Tjena,

Jag har lite huvudbry kring hur jag ska lösa det med dränering (om det ens är nödvändigt?) kring ett spabad som jag vill sänka ner 40-50 cm i marken.

Plintarna framför tänkta placeringen av spabadet är nedgrävda i ett "dike" som är ca 90 cm djupt med makadam under sig och en del runt dem.

Det känns som om jag gräver ett 50 cm djupt hål mellan plintarna och huset kommer det bli en rejäl grop för vattensamling. Jag tänkte lägga grus och isolering under spabadet så jag gräver väl ca 70 cm.

Att lägga dräneringsrör och gräva ut avvattning till slänt (ca 15 meter) är uteslutet, så om det skulle vara det enda alternativet får jag tänka om.

Vad tror ni? Bifogar en bild så ni ser hur jag menar

Trädgård med utmarkerad yta för spabad intill en grusgång, plintar och gräskant med en skottkärra framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Beror på vad som marken består av, är det morän/grus behövs ingen dränering men är det lera eller liknande material som inte släpper igenom vatten bör du dränera.
Lägg vattenslangen fullt på under en timma försvinner vattnet är det inga problem.

https://www.byggahus.se/forum/threads/betongplatta.301867/page-2

Kolla på inlägg #25-27

Ett tips Sök på pool , badbalja eller spa här på forumet (längst upp till höger) och läs tidigare trådar.
 
Redigerat:
Gräv dig ner till husets dränering å koppla dig på även bra om de finns dagvatten rör för tappning av badet
 
Tack för svar!

Jag har hållt koll på diket för plintarna och det har inte blivit vattenfyllt trots regn i princip 2 veckor i streck. Det är morän och sten i huvudsak i marken så då vågar jag nästan anta att dräneringen är god i marken. Jag ska gräva ut för badet och ösa på med vattenslangen som du tipsade om Leif för att se hur det sköter sig.

Dräneringen runt huset ligger ju också där men är osäker på hur långt ner, om jag dyker på den så kanske jag kopplar in mig där för säkerhets skull!

Återkommer med bilder på hur jag löser detta! Tackar!
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
A afSchinken skrev:
Tjena,

Jag har lite huvudbry kring hur jag ska lösa det med dränering (om det ens är nödvändigt?) kring ett spabad som jag vill sänka ner 40-50 cm i marken.

Plintarna framför tänkta placeringen av spabadet är nedgrävda i ett "dike" som är ca 90 cm djupt med makadam under sig och en del runt dem.

Det känns som om jag gräver ett 50 cm djupt hål mellan plintarna och huset kommer det bli en rejäl grop för vattensamling. Jag tänkte lägga grus och isolering under spabadet så jag gräver väl ca 70 cm.

Att lägga dräneringsrör och gräva ut avvattning till slänt (ca 15 meter) är uteslutet, så om det skulle vara det enda alternativet får jag tänka om.

Vad tror ni? Bifogar en bild så ni ser hur jag menar

[bild]
Hej!

Gammal tråd, men nyfiken på hur du löste det?

Jag ska fälla ned ett runt Spabad i trädäcket och har därmed grävt ett hål som jag lagt markduk och makadam i (XPS300 ska också läggas ut). Tanken var först att lägga ett dräneringsrör runt badet och koppla detta till dräneringsröret som går runt huset. Men det gick inte pga att fallet blir fel. Har istället gjort en ganska djup stenkista precis bredvid där marknivån är högre, och däremellan lagt ett dräneringsrör. Hoppas att detta ska räcka för att undvika att Spabadet kommer att stå i vatten.
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
P PFA skrev:
Hej!

Gammal tråd, men nyfiken på hur du löste det?

Jag ska fälla ned ett runt Spabad i trädäcket och har därmed grävt ett hål som jag lagt markduk och makadam i (XPS300 ska också läggas ut). Tanken var först att lägga ett dräneringsrör runt badet och koppla detta till dräneringsröret som går runt huset. Men det gick inte pga att fallet blir fel. Har istället gjort en ganska djup stenkista precis bredvid där marknivån är högre, och däremellan lagt ett dräneringsrör. Hoppas att detta ska räcka för att undvika att Spabadet kommer att stå i vatten.
Hej,
Jag står inför samma problematik och funderar också på stenkista. Hur har det gått? Vilka dimensioner använde du på dräneringsrör och stenkista.
Tacksam för hjälp då badet kommer snart.
 
Hej!

Jag valde till slut att inte leda ner vattnet från taken (hustaket och uterumstaket) i makadamen som spabadet står på. Eftersom jag har en äng precis utanför uterummet, som står precis intill tomtgränsen, så valde jag att leda ut vattnet genom häcken istället. Satte bara en 70-graders vinkel i nedankanten på stupröret och sedan en 1m-stuprör ut genom häcken. Inte riktigt så snygg lösning som att dra stupröret genom trallen, men inget vi tänker på nu. Hellre det än att riskera få översvämning kring Spabadet. Men jag våndades och funderade mycket innan jag tog beslutet, förnuftet fick till slut råda :)

Stenkistan ligger kvar och likaså dräneringsröret tilll denna denna. Vet faktiskt inte hur stor stenkistan är. Den är inte så bred men ganska djup. Men i och med att jag leder bort allt regnvatten från taken så är den nog overkill nu.
 
  • Gilla
Patrik Östman
  • Laddar…
Tack för återkopplingen! Jag sänker ner en stenkista och dräneringsrör. Får kolla på dimensioner så det blir rätt men sen borde det vara safe för min del också.
 
P Patrik Östman skrev:
Tack för återkopplingen! Jag sänker ner en stenkista och dräneringsrör. Får kolla på dimensioner så det blir rätt men sen borde det vara safe för min del också.
Okej! Röret som jag använde mellan makadamen som spabadet står på och stenkistan är att vanligt 110mm flexibelt dräneringsrör (den svarta varianten).

Lycka till!
 
Min badtunna drunknade i förra vårens snösmältning med lagerbyte som påföljd. Nu har jag lagt en dammduk under tunnan iställer för att dränera i den uppländska leran.
Torrt och fint än så länge, snösmältningen nästa år ger facit :)
https://www.byggahus.se/forum/posts/4258728/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.