Hej.

Fått bygglov på mitt uterum och fick denna kontrollplan av min kommun, blir bara fundersam på fuktskydd/fuktsäkerhet. Där står mätning och inte visuellt som kontrollmetod. Tänker att de är ju ett uterum för höst och vinter så där borde vara fuktig luft!? Någon som har erfarenhet?

Mvh Robin
 
  • Kontrollplan för byggprojekt som visar punkter för fuktskydd och säkerhet med metod för mätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
R Larsson R Larsson skrev:
Hej.

Fått bygglov på mitt uterum och fick denna kontrollplan av min kommun, blir bara fundersam på fuktskydd/fuktsäkerhet. Där står mätning och inte visuellt som kontrollmetod. Tänker att de är ju ett uterum för höst och vinter så där borde vara fuktig luft!? Någon som har erfarenhet?

Mvh Robin
Det låter väldigt konstigt att kommunen ger er en färdig kontrollplan att följa.
Enligt Boverket är det byggherren som ska skapa kontrollplanen, eventuellt med hjälp av den kontrollansvarige.
Det kan ju vara så att kommunen skickat ett förslag som hjälp på vägen.
 
Jag hade inte gjort någon kontrollplan när ja skicka mina papper och fick då denna av kommunen. Jag som byggherre är själv kontrollansvarig i detta projekt. Fick ju även lägesmätning och ifrågasatte de men de vart jag tvungen till.
 
P
R Larsson R Larsson skrev:
Jag hade inte gjort någon kontrollplan när ja skicka mina papper och fick då denna av kommunen. Jag som byggherre är själv kontrollansvarig i detta projekt. Fick ju även lägesmätning och ifrågasatte de men de vart jag tvungen till.
Om det krävs en kontrollansvarig för bygget kan det inte vara byggherren som är det.
Det måste vara en fristående person som är KA. Denna person måste dessutom vara certifierad, tacka EU för byråkratin...
Det kan vara så att din kommun anser att tillbyggnaden är så liten/enkel att det inte krävs en KA, men ändå vill ha lite kontroll och hittat på en lösning med kontrollansvarig "light"...
 
Precis, min tillbyggnad av uterum är enkel tillbyggnad och behövde inte KA utan jag själv är kontrollansvarig/KA, har hört om liknande situationer. Men åter till min fråga om mätning på fuktskydd, något du har koll på?
 
P
R Larsson R Larsson skrev:
Precis, min tillbyggnad av uterum är enkel tillbyggnad och behövde inte KA utan jag själv är kontrollansvarig/KA, har hört om liknande situationer. Men åter till min fråga om mätning på fuktskydd, något du har koll på?
Jag byggde till mitt hus i egen regi förra året och jag och min KA bestämde vad som skulle stå i kontrollplanen.
Det var mest byggt med murblock men för det trä som ingick skrev vi "visuell kontroll" samt "dokumenterad" lagring under tak på byggarbetsplatsen.
Har du fått bygglov med kommunens kontrollplan angiven ?
Om inte, skriv en egen med visuell kontroll.
 
Ja denna kontrollplan fick jag när beslutet för startbeviset kom. Uterummet är på plats nu och har missat denna punkt på kontrollplanen när jag fick den Så tänkte mest om någon visste vad man menade med detta om fuktskyddet innan jag kollar med kommunen.
 
P
R Larsson R Larsson skrev:
Ja denna kontrollplan fick jag när beslutet för startbeviset kom. Uterummet är på plats nu och har missat denna punkt på kontrollplanen när jag fick den Så tänkte mest om någon visste vad man menade med detta om fuktskyddet innan jag kollar med kommunen.
Nämner startbeskedet den bifogade kontrollplanen liknande mitt startbesked ?

Beslut från byggprojekt som nämner att den bifogade kontrollplanen om 7 sidor är fastställd med beskedet.

Gör inte ditt startbesked det skulle jag tolka det som att du kan skriva din egen kontrollplan utan mätning av fuktkvot.
 
Såhär står de i mina handlingar..
 
  • Skärmdump av dokument med beslut om bygglov för tillbyggnad av enbostadshus och motivering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av dokument med information om kontrollansvar och byggprocessens administrativa krav.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För enklare byggen vekar det vara standard hos många kommuner med förenklade kontrollplaner. Då ska byggherren slippa kostnaden för en KA helt enkelt. Jag fick också en färdig kontrollplan från min kommun, det var dock innan jag fick godkänt så den skickades in med övriga handlingar.

Läs på gällande BBR 6:5. Det handlar om att inte bygga in fukt i konstruktionen, samt att säkerställa att fukt inte kan komma in i efterhand.

Köp en enkel fuktmätare och mät fuktkvoten i materialet du använder så har du fullgjort din plikt. I BBR 6:5 kan du se vilka värden du ska ha.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.