Hejsan
Min sambo har fått astma av nånting i huset. Vi har fått reda på via test att korkmattan som lades i 1976 tål hon inte som ligger i halva huset. Sen gjorde vi en test på dom andra korkmattorna som lades i början av 90 talet och dom tål hon. Så vad kan det vara i korkmattorna som lades in 76 som hon inte tål?
Är det bara att ta ut dom gamla korkmattorna som lades i 76 och spackla golvet? Eller finns det nån annan sätt ni kan tipsa om? Eller nå annat som hon inte tål? Det här är jätte svårt att få reda på vad det är som har gjort att hon har fått astma .

Med vänlig hälsning, jonas
 
BirgitS
Beklagar!

Man hann säkert ändra många ingredienser i plastmattorna från 1976 till 1990. Vad det är i just dina plastmattor som hon reagerar på är ju svårt att veta.

Att ta bort de gamla plastmattorna låter ju bra och om det sen behövs spacklas eller inte får man ju se när mattorna är borta.
 
Farsan åkte på ett sånt arbete för rätt många år sedan på en skola.
Som jag förstod det så var limmet inte hälsosamt och vissa reagerade likt astma på giftet.
Åtgärden var att riva ut allt och lägga nytt.

Men kolla upp det så ni inte river ut i onödan =)
Finns väl någon form av mätare.
 
Så dom fick riva ut alla mattor ?
 
BirgitS
R Rkarlsson skrev:
Farsan åkte på ett sånt arbete för rätt många år sedan på en skola.
Som jag förstod det så var limmet inte hälsosamt och vissa reagerade likt astma på giftet.
Åtgärden var att riva ut allt och lägga nytt.
Det var väl på 80-talet som man började talade om sjuka hus. Om jag minns rätt så var det flytspacklet eller limmet man då hade börjat använda i nyproduktion som efter ett tag började brytas ner och utsöndra giftiga gaser.
 
J Jonas Unger skrev:
Så dom fick riva ut alla mattor ?
Japp. Men det betyder inte att det är så hos dig. Har för mig han sa att man kunde mäta det. Men det får någon mer expert prata om =)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det var väl på 80-talet som man började talade om sjuka hus. Om jag minns rätt så var det flytspacklet eller limmet man då hade börjat använda i nyproduktion som efter ett tag började brytas ner och utsöndra giftiga gaser.
Jo men precis. Det finns en del sådana hus kvar tyvärr, ibland blir det rejäla missar i byggbranschen. Men alla reagerar inte på det.
 
R Rkarlsson skrev:
Jo men precis. Det finns en del sådana hus kvar tyvärr, ibland blir det rejäla missar i byggbranschen. Men alla reagerar inte på det.
BirgitS BirgitS skrev:
Det var väl på 80-talet som man började talade om sjuka hus. Om jag minns rätt så var det flytspacklet eller limmet man då hade börjat använda i nyproduktion som efter ett tag började brytas ner och utsöndra giftiga gaser.
BirgitS skrev:
Det var väl på 80-talet som man började talade om sjuka hus. Om jag minns rätt så var det flytspacklet eller limmet man då hade börjat använda i nyproduktion som efter ett tag började brytas ner och utsöndra giftiga gaser.
BirgitS BirgitS skrev:
Det var väl på 80-talet som man började talade om sjuka hus. Om jag minns rätt så var det flytspacklet eller limmet man då hade börjat använda i nyproduktion som efter ett tag började brytas ner och utsöndra giftiga gaser.
är det limmet dom kallar för kadaverlim ?
 
BirgitS
Finns över under mattor
 
  • Skärmbild av ett foruminlägg om problem med gammalt mattlim under golv, med en reklam för vinygolv överst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det kanske kan vara det som gäller hos er men det är inte det lim (om det nu inte var flytspacklet) som orsakade stora problem i nyproduktion på 80-talet.
 
Här finns inget flytspackel limmat direkt på spånskiva
 
Det är ju då troligen den gamla mattan och den måste bort. Sen beror det på om det är mattan eller limmet och i så fall hur djupt limmet gått.
Oavsett om det är trägolv eller betong under så kan limmet (och dess partiklar) tränga ner i ytan och då måste även en del av ytan slipas av, alternativt bytas ut.
Är det trä (plankor) eller spånskivor skulle jag byta även dem för att vara på säkra sidan.

Sen kan det tyvärr vara så att det är något helt annat, eller något annat också i kombination med golven... men det är ju där ni får börja!
 
Jag ska riva ut mattorna sen skrapa bort så mycket av limmet det går sen spackla med golvspackel fick reda på det av en matt firma nyss
 
BirgitS
På 70-talet förekom det väl fortfarande en del asbesthaltiga material så det kan ju vara bra att skicka in en bit matta med lim för analys först.

Jag skulle nog vilja vänta med golvspackel tills man vet att det hon reagerar på är helt och hållet borta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.