Mikael_L
Beskrivning av problemet och önskemålet.
En drygt 20 meter lång korridor ska få ljud, inte värsta dunka dunka, men i nivåer mellan låg hissmusik till kanske nivå för ett lite mer stillsamt party.
Pga längden så misstänker jag att 4 st högtalare är att föredra, men det kan vara OK med 2 också, och att det i praktiken blir ganska tyst i någon del.

Ljudkälla ska var ... tja, något som är gångbart och bra idag, troligen spotify som källa, troligen bäst från en dator. Men det kan funka bra med en telefon också. Men om flera alternativ för vad som kan vara ljud in och enheter osv så är det nog ingen nackdel.

Högtalarna ska skruvas mot vägg, eller kanske ställas på en kabelränna ganska högt upp.
Det kommer gå att få fram både lågnivåkablar, högtalarkablar och 230V strömmatning till högtalarna om det behövs, endast strömmatning är nog faktiskt det enklaste. Lite mer pyssel med att dra audiokablar av olika slag.

Budget .. tja, absolut inte obegränsad, måste nog hålla sig inom 4-siffrigt.
Helt passiva högtalare finns, som kan ingå gratis i projektet.

Så, jag kastar ut frågan såhär, med hopp om att det finns förslag som är bättre än det vi nu funderat fram.
Det är alltså inte speciellt mycket som är spikat, utan de flesta tankar och idéer kan fortfarande gå att implementera.
 
Är ingen expert men 4st blir nog bra om man vill kunna ha låg volym med hyfsat jämn ljudnivå i hela korridoren. Finns inget system idag hade jag kört med Sonos. T.ex. Sonos Amp, en förstärkare som du kan stämma bl.a. Spotify genom. Till den kan du ansluta passiva högtalare, oklart om du kan ansluta två till varje AMP. Eller det kan man tror jag men då blir den ena L och den andra L, det är inte optimalt i korridor utan där bör varje högtalare vara typ stereo med L och R. Det enklaste är annars att köpa kompletta Sonos play 1 eller högre för bättre högtalare. Ett uttag vid varje högtalare samt nätverk. De fungerar även trådlöst men trådat är att föredra.
 
Mikael_L
Egentligen borde ljudet vara monomixat för detta bruk, men den nivån på projektet är kanske lite onödigt hög.
 
tommib
Ljudet bör absolut mixas ner till mono, det låter bara konstigt annars. Billiga mixers kan du säkert hitta via Wish, Ali, Banggood eller liknande.
 
Mikael_L
Jag tror att det är en fördel att det blir saker som kan köpas i hyggligt vanliga affärer i Sverige, att man får ett vettigt kvitto eller faktura till bokföringen.
 
tommib
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
tommib
Btw så skulle jag inte köpa Sonos idag. Jag var en stor fan förut och har flera produkter från dem men de blir bara sämre och sämre. Den senaste pungsparken är att de slänger upp reklam via sin app som man måste klicka på för att få bort.

Appen är tidvis slö och instabil till skillnad från förut när den var solid.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Yamaha MusicCast serie har många produkter. Jag råkar ha en WXA-10 på kontoret (mono-streaming-högtalare), en typ klassisk 2 kanals förstärkare och en WXA-50 nätverksförstärkare gömd bakom TVn.

Appstyrt, det går att länka samman enheterna/rum. Går att växa med. Lite overkill för en korridor kanske?
Loggar man in genom ”bakdörren” WXA-50 kan man sätta den i mono mode.
Yamaha-förstärkares systemkonfigurationsmeny med inställningen 'Monaural Downmix' påslagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Välj vilka högtalare du vill…
Förstärkaren lär orka 2 parallellkopplade 8 ohmare.
 
tommib
Man bör väl behandla ljudkällan och själva PA-systemet separat. De flesta installationsförstärkare kan ta emot en helt vanlig stereosignal så det enklaste är kanske att ha ett 3,5 mm jack in (eller 2xRCA om man föredrar det) där användaren får ansluta sin utrustning. Hur lätt/svårt det är dikteras av kraven på installationen. Är det en installation som kommer göras en gång och sen är det klart eller är det typ en uthyrningslokal där det kommer nya människor varje dag som vill koppla in sin ljudkälla? Om det ska stå en dator där med spotify som användaren loggar in på med sitt eget konto så är det en helt annan fråga.

Installationsförstärkare för 70/100V högtalare är rätt standard i typ butiker osv. Dessa mixar ner till mono internt i förstärkaren i de flesta fall eftersom det är så man bygger butiksinstallationer. Rent juridiskt kräver högtalarkablaget auktorisation för att installera men det är ju inga problem för Mikael_L. Man kan inte heller använda vanlig högtalarkabel eftersom den oftast är godkänd upp till 50 V.

Här är en länk till relevant kategori på Thomann. https://www.thomann.de/intl/installation_power_amps_with_mixer.html

Om det är lämpligt att installera den typen av förstärkare beror också på hur mycket utrymme som finns för installationen. Om det bara förväntas att det är fyra högtalare som ska sitta uppe och att man ansluter med bluetooth till dem så är det igen en annan femma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.