Bor i ett flerfamiljshus med 7 lägenheter och 1 bageri, i en lägenhet från 30 talet om 50kvm sovrum, vardagsrum och separat kök. I vardagsrummet har sedan 2 månader tillbaka (sedan det blev kallt kanske?) hörts ett ljud i främst vardagsrum, det når en del dagar in i sovrummet.

Som allra högst på kvällen men konstant och monotont under dygnets alla timmar. Jag håller på och bli skogstokig och tron om att det skall försvinna av sig själv har sakta men säkert försvunnit.

Det är HÖGT, det låter som att det kommer från väggen, låter mindre när man går nära väggen och som mest när man står i mitten av rummet samt vissa delar. Det strömmar också vatten genom våra vattenelement, det hör man. Hur ändrar man detta förresten? Det strömmar

även om man sätter det på det kallaste.

(Kanske låter lite för mycket, som ett sus typ, så som det låter när toaletten fyller upp vatten fast svagare) Om det kan vara till någon hjälp.

Det är dock inte det ljudet som är huvudproblemet, men det kanske hör ihop, vad vet jag...

Nåväl, jag tror att rören från elementet i vardagsrummet går igenom väggen som jag tror ljudet kommer från. Eller ja, högst troligt eftersom de går in där och de lär ju inte försvinna in i tomma intet.

Detta satans ljud påminner om det som blir när man slår två järnrör mot varandra typ, blandat med det ljud som blir då man blåser i en tom glasflaska.

VAD ÄR DETTA?! Jag blir tokig!!

Mina grannar påstår sig inte höra något.

Jag kan fota hela det där pump-rör-grejsemojset som finns i källaren om det är till hjälp.

Vi har ingen fastighetsskötare utan fixar med det mesta själva i bostadsrättsföreningen, ekonomin är väl inte på topp för vi åkte på en relining av stammarna för några månader sedan. ( Den var vi däremot kloka nog att inte göra själva) Så nu hoppas jag på att finna svaret på min stora gåta här.

Annars får jag väl försöka tjata till mig en vvs:are av styrelsen. Som i och för sig består av min sambo, motvilligt skall tilläggas, vår granne flyttade precis som tidigare var med och de kom tydligen överens, fråga mig inte hur för min sambo kan ingenting men vår granne sa att ekonomin var katastrof, det var kanske därför han flyttade. Så en vvs:are hade vi nog helst sluppit ta hit, det är ju svindyrt. Obs: Fattar varför det är dyrt. Är det en vvs:are som gäller förresten? Det vet jag inte heller eftersom jag inte har en jävla aning om vad fan problemet är.

Ps. Vi skall byta styrelse i januari vill jag bara tillägga.


Med vänlig hälsning,

Mathilda
 
Du skriver inget om hur er lägenhet är placerad i huset. Vad finns under och över och på andra sidan av väggen. Det kan vara någon form av ventilation som är dåligt injusterad. Vad säger er senaste OVK. Det kan också vara någon apparat i bageriet om det är nära er lägenhet. Försök att få någon som är kunnig på ventilation att bedöma vad det kan vara.
 
Mathildasch Mathildasch skrev:
Bor i ett flerfamiljshus med 7 lägenheter och 1 bageri, i en lägenhet från 30 talet om 50kvm sovrum, vardagsrum och separat kök. I vardagsrummet har sedan 2 månader tillbaka (sedan det blev kallt kanske?) hörts ett ljud i främst vardagsrum, det når en del dagar in i sovrummet.

Som allra högst på kvällen men konstant och monotont under dygnets alla timmar. Jag håller på och bli skogstokig och tron om att det skall försvinna av sig själv har sakta men säkert försvunnit.

Det är HÖGT, det låter som att det kommer från väggen, låter mindre när man går nära väggen och som mest när man står i mitten av rummet samt vissa delar. Det strömmar också vatten genom våra vattenelement, det hör man. Hur ändrar man detta förresten? Det strömmar

även om man sätter det på det kallaste.

(Kanske låter lite för mycket, som ett sus typ, så som det låter när toaletten fyller upp vatten fast svagare) Om det kan vara till någon hjälp.

Det är dock inte det ljudet som är huvudproblemet, men det kanske hör ihop, vad vet jag...

Nåväl, jag tror att rören från elementet i vardagsrummet går igenom väggen som jag tror ljudet kommer från. Eller ja, högst troligt eftersom de går in där och de lär ju inte försvinna in i tomma intet.

Detta satans ljud påminner om det som blir när man slår två järnrör mot varandra typ, blandat med det ljud som blir då man blåser i en tom glasflaska.

VAD ÄR DETTA?! Jag blir tokig!!

Mina grannar påstår sig inte höra något.

Jag kan fota hela det där pump-rör-grejsemojset som finns i källaren om det är till hjälp.

Vi har ingen fastighetsskötare utan fixar med det mesta själva i bostadsrättsföreningen, ekonomin är väl inte på topp för vi åkte på en relining av stammarna för några månader sedan. ( Den var vi däremot kloka nog att inte göra själva) Så nu hoppas jag på att finna svaret på min stora gåta här.

Annars får jag väl försöka tjata till mig en vvs:are av styrelsen. Som i och för sig består av min sambo, motvilligt skall tilläggas, vår granne flyttade precis som tidigare var med och de kom tydligen överens, fråga mig inte hur för min sambo kan ingenting men vår granne sa att ekonomin var katastrof, det var kanske därför han flyttade. Så en vvs:are hade vi nog helst sluppit ta hit, det är ju svindyrt. Obs: Fattar varför det är dyrt. Är det en vvs:are som gäller förresten? Det vet jag inte heller eftersom jag inte har en jävla aning om vad fan problemet är.

Ps. Vi skall byta styrelse i januari vill jag bara tillägga.


Med vänlig hälsning,

Mathilda
Hej! Har exakt samma problem och håller också på att bli knäpp! Hur löste du det?
 
Har ljudet uppstått nyligen, eller har det varit så tidigare? Hur var det förra vintern?
Har man gjort några ändringar eller gjort något arbete i huset förutom relining av avloppen?
Har någon lägenhet installerat golvvärme?
 
Kan det vara en ventil på nåt element som står och vibrerar (öppnar och stänger)? Prova att vrida på termostaterna på elementen.
 
L lordi skrev:
Har ljudet uppstått nyligen, eller har det varit så tidigare? Hur var det förra vintern?
Har man gjort några ändringar eller gjort något arbete i huset förutom relining av avloppen?
Har någon lägenhet installerat golvvärme?
Det började i september i år (har inte haft detta problem alls tidigare och vi har bott i lägenheten i nio år) - jag vet inte om de har med saken att göra men samtidigt som det så hade värmepannan i källaren gått sönder så ingen lägenhet i hela huset hade någon värme. Då passade grannen två lägenheter ovanpå oss på att tappa ur värmesystemet för att plocka bort ett element (vet också att de dragit om rör nyligen, då det flyttat toalettstolen in till badrummet och installerat tvättmaskin där toaletten tidigare stod. Om de installerat golvvärme vet jag inte. Men kort efter detta arbete så bytte föreningen värmepanna i källaren och sedan vi fick tillbaka värmen så har elementet skrikit (kommer upp så högt som till 60db och är en monoton ton som låter som signalen när man lyfter på en gammal hemtelefon) när vi sänker värmen på reglaget så minskar ljudet, men då blir det för kallt i detta gamla hus. Fastighetsskötaren har varit här och kollat men just då så tjöt det inte. Ventilen på elementet är trasigt så vi kan inte lufta - bad honom byta den men det tyckte han var onödigt då han sa att man kan känna om det är luft i elementen eller inte. Han sa att det inte var luft i elementet.
Grannen som plockat bort ett element samt flyttat toaletten renoverar fortfarande (vad de gör mer vet jag inte) och igår kväll så hade vi som ett forsande vattenfall i vår sovrumsvägg, uppifrån och ned - något sådant har vi heller aldrig hört och det var så mycket så att vi var rädda för att det skulle komma vatten på golvet (väggen är till vänster om rummet med elementet som tjuter). Jag vet att det går en massa stammar i den väggen, vi har en sådan där lucka på den väggen med balofixer bakom. Precis efter detta så började det att susa väldigt högt i badrummet (som ligger mittemot rummet med det tjutande elementet) och det var avloppet till vårt handfat som lät, vilket det heller aldrig har gjort. OM dessa saker hänger ihop med det tjutande elementet vet jag inte.
 
A air skrev:
Kan det vara en ventil på nåt element som står och vibrerar (öppnar och stänger)? Prova att vrida på termostaterna på elementen.
Vrider man på det tjutande elementet så minskar ljudet men då blir det också iskallt. Vrider man ned värmen helt så försvinner det tjutande ljudet helt inom några timmar, men då har vi ingen värme istället.
 
Vad händer med ljudet om du tar bort termostaten?

/M
 
M mgranbom skrev:
Vad händer med ljudet om du tar bort termostaten?

/M
Hur gör man det?
 
Det beror på hur termostaten ser ut.
Vi har en stor blank mutter innanför termostaten. När man lossat den ser man en liten pigg som öppnar/stryper vattenflödet beroende på hur mycket den trycks in.

/M
 
M mgranbom skrev:
Det beror på hur termostaten ser ut.
Vi har en stor blank mutter innanför termostaten. När man lossat den ser man en liten pigg som öppnar/stryper vattenflödet beroende på hur mycket den trycks in.

/M
Lyckas dessvärre inte med det..
 
Lägg upp en bild på termostat och elementet så får du säkert tips.

/M
 
M mgranbom skrev:
Lägg upp en bild på termostat och elementet så får du säkert tips.

/M
Lyckades skruva loss den och det minskade inte ljudet utan var exakt samma.
 
Testa att vrida ner hastigheten på cirkulationspumpen, det låter som antingen för högt flöde över ventilen eller möjligen skit i ventilen. Det är de enkla och billiga grejerna att kolla.
 
J jonko skrev:
Testa att vrida ner hastigheten på cirkulationspumpen, det låter som antingen för högt flöde över ventilen eller möjligen skit i ventilen. Det är de enkla och billiga grejerna att kolla.
Den sitter i källaren (bor i lägenhet) och är kopplad till tre hus - är ett företag som har hand om den och pumpen reglerar sig själv utifrån vilken temperatur det är ute. Däremot så är pumpen ny och det är alltså efter att pumpen bytts ut och grannen dragit om vattnet samt kapat ett element som våra problem uppstått. Så förmodligen är problemet kopplat till något av detta, på något sätt - frågan är bara hur. Sitter hemma och jobbar nu och trots att elementen är på max så är golvet som is! Föreningen har kontaktat en rörmokare men han verkar inte alltför snabbtänkt och har ännu inte ens varit här och tittat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.