Planerar och funderar inför ett kommande Attefallsbygge i form av gästhus/poolhus samt anläggning av Pool, men jag får inte riktigt till en bra lösning. Vill inte ha för långt från altanerna på huvudhuset till poolen såklart, men ändå inte för långt från Attefallshuset till poolen. Det som ställer till det lite är berget, som vi vill ha kvar till viss del - det får dock gärna smälta in mot altanen vid attefallshuset och poolen.
Nivåskillnaden där poolen är inritad och högsta punkt på berget (gråa sjoket på bergsknallen) är ca 2 meter. Altanen på huvudhuset är i framkant (mot berget) ca 1,50 höjd över berget, så totalt är det rätt ordentliga nivåskillnader.
Vädersträcken är Norr uppåt på bild, och tanken på utseende på attefallaren är glasskjutpartier i framkant (riktad mot sydost i bild) och i övrigt bara en glasytterdörr på sydvästra fasaden.

Flygbild av en tomt med huvudhus, ett Attefallshus och en pool utmärkta nära en bergsknalle.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla tankar, ideer, hejarop eller kritik är varmt välkommet, så bara ös på - jag behöver hjälp och inspiration, så vi har lite mer koll innan vi släpper lös arkitekten på detaljerna.
 
rampante rampante skrev:
Planerar och funderar inför ett kommande Attefallsbygge i form av gästhus/poolhus samt anläggning av Pool, men jag får inte riktigt till en bra lösning. Vill inte ha för långt från altanerna på huvudhuset till poolen såklart, men ändå inte för långt från Attefallshuset till poolen. Det som ställer till det lite är berget, som vi vill ha kvar till viss del - det får dock gärna smälta in mot altanen vid attefallshuset och poolen.
Nivåskillnaden där poolen är inritad och högsta punkt på berget (gråa sjoket på bergsknallen) är ca 2 meter. Altanen på huvudhuset är i framkant (mot berget) ca 1,50 höjd över berget, så totalt är det rätt ordentliga nivåskillnader.
Vädersträcken är Norr uppåt på bild, och tanken på utseende på attefallaren är glasskjutpartier i framkant (riktad mot sydost i bild) och i övrigt bara en glasytterdörr på sydvästra fasaden.

[bild]

Alla tankar, ideer, hejarop eller kritik är varmt välkommet, så bara ös på - jag behöver hjälp och inspiration, så vi har lite mer koll innan vi släpper lös arkitekten på detaljerna.
Jag hade nog bygg poolen närmare huset. Skönt när man ska gå på toa hämta fika m.m. Men ni har säkert en bra anledning varför ni vill ha poolen en bit ifrån huset.
 
Ni ser ut att ha en otroligt fin sjötomt! Blir avis!

Om ni vill ha poolen nära båda altanen och attefallaren - varför inte placera det mitt emellan? Finns det några andra förhållanden/önskemål som förhindrar detta?

Att placera poolen tätt intill berget riskerar ju att det behövs sprängas bort en hel del berg för att få ner poolen. Blir en dyrare historia jämfört med enbart grävjobb. Värt att tänka på.

Också tänkvärt: om ni har markanta höjdskillnader så kan ni eventuellt utnyttja detta för att få till ett attefallshus om 2 plan.
Flygbild av en sjötomt med markeringar som föreställer potential placering för en pool nära ett hus och ett attefallshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Samoset och 1 till
  • Laddar…
Svårt att på satellitbilder få bra känsla för nivåskillnader och sånt men hör har vi några bilder till.
Hus med veranda under skymningshimmel, omgivet av grönska och stenläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädäck med olika nivåer intill ett vitt hus med rött tak, utemöbler och en pergola vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård vid skymning med nivåskillnader, gräs, klippor och en båt vid sjön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ett hus vid vattnet i skymningen med trädgård och båtplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två hus på en kuperad tomt med gräs och stenar, det ena huset med traditionell design och det andra modern.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som syn
splinter splinter skrev:
Ni ser ut att ha en otroligt fin sjötomt! Blir avis!

Om ni vill ha poolen nära båda altanen och attefallaren - varför inte placera det mitt emellan? Finns det några andra förhållanden/önskemål som förhindrar detta?

Att placera poolen tätt intill berget riskerar ju att det behövs sprängas bort en hel del berg för att få ner poolen. Blir en dyrare historia jämfört med enbart grävjobb. Värt att tänka på.

Också tänkvärt: om ni har markanta höjdskillnader så kan ni eventuellt utnyttja detta för att få till ett attefallshus om 2 plan.
[bild]
Tackar för inputen - dessvärre så kommer den placeringen inte bli så bra med höjderna tror jag, men som sagt - mycket tacksam för alla kommentarer och idéer, så fortsätt gärna!
 
Kör en ovanmarkpool i anslutning till nuvarande trädäck. Tralla sedan in den och ni har en pool för en bråkdel av kostnaden av en riktig. Men den ser ut som en riktig.
Det lämpar sig mkt väl när ni har en sådan höjdskillnad.
 
T Tompafix skrev:
Kör en ovanmarkpool i anslutning till nuvarande trädäck. Tralla sedan in den och ni har en pool för en bråkdel av kostnaden av en riktig. Men den ser ut som en riktig.
Det lämpar sig mkt väl när ni har en sådan höjdskillnad.
Det blir tyvärr för högt upp
 
Nån som har erfarenhet av Attefallsteamet? Gillar verkligen denna lilla kåken...
Modern Attefallshus i trä med stora glasdörrar, intill en swimmingpool och grönskande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ljust Attefallshus sovrum med trädetaljer, sängkläder i vitt och golv i grått trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av Attefallsstuga med kök/vardagsrum, sovrum och badrum markerat med mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej! Vad blev det? Jag funderar på attefallsteamet. Mvh, Anna
 
Är också intresserad av hus från attefallsteamet. Någon som har erfarenhet?
 
Vi kör ett steg i taget. Poolen är nu levererad, och blev inte alls där vi först trodde...
En av de första planerna såg ut såhär:
3D-visualisering av hus med pool, uteplats och gästhus mot naturlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men vi stötte på berg och vände på poolen så det istället blir såhär.
Simulerad trädgård med hus, pool omgiven av stolar, ett gästhus och en stor sten.
Gästhuset har vi halvplankat från ett annat lösvirkesgästhus, som vi fick ritningar av, så såsnart vi bestämt placering på tomten i förhållande till poolen och höjder, så skickar vi in om bygglovet med.

Igår levererades poolen - en Polypropylenpool från PoolSweden
Omonterad polypropylenpool från PoolSweden levererad på byggplats i trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Villa Falk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.