Kan någon hjälpa mig med en fundering som slagit "rot" i huvudet, tror mig ha läst ngt. om detta i ngn. tidigare tråd men hittar den inte nu.
Om man skulle ta bort befintlig våtrumsmatta i badrummet och lägga golvgips,golvvärme och klinkers istället på en yta av ca. 18 m2 förändrar man iom. det klimatet i krypgrunden på något, för ev. fuktproblematik, skadligt sätt ??? Tänkte närmast på om golvbjälklaget blir mer uppvärmt och den värmen sen läcker ner i kryputrymmet och ifall det på något sätt kan inverka skadligt på "miljön" där ???
Totalytan på grunden är ca. 130 m2.
Hoppas att Ni förstår hur jag menar :-/
MVH/Christina.

PS:Funderade på om detta var rätt ställe eller om jag skulle ha postat under Grund-Mark :-//DS.
 
Bob_the_builder
Nej, och det nu läcker värme så är det bara bra (inte ur ekonomisk -, men ur fuktsynpunkt). En högre temperatur innebär att luften kan bära mer fukt, vilket minskar risken för kondens i grunden.
 
Det man måste hålla ordning på är vart det täta skiktet ligger i en konstruktion. Om det finns risk för att varm fuktig luft läcker ut i en kall krypgrund så kommer fukt att kondenseras just eftersom kall luft inte kan "bära" lika mycket vatten som varm luft.

Fast i ert fall, så kommer det täta skiktet att ligga mellan värmegolvet och klinkerplattorna, så risken för att fukten skall komma ut i kryputrymmet är väl minimal.

Men tänk på att isolera ordenligt under ert badrum, så att värmen kommer där den gör mest nytta, på insidan

Lycka till
 
Det du säkerligen har läst är en artikel här på byggahus.se som tar upp två aspekter på golvvärme och fukt.
Dels så har man saxat ur en skrift som boverket har på sin hemsida. Där skriver man:
"Peter Roots konstaterar att det är svårt att ge generella råd kring golvvärme för den som har torpargrund. Den här grundtypen har ofta fukt- och mögelproblem och hur det här påverkas av golvvärme är idag inte utrett."
Själv är jag övertygad om att golvvärme inte negativt påverkar fuktmiljön i torpargrunden. Snarare tvärtom.

Det andra man tog upp är risken för omvänd fuktvandring vid platta på mark. När (om) man stänger av golvvärmen kan fukt ifrån den uppvärmda marken vandra upp till kallare byggnadsdelar. Det är knappast ett problem i ditt fall då torpargrunden inte lagrar värme på det sätt som marken gör.

Sök på golvvärme på boverkets hemsida om du vill läsa deras tips om golvvärme.

Roger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.