Hej!

Jag håller på med markarbete för en grund till ett garage på 33 kvm.

Då jag grävt bort en hel del befintlig matjord har jag fått en hög med sprängsten samt två gropar.

1) Den ena gropen tänkte jag fylla ut med grus. Men den andra gropen, röd markerad på bilden nedan, undrar jag om det lämpligt att grovfylla med sprängsten. Eller bör denna fyllas med enbart grus? Min förhoppning är att fylla ut med sprängsten och sedan ovanpå det fylla med grus.

2) Sedan undrar jag även om jag bör lägga en fiberduk under hela grunden? Eller behövs inte det?

Stort tack på förhand
Fredrik
 
  • ground.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I
Du kan fylla med sprängsten och grus samtidigt. Se bara till att vattna ner grusen med slang efterhand så att springorna fylls upp. Täck med matjord och hoppas sen att du inte ska behöva gräva upp hålet igen för att sätta buskar eller träd där.

Fiberduk lägger man för att avskilja ett lager från underlaget så att ex.vis en lerbotten inte tränger upp i sanden eller tvärtom. Så det beror alldeles på vad du har i botten.
 
Hej!

Tack för ditt svar. Jag blev bara lite fundersam då du säger att jag kan täcka med matjord. Det är främst matjord jag grävt bort då jag hört att man inte bör lägga betongplattan på matjord.

Fast du kanske menar att jag sedan på matjorden ändå ska fylla med grus (dränerande material)? Det har jag tänkt göra.

Då kan det vara så att jag i onödan grävt bort massa matjord som jag nu kommer att ersätta med lite sprängsten och mycket grus.

Stort tack på förhand
Fredrik
 
I
Korrektion! Då har jag missförstått dig. Jag trodde du skulle så gräs på ytan eftersom det var gräs runtom på bilderna.

Ingen matjord givetvis om du ska lägga btg.plattor ovanpå. Bara grus ända upp till underkant plattor ovanpå sprängsten och grus. Vattna ordentligt så det packar sig. Sen får du vänta ett dygn tills det har satt sig och vattna igen osv. Ska du köra över ytan med bil ska du ha 7 cm tjocka btg.plattor. Inte de vanliga 5-centimetrarna. De klarar inte lika bra att stå emot hjultrycket och att hålla på att lägga om garageinfarten stup i ett när det blivit hjulspår i plattorna är ingen höjdare.
 
Hej!

Nja det var inte riktigt så jag menade är jag rädd.

Jag ska alltså gjuta en betongplatta som ska fungera som grunden till ett garage på 33kvm.

Min fråga är då om det är lämpligt att fylla ut hål under betongplattan med sprängsten.

På bilden nedan ser ni tre bilder i genomskärning.

På bilden längst till vänster är utgångsläget.

På bilden i mitten har jag tänkt fylla ut hålen eller tomrummen på sidorna med grus. Men frågan är om det är lämpligt att även i detta grus lägga i sprängstenar.

På bilden längst till höger ser ni hur det slutliga är tänkt att se ut.

Så fråga 1)
Är det lämpligt att fylla med sprängsten på detta sätt?

Fråga 2) Verkar den slutliga bilden motsvara hur man bör göra?

Stort tack på förhand
Fredrik
 
  • platta.jpg
I
Okej. Då är jag med.

Fråga 1:
Svaret är både 'ja' och 'nej'. 'Ja', om det göres på rätt sätt. 'Nej', om det inte göres på rätt sätt.

Avgörande för det ena och andra är om utfyllnaden packas så att den får i stort samma packningsgrad som partiet mitt under garagegolvet, om plattan armeras så att den kan ta dragspänningar i överkant, att den utföres med förtjockning (voter) längs sidorna till vilka denna armering är förankrad.

Förklaringen är följande: Oavsett om du fyller helt med grus eller grus + sprängsten löper du en risk att få sättningar i uppfyllnaden. Risken kan vara lite större med sprängsten om inte hålrummen mellan dem fylls med grus utan blir mer eller mindre halvfulla så att grus senare kan rinna ner och fylla hålen. Då sker en sättning högre upp i lagret och plattan får inte det stöd den hade vid gjutningen och kan därför knäckas ner i kanterna (där fyllningen sker) till följd av linjelast från taket på långsidorna. Knäckningen medför en dragspänning i överkant platta som betongen inte klarar av att ta hand om. Därför måste den armeras för detta. Armeringen förankras i voterna längs kanterna där draget i järnen kan omvandlas till tryck mot betongen som den klarar av (man gör helt enkelt en 'kringla' i var ände på dem).

Därtill måste voterna armeras med längsgående ameringsjärn i både över och underkant, eftersom de sannolikt kommer att stå på fast mark i del av längden. De klarar då av att överbrygga 'diket' som blir av hålen du tänker fylla ut med grus + sprängsten. Över hålen blir det drag i underkant på voten. Över fast mark p.b.s om hålen blir det drag i överkant på voterna. Därför järn både i över och underkant.

Risken för att du ska råka ut för knäckning på plattan bedömer jag inte som särskilt stor, även om den kan finnas där. Har du bara fyllt med grus och lagt sprängsten i det, fyllt på grus, osv. och vattnat under tiden bör du kunna uppnå en packningsgrad på >90% utan någon större ansträngning. Använder du därtill en markvibrator mellan vattningarna, blir packningsgraden ännu högre. Värden omkring 95-97% är inte ovanliga att uppnå. Du har alltså <5% risk att något ska hända med plattan.

Med armering och voter eliminerar du även den risken. Du får alltså sätta vertikal form på plattans utsida för att få till kantförstyvningarna (voterna, 25-30 cm breda) som ska vara plana i botten och uppdragna mot plattans undersida i lutning cirka 1:3. Plattan behöver inte vara tjockare än 15 cm.

Fråga 2:
Ja i princip om du ritar till ameringsjärn.
 
  • Gilla
raspen86
  • Laddar…
Hej!

Tusen tack för ett fantastiskt bra svar!

Mycket intressant läsning.

Mvh
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.