bygger en bastu ( i norrland med sommarduschdel ) i timmer som inte kommer vara uppvärmd emellan bastutillfällerna. Det är lika kallt inne som ute på vintern och min fråga är om det inverkar på behovet av plasten i väggarna ?! Skall man ändå ha plast ändå eller ...
 
Jag tycker att plast i en timmerbastu alltid är onödigt, och i synnerhet om bastun inte står uppvärmd. Väggen kan hantera den fukt som blir av bastandet.
 
Plasten kan du skippa, det blir bra ändå. Eller snarare, det blir bättre utan i det här fallet med timmerväggar.
 
Ok - hur är det med innerväggar ( till "relaxdelen" och duschen ) och taket ( enkelt tak med öppen stuvvind ovanpå ) - skall det vara plast i dem ?
 
olah46 skrev:
Ok - hur är det med innerväggar ( till "relaxdelen" och duschen ) och taket ( enkelt tak med öppen stuvvind ovanpå ) - skall det vara plast i dem ?
Vad ska du ha för mtrl i relax o dusch i golv, väggar och tak?
 
Det blir gips på ena sidan innerväggarna ( och fuktspärr på den del som är mot duschen ) och panel på bastusidan . I tak blir det panel i bastun och golvspån på "loftet" ...
 
Om det ska stå ouppvärmt bör du inte ha diffusionsspärr överhuvudtaget.
 
aha - tackar !
 
Tänk till lite med ventilationen även i relax/duschdelen. Några extra klabbar i kaminen efter avslutat bad + öppen dörr till relaxen hjälper till att torka ut hela bastun.
 
ok - bra . En tilläggsfråga : Det blir alltså ett litet loft ( att lägga prylar på ) ovapå basturummet. Nu är det 95.. reglar där och jag tänkte ha panel i bastutaket och 95mmm isolering och golvspån ovanpå reglarna ( som golv på loftet ) - funkar det eller bör man ha mer isolering ? Det kanske blir för varmt annars ???
 
95 mm isolering ska fungera bra. Förmodligen kommer det att läcka mest värme från stocken/skorstenen i alla fall. Sedan när det gäller golvmtrl så skulle jag rekommendera 22 mm råspont istf golvspån. Inte för att golvspån i sig är felaktigt, men här har du ouppvärmt + varmt och fuktigt emellanåt och jag tycker det "känns" vettigare att använda riktigt virke i din timmerstuga.
 
jo det har Du rätt i - så gör jag ! Tack !
 
En fråga till :) - kan man kakla i duschen om det nu kommer stå kallt på vintern ? KOmmer ju knappast duscha under den kalla tiden - men väl basta intill . Kan det riskera dra fukt och frostspängas ??
 
Om det kommer frysa i duschdelen så bör du ha frostsäkra plattor och vara extra noggrann med att få full täckning med fix under plattorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.