Har ett par/tre ställen i min trädgård där det är framdraget elkabel men ej inkopplat något ännu. Nu när julbelysning och slingor skall upp så brukar det därför alltid ligga förlängningskablar kors o tvärs över tomten vilket inte är snyggt eller rätt!

Hur hade ni gjort här? Sätter man ett markspjut med eluttag? Känns varken snyggt eller säkert. Vill helst ha det dolt, men samtidigt så brukar ju mycket av belysningen man monterar kräva transformator så vet inte om det finns någon vettig lösning för att allt ska få plats?

Tips och idéer hur man löser detta snyggast och säkrast mottages tacksamt!
Oanvända eluttag och kablar på marken blandade med flis i en trädgård intill stenplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oanvänd elkabel rullad på marken vid öppen trädgårdsjord och markduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkabel som slutar med en strömkoppling ovanför marken vid en husvägg och växtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lundensaren
  • Laddar…
E
Uponor garden hub har jag använt framgångsrikt många gånger i jobbet.
En variant som är både snäppet billigare och lite rymligare, som jag nog själv valt om jag inte räknade arbetstiden som en kostnad, är en lättbetäckning med förmonterad teleskopring.

https://www.bygghemma.se/hus-och-by...h-win-a15-plast-315-mm-med-teleskop/p-1260868

Funktionen är densamma, men man får ju själv se till att göra hål för kabelskyddsrören.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Tänk bara på att du kanske komma åt dom på vintern, Var lägger du all snö när du skottar. Inte bra om dom ligger lågt då.
 
E Emil_K skrev:
Uponor garden hub har jag använt framgångsrikt många gånger i jobbet.
En variant som är både snäppet billigare och lite rymligare, som jag nog själv valt om jag inte räknade arbetstiden som en kostnad, är en lättbetäckning med förmonterad teleskopring.

[länk]

Funktionen är densamma, men man får ju själv se till att göra hål för kabelskyddsrören.
Det där känns som en intressant idé! Jag har dock dålig koll på hur en sådan faktiskt ser ut eller funkar… håller den helt tätt ovanifrån?
Känner spontant att den är väldigt stor, men såg tex här: https://www.infrapipe.se/butik/va/gatugods/lattbetackning-150-tat-galler/ att det finns liknande som är 15cm och fyrkantiga istället. Osäker på om 15cm räcker, kanske är på gränsen…
 
Hmm, frågan är ju iofs hur man får igenom kablaget till det man vill koppla in, på ett vattentätt sätt? :)
 
Jag har köpt lågvolts förlängningskablar till utomhusprylarna (fontän, prydnadsbelysning, julbelysning) och drar dessa i gulrören i stället för 230V. Transformatorerna sätter jag i inomhusänden av gulrören. Gulrören är kapade några cm under mark och i änden sätter jag en plugg (med en liten skåra så att lågvoltskabeln går förbi). När julbelysningen ska bort puttar jag ner ändkontakten i gulröret eller så sätter jag därför avsedd ändplugg på kontakten och låter den bara ligga i jorden.

Detta funkar förstås bara om prylarna är av lågvoltstyp och beroende på var andra änden av gulröret dyker upp. Ett problem är att tillverkarna tycks hitta på nya lågvoltskontakter vart femte år. När prylarna går sönder (vilket också händer tämligen frekvent) får man därför ibland köpa nya förlängningskablar också.

Som sagt beror det ju helt på förutsättningarna om en sådan här lösning fungerar.
 
Redigerat:
Precis så var min tanke när alla slangarna lades i mark. Dom avslutas alldeles perfekt vid ett specifikt elskåp enbart för all utomhusbelysning där jag har både eluttag med fast matning, eluttag styrda efter atomuret med resten av fasadbelysningen samt lite separata pluggar för att kunna styra med telefonen.
Men, precis som du säger så funkar det ju inte riktigt till allt med lågnovåkablarna. På vintern vill man ha julbelysning, på halloween vill man använda något annat och utöver alla högtider så vill jag ha vanliga spotlights för att belysa träd, stenar mm. Därför jag inte känner att jag vet hur jag ska göra. Hade nog velat ha båda delarna, dels ett vanligt 230v uttag vid varje rör (för flexibiliteten) samt 12v lågnivå till tex julbelysning.
 
  • Gilla
Pen
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Därför jag inte känner att jag vet hur jag ska göra. Hade nog velat ha båda delarna, dels ett vanligt 230v uttag vid varje rör (för flexibiliteten) samt 12v lågnivå till tex julbelysning.
Årets och fjolårets spänning till julprylarna verkar nu vara 31V med en halvmånsformad kontakt. Undrar vad som kommer nästa år? :)
 
Funderar nästan på att göra en fuling trots allt, finns ju inga bra alternativ. Helt enkelt sätta en kort förlängningssladd med wago klämmor kopplat till den befintliga strömkabeln som ligger i markröret idag. Bara för att få ut 230v till julslingorna. Behöver ju täta det någorlunda bara.

Finns det någon ändpropp till dessa markrör?

Eller ska man kanske lägga en kopplingsdosa med gel där man drar in befintlig strömkabel och skarvar på en förlängningssladd med ett uttag? Då kan man lägga den någon centimeter under mark bara.
 
En snygg stolpe med lampa som även har uttag på sig?

Har inte koll på vad som passar i din trädgård men jag löst mitt problem med säsongsbelysning genom att dra fast anslutna 230v uttag som alla går från samma skymningsrelä. Då kan jag koppla in vad jag vill och allt tänds samtidigt när det blir mörkt.
 
C crazytok skrev:
Funderar nästan på att göra en fuling trots allt, finns ju inga bra alternativ. Helt enkelt sätta en kort förlängningssladd med wago klämmor kopplat till den befintliga strömkabeln som ligger i markröret idag. Bara för att få ut 230v till julslingorna. Behöver ju täta det någorlunda bara.

Finns det någon ändpropp till dessa markrör?

Eller ska man kanske lägga en kopplingsdosa med gel där man drar in befintlig strömkabel och skarvar på en förlängningssladd med ett uttag? Då kan man lägga den någon centimeter under mark bara.
Öh, nä, du måste ju fästa eller dragavlasta kabeln så några wagoklämmor i röret är inte någon lysande idé.

Gjut en lite "grund" och en sån här kanske? https://www.amazon.se/Philips-294592-Dubbel-Uttag-Silver/dp/B00BP7P7TQ/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.