Hej.

Jag undrar om en minigrävare kan göra jobbet inför gjuta platta på mark eller vilken maskin man ska använda sig av samt hur lång tid kan det då ta. Plattan kommer bli cirka 130 m2. Vill ju inte hyra maskin i 6 veckor om det finns en annan som gör det på en vecka. Men utöver att jag kommer hyra maskin så har jag ingen brådska.

Är det någon med erfarenhet som vill svara hade jag varit tacksam.
 
Lite mer info vore nog bra. Är det plan mark eller souterräng? Hur mycket ska grävas bort och vad ska du göra med massorna du gräver upp?
 
Hej har inte beställt utsättningen än men med mina egna mått så kommer ena sidan av huset ligga cirka 90 cm över marken på ena sidan, den andra i samma höjd som marken. 18,5 x 7 meter. Det blir alltså en rejäl höjning så tror inte jag kommer få schaktmassor över utan snarare få hämta mer för att fylla upp. Marken är matjord och vanlig sand under.
 
wildeside
Hur stor minigrävare funderar du på?
1,5 tom blir jobbigt.
3.5 ton fungerar om du inte behöver transportera bort/dit material.
3.5 tonnaren så gör du det på nån dag.
 
  • Gilla
Nybyggare Österlen
  • Laddar…
Hej det var lite med storleken som jag undrade över. så tack för svar. För mig är en minigrävare en minigrävare :D Så då kan en 3,5 kan räcka då kanske. Jag har som sagt ingen brådska men när jag dränerade och grävde för hand i förra huset tills jag upptäckte att en minigrävare gick in i trädgården ville jag för en stund skjuta mig själv :D
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
wildeside
För mej är en minigrävare från 600 kg till 7,5 ton, så det är lite skillnad på vad man kan göra med dom.
Jag har grävt ett antal grunder/pooler med en 3,5 tonnare så det fungerar utan problem att gräva en husgrund med en sån.
Problemet är om man måste flytta på massorna men då kan man hyra in en minidumper.
Varför jobba mer kroppsligt en man måste...
 
  • Gilla
Nybyggare Österlen
  • Laddar…
Allt beror förstås på hur bråttom man har. Om du inte tror att du behöver transportera bort överblivna massor så ser jag inga problem att göra detta med en 900-kilos maskin heller. Att fylla lastväxlarflak med en liten maskin är inte optimalt.
Däremot gör man det knappast på en dag men absolut under en vecka. Detta förutsätter att det inte är allt för mycket (stor) sten i marken, då får den lilla maskinen det jobbigt.
 
  • Gilla
Nybyggare Österlen
  • Laddar…
Så om man hyr en något större minigrävare? Ni led erfarenhet, pratar vi en vecka, två veckor eller sju veckor? Ska även få ner VA rör och gräva stenkista
 
Om man menar att man gräver på heltid (8h/dag) så behöver du nog bara några dagar, svårt att säga om det är 2 eller 5. Beror på några olika saker:
• Hur snabbt lär du dig att spaka obehindrat?
• Hur mycket sten?
• Hur långt behöver du flytta massorna?

Av erfarenhet skulle jag säga att det är svårt att gräva allt som har med huset att göra i ett svep. Sannolikt kommer du på att du ska gräva ner extra dagvatten, någon ny el eller liknande så du kanske behöver hyra en eller två gånger till senare.
Ett annat alternativ, som jag gjorde själv, är ju faktiskt att köpa en mindre grävare. Undviker du större reparationer så får du sannolikt tillbaka pengarna när du säljer och du kan gräva precis när det passar. Annars kan du ge dig på att när du väl ska gräva så är det tjäle eller bottenlös lera eller något annat!
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
wildeside
N Nybyggare Österlen skrev:
Så om man hyr en något större minigrävare? Ni led erfarenhet, pratar vi en vecka, två veckor eller sju veckor? Ska även få ner VA rör och gräva stenkista
Svårt att säga, det beror mycket på förutsättningarna.
Några funderingar på förutsättningarna.
1 Hur mycket som ska schaktas av för att komma till fast underlag.
2 Vart du ska lägga schakten, avstånd från byggplats, sällan det går att använda schakt massorna för att jämna ut under grunden det beror mycket på vad det är för schaktmassor.
3 Hur långt det är att gräva ner VA och el.
4 Hur stor stenkistan har du tänkt och vart ska du göra av schakt massorna, hur långt från den blivande grunden.
Som du ser så är det inte lätt att svara på om man inte sett förutsättningarna.
Men en grov gissning 1-3 veckor...
 
  • Gilla
Nybyggare Österlen
  • Laddar…
Helt riktigt.
Och hittills har vi väl egentligen bara pratat om att schakta ur. Ska man sen vänta in nytt material och fördela ut det osv så springer ju tiden iväg.
 
  • Gilla
Nybyggare Österlen
  • Laddar…
wildeside
Väga av och padda tar sin lilla tid det med, framför allt om man inte är van att göra det.
 
  • Gilla
Nybyggare Österlen
  • Laddar…
Tack för alla svaren. Jag tror ändå jag har ett hyfsat underlag. Tänker 2 veckor för att gräva + lägga ner markrör + stenkista etc. Sen kommer lastbilen med olika sorters makadam, ytterligare en veckas jobb att få allt rätt. Jag har som sagt ingen panik heller utan viktigt är att det blir bra och att man försöker njuta lite.
 
wildeside
N Nybyggare Österlen skrev:
Tack för alla svaren. Jag tror ändå jag har ett hyfsat underlag. Tänker 2 veckor för att gräva + lägga ner markrör + stenkista etc. Sen kommer lastbilen med olika sorters makadam, ytterligare en veckas jobb att få allt rätt. Jag har som sagt ingen panik heller utan viktigt är att det blir bra och att man försöker njuta lite.
Låter som en planering som kommer att fungera....
 
  • Gilla
Nybyggare Österlen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.