla in min nya (beg) köksblandare från Strand igår. Stötte på problem då jag anslutningen från blandaren till diskmaskinen, var en vanlig g10 mutter med invändig gänga, och inte en slang med utvändig g15 gänga som jag är van vid, och brukar bara köra en G15-G20 övergångsnippel. Hur löser jag detta nu? Köpa en sexkantsnippel G10-G20 med utvändiga gängor, finns det? Plan eller med packning?

Får inte loss den gamla anslutningsslangen från min gamla Grohe blandare så kan inte använda den (kanske gör nåt fel men jag lyckas inte skruva loss den)

Oerhört tacksam för hjälp!

/Fredrik
Visst finns det. Borde finnas på välsorterade byggvaruhus och garanterat på vvsfirmor
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...hOIAu7nZZYi52SLUDTOS061eTifcbcMxoCiKIQAvD_BwE
 
Tack! Är det okej att nyttja en sådan slang med mutter och invändig gänga? Jag är så inpräntad i att det ska sitta en anslutningsslang med utvändig g15 gänga, men det kanske inte spelar ngn roll?

Det sitter ju en packning i anslutningen till själva diskmaskinen och likaså i muttern från anslutningsslangen, så antar att det inte behövs ngn extra packning?
 
Det ska inte behövas, du kan ju dra några varv gängtejp om du vill säkra upp.
Ganska ofta följer det med övergångsnipplar med diskmaskinerna, har du inte kvar dessa?
 
Jo men det är en g15-g20 i plast så noll koll nytta av den!
 
attans :rofl:
 
Hehe, ja så ingen nytta!

Men det jag undrar över är väl egentligen bara om det är okej med en sådan vanlig anslutningsslang eller om det måste vara en G15 med utv gänga
 
FRESTAH FRESTAH skrev:
Hehe, ja så ingen nytta!

Men det jag undrar över är väl egentligen bara om det är okej med en sådan vanlig anslutningsslang eller om det måste vara en G15 med utv gänga
Min blandare har bara en sån anslutningsslang
 
Menar du en sån som jag har nu? Hur löste du det?
 
Ta en bild? Kanske missuppfattar vad du menar :rofl:
 
Gamla vs nya bredvid
 
  • Gammalt och nytt rörkopplingssystem med gråa PVC-rör och flexibla slangar i ett diskbänksskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Googlat hela nätet efter en anslutningsslang M10 (in i blandaren) med utvändig g15 gänga, dvs såna som kommer standard med nya blandare.

Hittar inte en enda!!!
 
FRESTAH FRESTAH skrev:
Gamla vs nya bredvid
Så ser min ut också. Har en övergångsnippel i mässing mellan. Min vvs-kompis satte dit en sådan när vi installerade diskmaskinen. Det har funkat i 11 år utan problem (y)
 
Ok, men då är det nog inga problem! Som sagt, sitter ju packningar både uppifrån anslutningsslangen samt nedåt mot diskmaskinen så borde inte vara några problem!
 
FRESTAH FRESTAH skrev:
Ok, men då är det nog inga problem! Som sagt, sitter ju packningar både uppifrån anslutningsslangen samt nedåt mot diskmaskinen så borde inte vara några problem!
Bara att införskaffa en nippel :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.