HOBBY ARCHITECT
Kollar på Anders knackar på, på TV4, Morgan Alling säger att en källare måste ha en nödutgång. Dom hade ett stort fönster i källaren där det är tänkt att man ska kunna klättra ut om det börjat brinna. Han verkar ha ett rätt nybyggt hus. Vad är det för regler kring detta? Måste en källare ha en utgång…? Även om det finns två olika trappor upp inne i huset.
 
Mats-S
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...de/boverkets-byggregler/brandskydd/utrymning/

Utrymning via fönster i markplan direkt till det fria
Utrymning direkt till marken får ske från utrymmen i verksamhetsklass 1, skolor i verksamhetsklass 2A samt bostäder i verksamhetsklass 3. Fönstrets underkant ska då vara belägen högst två meter från marknivån och utrymning ska i övrigt kunna ske tillfredställande. Med det menas bland annat att marken utanför ska vara säker. Den ska exempelvis inte bestå av vassa föremål, luta kraftigt rakt ner mot ett vattendrag eller ut mot farlig trafik och liknande situationer. Rabatter i form av blomsterplantering och liknande bör normalt kunna accepteras medan större buskar och liknande bör undvikas.

Om förutsättningarna för tillfredställande utrymning genom fönster i markplan uppfylls får lokaler för 50 personer utrymmas på det viset, dock högst 30 personer per fönster. Observera att för andra verksamheter än de som särskilt pekas ut t.ex. hotell i verksamhetsklass 4 eller förskolor i verksamhetsklass 5A är det inte tillåtet att förlita sig till fönsterutrymning.


Kolla även här
https://www.byggahus.se/renovera/fraga-experten/vilka-regler-foer-in-utgang-kaellare.297482/

Jag tolkar det som att det är ok med ett fönster i källaren.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Kollar på Anders knackar på, på TV4, Morgan Alling säger att en källare måste ha en nödutgång. Dom hade ett stort fönster i källaren där det är tänkt att man ska kunna klättra ut om det börjat brinna. Han verkar ha ett rätt nybyggt hus. Vad är det för regler kring detta? Måste en källare ha en utgång…? Även om det finns två olika trappor upp inne i huset.

Man källaren är för "tillfällig vistelse" behövs ingen andra väg ut.

Två trappor upp från källaren torde sakna betydelse då de sannolikt utmynnar i samma brandcell, dvs våningen ovanför. Räknas mao inte som en alternativ utrymningsväg.
 
HOBBY ARCHITECT
Ulltand Ulltand skrev:
Man källaren är för "tillfällig vistelse" behövs ingen andra väg ut.
Det huset jag ritar har ett hobbyrum i källaren (förutom förråd).
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Det huset jag ritar har ett hobbyrum i källaren (förutom förråd).
Rum som bara har en ingång och inga fönster blir onekligen lite obehagliga. Där vistas man bara tillfälligt.

Beroende på vad för hobby man förutsätts ägna sig åt i hobbyrummet så kan det finnas en ökad risk att sätta eld på någonting. Då vill man inte att utgången ska kunna blockeras.
 
  • Gilla
Fox Lane
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Det huset jag ritar har ett hobbyrum i källaren (förutom förråd).
Ett sammankopplat brandlarm/utrymningslarm kan ju vara en pragmatisk lösning om det börjar brinna i huset när någon är i källaren.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Farliga detaljen hemma hos Alling: "Det här är inte okej"
Morgan Allings källare innehåller ett fel som Anders Öfvergård menar kan vara direkt farligt.
[länk]
Ja den lösningen är inte OK.
 
Jag skulle vilja se en fyraåring komma ut från en övervåning. Kraven är inte särskilt höga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.