Jag tänkte göra altanbygget rätt från början och göra det rejält.
Dessutom gillar jag generellt att planera upp projekt ordentligt från början för att på så sätt korta totaltiden för bygget samt minska risken för onödiga fel.

Altanen kommer att bli cirka 12 meter bred och djupet att variera mellan 3 och 5,5 meter.
Jag vill inte fästa i fasaden utan kommer att bygga det hela "flytande" med grovt virke och ett ganska stort antal plintar (om jag räknat rätt utgående från spännviddstabellerna som cirkulerar).

När jag har frågat runt om torktider för gjutna plintar får jag svar med allt från "du kan börja bygga efter 24 timmar" till "du måste vänta i cirka 3 veckor innan du belastar över huvudtaget".

Min projektplan är rätt beroende av torktiderna och därför kastar jag ut frågan med goda förhoppningar om kloka svar.

Vad anser ni vara en rimlig torktid för en "standardplint" som ska hålla en stolpsko till altanen ?
 
"Får ej användas i statiskt bärande konstruktioner" står det i faktabladet. Skulle nog dra mig för att använda den sortens betong.
För egen del använde jag vanlig gjutbetong (grov) och för den räckte det gott och väl med 24 timmar, fast den skall vattnas i ca en vecka efter gjutning.
 
pool skrev:
För egen del använde jag vanlig gjutbetong (grov) och för den räckte det gott och väl med 24 timmar, fast den skall vattnas i ca en vecka efter gjutning.
Jag är lite fundersam med tanke på de goda (?) råd jag fått från andra håll än från forumet.
Min ursprungliga tanke var att planera bygget så att jag gjuter plintarna en helg och påbörjar resten av byggen nästkommande helg (vilket ger minst 5 dygns torktid).

Menar du att efter 24 timmar så går det att gå på och direkt börja bygga den bärande delen av konstruktionen, med all den belastning det innebär ?
 
Jag har hört en månad...
Men efter en vecka borde det ju i rimligheten namn vara stabilt nog att bygga även en tung konstruktion på, om ni inte har fest på den direkt efter.

/Pontus
 
Då är jag tillbaka på ruta ett igen...
Mellan 24 timmar och en månad alltså.

Hur länge har ni som byggt på gjutna plintar väntat ?
Är det någon som har gått på för tidigt och fått några problem av det ?
 
  • Haha
  • Gilla
tomas bygger och 1 till
  • Laddar…
Nu är inte jag betongexpert, så jag hoppas du får mer initierade svar!
Men personligen skulle jag inte vara alltför bekymrad. Plintarna kanske behöver 3-4v på sig innan man är säker på att de är snustorra, men har de bara fått brinna/torka några dar skulle jag inte tveka över att börja bygga på dem. Men en månad stod det i tidningen " Gör det själv" angående gjutna plintar (kan ha varit en tyngre konstruktion).

/Pontus
 
Jag gjöt ena dan och började bygga nästa. Plintarna var helt säkert tillräckligt brända för att de skulle hålla. Sen kanske hållfastheten ökar ytterligare, men en betongplint i en altan är ju inte belastad på sin maxgräns, så den ökade hållfastheten får man ta som en bonus.
 
Precis, betongplintar är ju egentligen ganska "overkill" för altan, men praktiskt. En tiondel av hållfastheten borde ju räcka för att hålla en stolpsko på plats, om det inte handlar om våldsamma sidokrafter på höga stolpar eller liknande.
 
Fram till ruta två... :)

Jag kommer inte att bygga några höga stolpar, utan tvärtom blir det nog fråga om ganska låga historier.
Därmed verkar det, med avseende på svaren hittills, som att en vecka mellan gjutning och bygge är en väl tilltagen marginal.

Tack för svaren !
 
R Rookien skrev:
Då är jag tillbaka på ruta ett igen...
Mellan 24 timmar och en månad alltså.

Hur länge har ni som byggt på gjutna plintar väntat ?
Är det någon som har gått på för tidigt och fått några problem av det ?
Efter 2-3 dygn har plintarna ca 70% av sin hållfasthet vid 20 grader ute och vattenhelt enligt bruksanvisning så kan man börja belasta dem lite efter 2 dygn (48 timmar) Jag har alltid väntat 3 dygn för säkerhetsskull innan jag belastat med några större tyngder eller sidobelastningar. Bra att vattna på dem lite dagligen efter dygn 2 i en veckas tid..

Ju snålare man är med vattnet desto starkare blir betongen. Undvik också att få i organiskt material in i den lösa betongen.
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Jag gjöt ena dan och började bygga nästa. Plintarna var helt säkert tillräckligt brända för att de skulle hålla. Sen kanske hållfastheten ökar ytterligare, men en betongplint i en altan är ju inte belastad på sin maxgräns, så den ökade hållfastheten får man ta som en bonus.
Många "altaner" genomgår förändringar..Altanen blir ett glasat uterum,,för att sedan bli en kall tillbyggnad med väggar.. för att efter en del tid bli en vinterbonad tillbyggnad på huset. Har sett detta bland flera grannar här ute på landsbygden. Det börjar lite enkelt med ett trädäck och slutar med en ordentligt tillbyggnad. Då är det bra att ha satt grova plintar tillräckligt tätt.
 
  • Gilla
PH Skottvång
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.