Hej!

Jag vill prova att koppla in en luftinjektor / micronizer innan min hydropress för att bli kvitt svavelväte-doften.
Har läst att man inte "ska" koppla en sådan mot hydropress, men nu vill jag ändå testa åtminstone.

Ser väl mig som hyffsat händig och noggrann, men har aldrig pysslat med VVS.
Är det något jag kan lösa själv eller är det kört?

Vilka kopplingar, övergångar etc. behöver jag?
Tack på förhand!

Luftinjektorn är tydligen 1-tum/R25 utvändig på båda sidor (se bild):
Luftinjektor med justeringsratt och 1-tum utvändig gänga på båda sidor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den ska alltså kopplas på här (jag kanske visar helt fel mått :crysmile:, tänkte det kan hjälpa):
Vattenledningssystem med manometer, ventiler och isolerade rör mot en betongvägg, tänkt för koppling till luftinjektor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

VVS-kopplingar med mätare i en installation möjliga för luftinjektor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måttband visar mått på rördel för installation av luftinjektor i VVS-projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mätning av rördimension med tumstock vid VVS-kopplingar för luftinjektormontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kommer inte att bli bra, den kommer att fylla hela vattendelen med luft och det kommer att sprätta i varenda kran efter ett tag. Det fordras lite specilal för en hydropress , för avluftning i vattendelen. En hydrofor finns det delar till som monteras i toppanslutning på kärlet.
 
J jonaserik skrev:
Kommer inte att bli bra, den kommer att fylla hela vattendelen med luft och det kommer att sprätta i varenda kran efter ett tag. Det fordras lite specilal för en hydropress , för avluftning i vattendelen. En hydrofor finns det delar till som monteras i toppanslutning på kärlet.
Ok, jag har läst om flera som fått det att fungera perfekt. Någon skrev även som du säger, att det började sprätta i varenda kran och då sänkte han mängden luft något och efter det så blev han både kvitt lukten och sprättandet. Så jag vill åtminstone testa.
 
Det är OK , bara prova, det kan inte mer än gå åt pipan, kanske någon på forumet som gjort på det sättet, ha lite is i magen så kanske det kommer något. Det med lukt är inget man strävar efter, sen en sak till, din VVB har den en offeranod i sig så kommer VV att vedervärdigt att lukta ruttna ägg, magnesium och svavelväte tillsammans är inte bra.
 
J jonaserik skrev:
Det är OK , bara prova, det kan inte mer än gå åt pipan
Exakt vad jag tänker :D

J jonaserik skrev:
, kanske någon på forumet som gjort på det sättet, ha lite is i magen så kanske det kommer något. Det med lukt är inget man strävar efter, sen en sak till, din VVB har den en offeranod i sig så kommer VV att vedervärdigt att lukta ruttna ägg, magnesium och svavelväte tillsammans är inte bra.
Ok, ingen aning. Har en Nibe F750.
 
Tro inte det sitter en offeranod i den, men VV kan göra liiiite lukt i samband med svavelväte
 
  • Gilla
viriol
  • Laddar…
Ingen som kan hjälpa mig med vad jag behöver, vilka kopplingar osv. och hur jag går till väga?
 
Kanske , vad är det för gänga ser lite stor ut , kanske det är 1 tum ( 25 mm ) beror lite på vas som ska kopplas på den, PEM-slang eller kopparrör. Bara se till att det är rätt dim på båda sidor på det det som ska kopplas.
Här finns 2 varianter, den först för PEM och den andra för koppar. Troligtvis sitter den mellan pump och tank och då behövs inga separata ventiler för att stänga in den isärtagning eller liknade.
 
  • Mässingskoppling med ena sidan gängad för anslutning och andra sidan med klämringskoppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallisk rörkoppling med gänga troligen för 1 tums PEM-slang eller kopparrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Kanske , vad är det för gänga ser lite stor ut , kanske det är 1 tum ( 25 mm ) beror lite på vas som ska kopplas på den, PEM-slang eller kopparrör. Bara se till att det är rätt dim på båda sidor på det det som ska kopplas.
Här finns 2 varianter, den först för PEM och den andra för koppar. Troligtvis sitter den mellan pump och tank och då behövs inga separata ventiler för att stänga in den isärtagning eller liknade.
Det är luftinjektorn på bilden (1-tum/R25 utvändig på båda sidor) som ska kopplas in innan tryckströmbrytaren på bilderna. Befintliga kopplingar ser större ut som du säger.
 
Om du sätter den före tryckbrytaren så kan den kanske få lite fnatt, då luft går att komprimera och inte vatten, det är vattnets tryck i variation som på verkar brytaren. Skulle inte sätta den där du tänker, enär röret som brytaren sitter på kan fyllas med luft.
 
Hej @viriol
Hur gick det med installationen? Jag är i liknande sits med vatten som luktar illa och funderar på att testa med en luftinjektor. Jag har idag en hydropress och har lite funderingar på hur det funkar med kombon luftinjektor och hydropress.
 
C carl16gustaf skrev:
Hej @viriol
Hur gick det med installationen? Jag är i liknande sits med vatten som luktar illa och funderar på att testa med en luftinjektor. Jag har idag en hydropress och har lite funderingar på hur det funkar med kombon luftinjektor och hydropress.
Det slutade med att jag tog hjälp av en VVS-gubbe som kopplade in den. All svavelvätelukt försvann inte, men upplever helt klart att det blev bättre. Det försvann dock helt efter en kortare period, kan inte förklara hur.

Fick känslan att trycket går ner något snabbare än innan (och att pumpen då får starta lite lite oftare), men har inte klockat innan/efter så kan inte säga säkert. Kan säkert finnas en förklaring i det @jonaserik skrev.

Det har inte sprätt/fräst i någon kran alls.

När jag ska göra om i min filteranläggning funderar jag dock på att ta bort micronizern och istället ställa en större luftningstank innan själva vattenfiltret.
 
  • Gilla
carl16gustaf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.