Hej!
Jag håller så smått på att uppgradera hemmabion här hemma.
Min plan har alltid varit att uppgradera i vågor så inte ekonomin eller äktenskapet går på knäna...
Detta kommer vara steg 3 på vår hemmabioresa som når sin kulmen först efter en komplett renovering av allrummet med höjning av innertaket med mera, beräknad färdig inom de närmsta 10 åren eller så :crysmile:
Just nu är jag på jakt efter två takmonterade utanpåliggande högtalare som ska agera sidohögtalare in till att vi går igång och renoverar allrummet. Dessa har jag då tänkt montera på sidorna i samma linje som duken. Skall också nämnas att huset är ett 1.5 plans radhusvilla med krypvind så både snedtak och horisontellt tak högst upp.
Jag har gjort en del googlande och det är ta mej fan inte lätt att hitta just takmonterade sidohögtalare så jag hoppades att någon här hade både erfarenhet och råd inför ett stundande köp. Och och detta köp måste gå under ca 4000-5000 kr :cool:
Jag ska också nämna att i första steget hoppas jag kunna koppla högtalarna direkt till projektorn om detta inte är en jätte dålig idé...

Alla tips välkomnas!
 
Njurstenen Njurstenen skrev:
Hej!
Jag håller så smått på att uppgradera hemmabion här hemma.
Min plan har alltid varit att uppgradera i vågor så inte ekonomin eller äktenskapet går på knäna...
Detta kommer vara steg 3 på vår hemmabioresa som når sin kulmen först efter en komplett renovering av allrummet med höjning av innertaket med mera, beräknad färdig inom de närmsta 10 åren eller så :crysmile:
Just nu är jag på jakt efter två takmonterade utanpåliggande högtalare som ska agera sidohögtalare in till att vi går igång och renoverar allrummet. Dessa har jag då tänkt montera på sidorna i samma linje som duken. Skall också nämnas att huset är ett 1.5 plans radhusvilla med krypvind så både snedtak och horisontellt tak högst upp.
Jag har gjort en del googlande och det är ta mej fan inte lätt att hitta just takmonterade sidohögtalare så jag hoppades att någon här hade både erfarenhet och råd inför ett stundande köp. Och och detta köp måste gå under ca 4000-5000 kr :cool:
Jag ska också nämna att i första steget hoppas jag kunna koppla högtalarna direkt till projektorn om detta inte är en jätte dålig idé...

Alla tips välkomnas!
Du får nog ge lite mer bakgrund för bra svar.

Storlek på rum?
Existerande anläggning (receiver, center, surround, subwoofer)?
 
  • Gilla
Njurstenen
  • Laddar…
Så här sitter mina atmoshögtalare


AM-JKLWq3I68CJ4yTvAiJfZmBFqyX2vccpxf5fOG2gTnbyJApDuuzHK3xDqEqI9GSUfWmNKj1NOvsgJcgBxC5wceXHOHOojJwgQqlp7ksMnxzglQ_CDFeKuFtU9DGVaRgW3ldUmXUU0CNK6GrujywweyHl5tEQ=w1081-h611-no

AM-JKLVPraNE4I105DInG_wHuJhLzqNFBq2ANblSYCVvF7Ar1Vw1XXMYls9WPWCiTs6ZVrXe2tlWBn3bqX5IXKGyJ-WVPehgdoQX7XCOwuILXCCoKz8_irHEKl7julJWTHDMzMJKIjKjdbDHmWgkj8U4bB66yQ=w1007-h1788-no
 
  • Gilla
Njurstenen
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Du får nog ge lite mer bakgrund för bra svar.

Storlek på rum?
Existerande anläggning (receiver, center, surround, subwoofer)?
Bra fråga! Just nu har vi inga högtalare kopplade alls till projektorn. Det fanns en tanke om att bygga värsta hemmabio rummet men sen flyttade vi och ena barnet har avlöst det andra så drömmar om ett dedikerat biorum har glidit ned i peioriteringsordningen, efter ny bil och renovering av yttertaket
Det är därför jag tänker att detta får vara ett lite längre projekt med många små steg istället för ett stort kliv.

Vad gäller rummet är det ca 7.5x8m och ska agera allrum när det inte används för film eller liknande. Som ni kan se på bilden (ursäkta röran vi bygger om) skapar snedtaket och det stora fönstret bakom duken lite utmaning när det gäller placering av högtalare.
Rum under renovering med snedtak, stort fönster, projektorduk och diverse byggmaterial och möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C Christoffer L skrev:
Så här sitter mina atmoshögtalare


[bild]

[bild]
C Christoffer L skrev:
Så här sitter mina atmoshögtalare


[bild]

[bild]
Kan dom dubblera som fronthögtalare också? Ser väldigt stilrent ut
 
Njurstenen Njurstenen skrev:
Kan dom dubblera som fronthögtalare också? Ser väldigt stilrent ut
Beror på dina krav ;-) just dessa är nog sedan länge utgångna ur sortimentet. Men vägghängda högtalare borde nog gå att ha som frontar i mindre rum. Skulle tro att du behöver lite mer för ditt.
 
  • Gilla
Njurstenen
  • Laddar…
Hmm hittade dessa:

https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/vagg/272490-monitor-audio-vecta-v240/

Jag har också funderat på högtalare från cornered audio:

https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/vagg/183030-cornered-audio-c3/

Misstänker dock att audio Vectra kan vara enklare att rikta så ljudupplevelsen blir hyfsad trots takmontering?

Är osäker på hur folk löser sig hemmabioljud då duken är.. frihängande? Alltså inte hänger mot en vägg eller liknande, det skulle se jättekonstigt ut att ha högtalare stående mitt i rummet.
 
Ytterligare förtydligande, i nuläget är jag inte jättesugen på infällda högtalare då det skulle kräva en helt annan nivå av insats för att få det snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.