Tjenare!! :)

2år gammal diskmaskin, gått perfekt men nu slår den av efter ca 5 minuter, får felkod e:24 att slangen kan vara klämd eller något men så är inte fallet, provat rensa avloppsröret men det fungerar inte tror att det är stopp "längst" ner

Någon som haft liknande problem och vet hur jag ska gå tillväga? Finns det något medel som löser upp som jag kan hälla i avloppsröret?

På ena sidan ser det ut som att det är stopp, bifogar en bild!

Har rensat vid "impellern" och den snurrar fritt!

All hjälp uppskattas!
 
  • Baksida av en diskmaskin med synligt avloppssystem och impeller, inga klämda slangar eller synliga hinder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Starta om maskinen.
Öppna luckan efter att maskinen startat programmet, ca 30 - 45 sekunder.
Ha luckan öppen 30 - 60 sekunder.
Stäng, låt maskinen gå färdigt......

Skitprogramvara, maskinen tappar synkningen, brukar lösa sig....
Fungerade på min maskin...

Mvh P-A
 
Ok såg det på något annat forum också men hjälpte tyvärr inte! :( lär du göra det varje gång eller var det bara en gång?
 
2 - 3 ggr, sedan fungerar den....
Jag bytte program en gång emellan, sedan fungerade allt....
 
Ok provar lite tackar! Lös även vattenkranen på din maskin?
 
Funkar fan inte, någon annan som har en idé?
 
A
tömmer den över huvud taget?
ser du vattnet flöda i böjen vid de grova slangarna på bilden?
vilket program används mest?
 
P Pagno skrev:
Starta om maskinen.
Öppna luckan efter att maskinen startat programmet, ca 30 - 45 sekunder.
Ha luckan öppen 30 - 60 sekunder.
Stäng, låt maskinen gå färdigt......

Skitprogramvara, maskinen tappar synkningen, brukar lösa sig....
Fungerade på min maskin...

Mvh P-A
Toppen, tack :D
Detta tips löste problemet för mig idag.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
A
byt värmepumpsmotor så klarar det sig några dagar mer
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Gammal tråd men lägger till den här länken ändå.
Fick samma felkod på vår IQ500 och det var två pås-clips som letat sig ner i pumphuset.

 
Fulkemisten
Bumpar lite om någon hittar tråden. Haft samma problem till och från i ett år. Diskmaskinen (Siemens) fyller 10 år under kommande vår. Maskinen har betett sig som i första inlägget med felkod E24, har räckt med att köra "öppna-luckan-tricket" beskrivet ovan. Har såklart kollat i pumphuset men svårt att komma åt eller att se något. Igår startade maskinen inte alls utan gav felkod trots öppen lucka, impellern var mycket trög att rotera med handkraft. Tänkte att det sitter nog något där. Testade att backspola maskinen genom att koppla avloppsslangen till vattenkranen och slå på hetvattnet, ut kom en god portion glaskross, 15 skärvor kanske. Sög allteftersom upp vattnet med grovdammsugaren. Efter ungefär 2 fulla dammsugarbehållare (40 liter) släppte det, ka-floff sa det och sen kom svartmöglat fett och avlagringar i mängder. Nu funkar den helt perfekt igen som det verkar. Låter bättre gör den också.
 
Redigerat:
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Bumpar lite om någon hittar tråden. Haft samma problem till och från i ett år. Diskmaskinen (Siemens) fyller 10 år under kommande vår. Maskinen har betett sig som i första inlägget med felkod E24, har räckt med att köra "öppna-luckan-tricket" beskrivet ovan. Har såklart kollat i pumphuset men svårt att komma åt eller att se något. Igår startade maskinen inte alls utan gav felkod trots öppen lucka, impellern var mycket trög att rotera med handkraft. Tänkte att det sitter nog något där. Testade att backspola maskinen genom att koppla avloppsslangen till vattenkranen och slå på hetvattnet, ut kom en god portion glaskross, 15 skärvor kanske. Sög allteftersom upp vattnet med grovdammsugaren. Efter ungefär 2 fulla dammsugarbehållare (40 liter) släppte det, ka-floff sa det och sen kom svartmöglat fett och avlagringar i mängder. Nu funkar den helt perfekt igen som det verkar. Låter bättre gör den också.
Det här löste problemet för oss! Efter mycket googlande provade vi olika åtgärder utan att det hjälpte och så råkade jag hitta det här när jag skulle googla en sista gång :Ddet som kom ut ur maskinen luktade inte mumma:sick:
 
Coolt,
När vår maskins diskprestanda har upplevts som dålig, har jag köpt s.k. diskmaskinsrengöring, då har det blivit bättre, men det var innan jag fått felkoder.

Annars har jag "fixat" en annan maskin som diskat dåligt genom att lägga kaustiksoda i diskmedelsfacket, men det får man väl se som en sista desperat åtgärd innan man köper en ny maskin.

Rent generellt tror jag att man får mindre problem med diskmaskinen om man använder tabletter från Yes eller Finish.
Jag köpte vår maskin begagnad (1 år), då hade det säkerligen använts något mindre verksamt diskmedel (föregående ägaren var mycket miljömedveten) eftersom det satt en fetthinna inuti maskinen. Fetthinnan försvann med diskmaskinsrengöring.
 
Fulkemisten
M magnu skrev:
Coolt,
När vår maskins diskprestanda har upplevts som dålig, har jag köpt s.k. diskmaskinsrengöring, då har det blivit bättre, men det var innan jag fått felkoder.

Annars har jag "fixat" en annan maskin som diskat dåligt genom att lägga kaustiksoda i diskmedelsfacket, men det får man väl se som en sista desperat åtgärd innan man köper en ny maskin.

Rent generellt tror jag att man får mindre problem med diskmaskinen om man använder tabletter från Yes eller Finish.
Jag köpte vår maskin begagnad (1 år), då hade det säkerligen använts något mindre verksamt diskmedel (föregående ägaren var mycket miljömedveten) eftersom det satt en fetthinna inuti maskinen. Fetthinnan försvann med diskmaskinsrengöring.
Kört med YES i maskinen hela tiden. Det var igenkläggat med fett ändå. Generellt så är det nog så att moderna disk och tvättmedel inte löser upp skiten tillräckligt bra och då får man ackumulation i svåråtkomliga delar av apparaterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.