Hej, har en Nibe Fighter 360P som liksom huset är från 2009. 1 1/2 plansvilla med golvvärme nere och radiatorer uppe, Hjältevadshus.
Den sista tiden har pannan börjat väsnas rätt ordentligt (typ jobbigt att vistas i tvättstugan där pannan står) när kompressorn går.
Det har samtidigt blivit typ fem grader varmare i snitt inne så att jag nu får ha termostaterna på typ noll. Dessutom är temperaturen på varmvattnet alldeles för hög initialt (skållhett), och sjunker sedan ganska snabbt till för kallt om jag tex duschar. Vi har både dusch och badkar, men samma symptom på båda så det är inte blandarna. Det har funkat bra tidigare så nåt har hänt.
Jag blir lite förvirrad över kombinationen av symptom. Jag har provat sänka kurvan i 360P några steg, ska se om det hjälper mot temperaturen. Jag har mig veterligen inte förändrat några inställningar, förrän nu då vill säga.

Att kompressorn låter kan jag fatta om den är på upphällningen, eller om infästningen blivit dålig eller så. Men, det här med varmvattnet förbryllar mig. Det kan ju vara att det är för hög vv-temp som gör att gollvärmen blir så nedrans varm.

Nån som varit med om liknande och har några tips?
 
Redigerat:
Ibland hjälper att justera fötterna på hela pannan om det blir resonans i plåtarna. Man får prova lite med en polygriptång. Finns också diverse ljuddämpningsmateriel hos t.ex. Biltema som man kan sätta på och mellan plåtarna. Ibland kan kompressorfötterna behöva bytas. Går bra att tillfälligt trycka in bitar av kraftigt cellgummi under fotplåten mellan kompressorfötterna.
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Äldre nibe frånluft är det vanligt att gummifötterna sjunker ihop och det blir jobbigt ljud från vp.
Angående temp kan de ju vara givarfel, shuntventil.
Givaren är ju bara att jämföra med någon termometer du har och ventilen kan du testa i manuellt läge.
Brukar vara 120s öppnings/stängningstid på dessa så det måste man tänka på.
Dålig ide att ställa ned alla termostater då vp går på utegivare eller kombination med innegivare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.