Hej! Då det finns mycket kompetens här inne hoppas jag som ny husägare få lite kloka infallsvinklar och goda råd.

i vårt hus byggt 1948 finns ett gammalt garage (sådant man kunde köra ner i förr i tiden). Garageporten är igenbyggd och man har gjort en trappa ner med ytterdörr här istället. Vår plan nu är att vi ska lägga in vattenburen golvvärme och klinkers och använda detta som en groventre.

Men, det finns en gammal golvbrunn i detta utrymme som vi inte vet om vi ska behålla eller inte? Golvbrunnen används inte i dagsläget och är igenlagd med betong av oklar anledning sedan länge. Vi tänkte att vi skulle behålla golvbrunnen ”i fall att” man kommer på att den behövs i framtiden så man slipper riva upp hela golvet igen. Eller tänker vi helt galet?

i anslutning till det gamla garaget ligger tvättstugan som inte har en golvbrunn vilket vi tänkte är ytterligare en anledning att behålla (och uppdatera) den befintliga golvbrunnen i garaget.

gör vi oss en otjänst i att behålla golvbrunnen? Hur ser reglerna ut med tätskikt osv runt en golvbrunn som inte sitter i badrum/tvättstuga? Kommer den ens öht kunna användas till nåt eller kostar den bara massa pengar att anlägga?
Hoppas på kloka synpunkter och infallsvinklar, tack på förhand!
 
I en äldre källare, brukar man anse att det finns tillskjutande fukt utifrån. Det kommer alltså fukt upp genom golvet. Då skall det inte vara någon fuktspärr.

Sedan om det är smart eller inte att behålla brunnen, kan vara svårt att svara på . Om den är igengjuten så finns det något skäl för det. Troligen är det problem med rören till den. Det kan vara så att den inte ör kopplad till avloppet. Förekommer att garagegolvbrunbar är kopplade till dagvatten, eller dräneringen. Från början tänkta att bar ta smältvatten från en översnöad bil.
 
Vi har gjort en liknande lösning hemma och har grovingång i garaget och sedan går man ner för en källartrapp och innanför där har vi ett kapprum med elfasystem som rymmer hela familjens skor, jackor, flytvästar, sportutrustning, vinterkläder - ja hela rubbet. Underbart att ha detta ur vägen från den vanliga hallen. Vi går i princip enbart in genom källaren. Troligen är den igenlagd för att det inte skall lukta ovlopp.

Jag skulle nog börjat med att ta ur betongproppen och kontrollerat så att brunnen är kopplad. Är den fungerande så skulle jag bytt den mot en ny modern golvbrunn. Jag hade även tagit en funderare på att såga upp och byta rören till den för det är skittråkigt att behöva komma på i ett senare skede av en renovering som kanske är i ett annat rum eller liknande.

När du lägger in golvvärme så kommer brunnen torka ut fortare så välj en brunn där det finns möjlighet att sätta i en propp. Då kan du proppa den så du slipper avloppslukten alternativt så får du bara se till att fylla vattenlåset med vatten lite då och då. Brunnen kommer ju berätta när det är dags.

Har du ingen annan brunn i källaren hade jag definitivt valt att behålla denna så vattnet har någonstans att ta vägen om du får en vattenläcka i pannrummet eller tvättstugan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.