Vi har ett litet badrum, ca 160 x 160 cm, med dusch, toalett och handfat.

Jag skulle vilja ta bort en liten radiator för att bli av med rördragningen till den och istället sätta en större handdukstork (vatten) på en annan plats i badrummet, som då får agera både element och handdukshängare/tork.

Bortsett från att dra rören genom golvet, vilket ju inte är tillåtet(?), så skulle det gå att ta in rören genom väggen på ca 10-12 cm höjd över golvet. Detta blir dock i duschutrymmet, dock på motsatt vägg som duschen sitter på så det är ca 160 cm från duschen.

Är det tillåtet att borra där, och alltså bryta tätskiktet på ett ställe där det gärna kommer vatten när man duschar, leda in rör och koppla på en handdukstork?

Badrummet är rätt gammalt och det finns redan vattenledningsrör som går genom golvet om det nu förändrar något. Det är tegel/lättbetong-väggar.

Mvh
 
BirgitS
Enligt branschreglerna får det i duschutrymmet inte finnas några andra genomföringar än inkommande vatten in i blandaren och golvbrunnen.

Sen kan det väl vara svårt att få tätt mellan nya rör och väggarnas tätskikt.
 
  • Gilla
Freddy Viitala1 och 1 till
  • Laddar…
B
Värt att fundera på att sätta in en eldriven handdukstork och skippa rördragning, och byts ut mot vattenburen handdukstork den dagen ni blåser ut badrummet?

Alltid svårt att göra sådanthär mellan renoveringar. De gamla rören blir ju kvar pluggade när radiatorn försvinner? Blir ju inte så snyggt.

Jag skulle inte gjort extra rörgenomföringar i dusch, blir inte möjligt att få till genomföringen av tätskiktet på något riktigt bra sätt heller.
 
  • Gilla
Terra2
  • Laddar…
Tack för svaren. Jo, har varit inne på att byta mot en el-radiator istället.
Utrymmet är ju inte stort, så någon större skillnad i uppvärmningskostnad lär det inte vara.
Jag tyckte dock det kunde vore trevligt behålla vattenburet och få en handdukstork på "köpet".

Sen tycker jag de elradiatorer jag hittar är rätt fula. Något tips?

Frågan är om väggen där jag vill dra rören egentligen klassas som dusch-utrymme? Ja, det kan spolas vatten där om man duschar oförsiktigt för det finns ingen barriär mellan dusch och vägg. Men det är ju nästan 160 cm från själva duschen. Är mest när barnen duschar som det ibland spolas vatten direkt på väggen.
 
B
  • Gilla
Terra2
  • Laddar…
BirgitS
Terra2 Terra2 skrev:
Frågan är om väggen där jag vill dra rören egentligen klassas som dusch-utrymme? Ja, det kan spolas vatten där om man duschar oförsiktigt för det finns ingen barriär mellan dusch och vägg. Men det är ju nästan 160 cm från själva duschen. Är mest när barnen duschar som det ibland spolas vatten direkt på väggen.
Du kan ju sätta upp en duschdörr för att förhindra att vatten kommer på den väggen. Men å andra sidan eftersom badrummet är så gammalt att det har numera otillåtna genomföringar i golvet så skulle jag ju i stället låta bli att göra några ändringar och lägga undan pengarna så att en riktig badrumsrenovering kan göras tidigare.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
De flesta handdukstorkar för vatten kan man sätta in en elpatron och köra bara på eldrift. Så hittar du snygga som är gjorda för vatten är ju alltid det en väg att gå.

Kolla i säkervattens instruktioner för duschzoner med mera.

[länk]
Ögnade lite i Säker Vatten, som jag förstår det får/ska man aldrig ta upp hål i tätskiktet i efterhand(?)

Samtidigt tänker jag att man inte behöver vara överdrivet orolig om lite vatten kryper in någonstans i ett stenhus när det är putsade betong/tegelväggar bakom. Eller är det att vara för obekymrad?

En eldriven handdukstork för vatten är en intressant idé som jag inte tänkt på, men den lär väl inte heller kunna placeras där jag skulle vilja ha den (i stänk-zonen eller vad man kallar det).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan ju sätta upp en duschdörr för att förhindra att vatten kommer på den väggen. Men å andra sidan eftersom badrummet är så gammalt att det har numera otillåtna genomföringar i golvet så skulle jag ju i stället låta bli att göra några ändringar och lägga undan pengarna så att en riktig badrumsrenovering kan göras tidigare.
Man skulle kunna sätta upp en duschdörr men tror det är negativt för badrummet och duschens känsla (den kommer kännas mindre). Sen, upprepar från mitt förra inlägg, tänker jag att man inte behöver vara överdrivet orolig om lite vatten kryper in någonstans i ett stenhus när det är putsade betong/tegelväggar bakom. Eller är det att vara för obekymrad?

Med otillåtna menar du att de är otillåtna om badrummet skulle byggas idag? Men inget hindrar väl att man fortsätter använda ett sådant badrum tills man önskar renovera det?

Vi håller på att bygga om ett annat badrum i källaren som kommer bli stort och fint (bland annat därför jag vill ha bort de elementrören som är dragna i källartaket till just detta lilla element). Detta badrum är vi nöjda med, trots sin ålder (gissar det renoverats på 90-talet, var det ok med rör i golvet då), som det är så sannolikt kommer vi inte totalrenovera inom överskådlig tid.

Tack för alla bra svar och idéer!
 
BirgitS
Terra2 Terra2 skrev:
Med otillåtna menar du att de är otillåtna om badrummet skulle byggas idag?
Ja, det var därför jag skrev "numera otillåtna".

Terra2 Terra2 skrev:
Men inget hindrar väl att man fortsätter använda ett sådant badrum tills man önskar renovera det?
Det får man göra men blir det en vattenskada så får man inte mycket från försäkringsbolaget och det är inte roligt att ha fläktar för uttorkning på i några månader. Men vilka risker du vill ta är upp till dig.

Ett litet badrum som är omgivet av andra uppvärmda rum på sidorna och under håller sig rätt varmt även utan uppvärmning eftersom det sugs in uppvärmd luft via dörren.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det var därför jag skrev "numera otillåtna".


Det får man göra men blir det en vattenskada så får man inte mycket från försäkringsbolaget och det är inte roligt att ha fläktar för uttorkning på i några månader. Men vilka risker du vill ta är upp till dig.

Ett litet badrum som är omgivet av andra uppvärmda rum på sidorna och under håller sig rätt varmt även utan uppvärmning eftersom det sugs in uppvärmd luft via dörren.
Ja min första idé var att bara fimpa elementet, men det blev, vad vi tycker, för kallt trots allt. Trots att det bara gränsar mot innerväggar. Antagligen för att vi brukar ha det rätt svalt inomhus, men vill gärna ha lite värme i badrummet.

Jaja, vi får se hur vi gör. Nu är jag iaf mycket klokare på vad som är möjligt och vad som inte är det :)
 
BirgitS
Eldriven handdukstork med sladd som går till en dosa som sitter på ett tillåtet ställe.
 
  • Gilla
Terra2
  • Laddar…
Terra2 Terra2 skrev:
Tack för svaren. Jo, har varit inne på att byta mot en el-radiator istället.
Utrymmet är ju inte stort, så någon större skillnad i uppvärmningskostnad lär det inte vara.
Jag tyckte dock det kunde vore trevligt behålla vattenburet och få en handdukstork på "köpet".

Sen tycker jag de elradiatorer jag hittar är rätt fula. Något tips?

Frågan är om väggen där jag vill dra rören egentligen klassas som dusch-utrymme? Ja, det kan spolas vatten där om man duschar oförsiktigt för det finns ingen barriär mellan dusch och vägg. Men det är ju nästan 160 cm från själva duschen. Är mest när barnen duschar som det ibland spolas vatten direkt på väggen.
kolla på Adax element, finns Wi-Fi samt går att få i lite olika kulörer
 
  • Gilla
Terra2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.