Vaknade i morse till ett dropp-ljud som efter ett tag övergick i rinn-ljud!

Jag tittade upp i halltaket och mycket riktigt, det kom vatten!  :(

Jag har ett sluttningshus med ett "platt" papptak som lutar 4 grader.
Taket lades om 1995 och besiktningsmannen som kontrollerade taket i sommras sa att det såg fint ut, skulle hålla i 10 år till!!

Men så är icke fallet, hursomhelst har jag har rivit ner undertaket, tagit bort isoleringen och lokaliserat att fukten kommer in runt en ventilationstrumma. När jag ändå var uppe på taket kontrollerade jag de andra ventilationerna, samma sak där!

Och vid en noggrann inspektion av innertak i bla. köket så kommer det även in vatten där, och då förmodligen från trumman där fläkten går ut.

Jag vill nu täta runt alla plåttrummor på taket, eftersom det är blött och regnar hela tiden vet jag inte hur jag skall bete mig! Jag måste förmodligen lägga något lim/asfalt kring trummorna. Det finns en "svart massa" där idag, men förmodligen är det ej tätt!

Hur skall jag täta kring dessa plåt-trummor? Skall jag värma med gas och sedan försöka lägga dit ny massa? Tacksam för svar snarast!
 
Så här skriver en tillverkare, http://www.mataki.com/, i en pdf.
http://www.mataki.com/mataki/documents/broschyrer/underhall.pdf

Mindre skador eller blåsor i papptaket reparerar du enkelt
med Mataki Asfaltkitt (läs mer om att reparera blåsor). Det
fungerar också utmärkt som fogfyllning, både inom- och
utomhus, och att spackla smetlist med när du asfaltisolerar
våtutrymmen. Massan är fiberarmerad och fäster även på
fuktiga ytor
.
. (min fetstilsmarkering)

och

Mataki Byggtejp fäster på nästan allt; plåt, papp, glas,
plast, trä, betong, tegel med mera. Vidhäftningen blir
dessutom bara bättre med tiden! Använd Mataki Byggtejp
för att reparera skorstenar, ventilationshuvar, hängrännor,
husgrunder m m, både inom- och utomhus.
Materialet i Mataki Byggtejp är aluminiumfolie som belagts
med ett väderbeständigt lackskikt på ovansidan och
självhäftande asfaltklister på undersidan. En bra arbetstemperatur är mellan +5°C och +25°C. Om det är kallt
ute kan du underlätta arbetet genom att värma remsan
lätt.

En konkurent, http://www.icopal.se, har Ico Tätningsmassa / Icopal Asfaltkitt, men jag hittade ingen vettig info där.

Jag har för mig att jag har använt båda tillverkarnas produkter. Men det har varit på sommaren då det är torrt och någolunda varmt. Och då har båda fungerat.

Men den första verkar ju kunna funka om det är fuktigt i alla fall. Bara det inte är för kallt kan man misstänka.
 
Skulle inte använda gasen om Du inte är van
eller har erfarenhet av gas/asfalts klister.

Kan ju använda en varmluftspistol och
asfalts klister.

Mvh Putte
 
är det uppdrag gjort på varje trumma eller hur är anslutningen gjord mellan papp o trumma
 
Tack för tipsen!

är det uppdrag gjort på varje trumma eller hur är anslutningen gjord mellan papp o trumma
"Uppdraget" var väldigt dåligt på samtliga trummor, på någon inte alls.
Jag var hus bygghandlar´n igår och fick lite tips.

Jag passade på medans det var uppehåll i regnandet och värmde runt trummorna med en varmluftspistol så det blev någorlunda tort. Sen la jag på ett rejält lager kallasfalt (fick det tipset). För att inte regnet skulle påverka allt för mycket så la jag över pressening, tänkte det skulle torka till lite innan det utsätts för väder o vind igen.
Nu såg jag till att verkligen göra ett "uppvik" på trumman.

Hoppas nu att detta håller under vintern, till våren blir det nog att ta bort det "platta" taket och lägga på ett sadeltak med 22 graders lutning!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.