Och vad har facket med det att göra.
 
Rickard.
En sak du bör tänka på är vad du förväntar dig att få ut av det.

Rent generellt så så lär man ut så lite som bara möjligt och bara utbildar när man tjänar på det. "Man" här kan vara firman som stort men kan också vara en specifik kollega. Många skulle säkert gärna ta in billig hjälp om resultatet är rätt men risken är nog stor att det lilla nån ids lära dig inte motsvarar vad du tycker du är värd.
 
Inte för att hacka på TS men jag tror inte något byggföretag vill en outbildad person utan erfarenhet på sina arbetsplatser. Den eventuella fördelen av ett par extra händer vägs knappast upp av risken att personen i fråga skadar sig eller ställer till något annat. Byggherren ansvarar för säkerheten på plats och vill knappast riskera att en person som inte hör till arbetslaget fallet ner från ställning.

Vill du bli snickare föreslår jag att du tar reda på vilka möjligheter som finns att utbilda sig och väljer en av dom. Att jobba heltid samtidigt blir nog väldigt tufft men tack och lov behöver man inte det i Sverige.
 
  • Gilla
uribbhammar och 1 till
  • Laddar…
MrJay
N nybyggarn3 skrev:
Inte för att hacka på TS men jag tror inte något byggföretag vill en outbildad person utan erfarenhet på sina arbetsplatser. Den eventuella fördelen av ett par extra händer vägs knappast upp av risken att personen i fråga skadar sig eller ställer till något annat. Byggherren ansvarar för säkerheten på plats och vill knappast riskera att en person som inte hör till arbetslaget fallet ner från ställning.
Har själv byggfirma samt känner en del i branschen. Det du beskriver gäller möjligen för stora företag med ISO-certifikat och avtal med facket såsom NCC eller Skanska. Många mindre firmor har faktiskt inget emot gratis arbetskraft/lärlingar då de flesta måste börja någonstans liksom.. Med det sagt är det relativt vanligt hos vissa att man tar in studenter som går en byggutbildning som en del av LIA (lärande i arbete), en bekant tar tom. betalt för de av kunden (detta är något jag motsätter mig). Så, i min värld har TS möjlighet att komma in i branschen via en mindre firma, men räkna inte med att arbeta med svårare arbetsmoment till en början.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Har själv byggfirma samt känner en del i branschen. Det du beskriver gäller möjligen för stora företag med ISO-certifikat och avtal med facket såsom NCC eller Skanska. Många mindre firmor har faktiskt inget emot gratis arbetskraft/lärlingar då de flesta måste börja någonstans liksom.. Med det sagt är det relativt vanligt hos vissa att man tar in studenter som går en byggutbildning som en del av LIA (lärande i arbete), en bekant tar tom. betalt för de av kunden (detta är något jag motsätter mig). Så, i min värld har TS möjlighet att komma in i branschen via en mindre firma, men räkna inte med att arbeta med svårare arbetsmoment till en början.
Intressant att höra från någon som driver företag i branschen. Jag kan tänka mig att chansen är större hos mindre företag.

Jag driver företaget i en annan bransch och skulle själv tycka att det vore vanskligt med en gratisarbetare på ett bygge om jag var ansvarig för arbetsmiljön.
 
A
N nybyggarn3 skrev:
Jag driver företaget i en annan bransch och skulle själv tycka att det vore vanskligt med en gratisarbetare på ett bygge om jag var ansvarig för arbetsmiljön.
I synnerhet med ngn som jobbar natt i övrigt. Att ha folk omkring som inte är skärpta till 100% är ingen höjdare. Det kanske funkar på jeansavdelningen på H&M, men i fabriksmiljö eller på byggen är det ju helt galet. Jag förstår öht inte TS vilja att jobba gratis, vill han/hon bli snickare så rekommenderar jag en utbildning.
 
Vilken del av landet är tanken att hitta företag inom?
 
Fundera också på vad gratisarbetet är värt för dig i det långa loppet.
Även om du lär dig massor av grejer så är allt odokumenterat, dvs du kommer inte kunna få jobb som snickare på något företag sen ändå.

Skulle också gissa på att outbildade gratisarbetare i 99% av fallen få göra okvalificerade uppgifter, dvs bära saker, vinka in lastbilar, etc.

Du har inte möjlighet att gå ner i tid på jobbet?
Skulle gissa på att en gymnasieutbildning är mindre tidskrävande än att jobba gratis några dagar i veckan hos ett företag, och du får en dokumenterad utbildning, lättare att få lärlingsplats, osv
 
  • Gilla
whak och 1 till
  • Laddar…
ingen seriös byggfirma skulle ta imot praktikant idag bättre om du söker lärlingsplats men dom är få idag inte ens folk soom går yrkesprogram får platser idag
 
  • Gilla
MimmiB
  • Laddar…
@
N Nasre MA skrev:
Tjena
Kanske otydlig rubrik men jag tänkte fråga några byggföretag, om jag får jobba för de utan någon lön, jag hjälpa till så mycket jag kan och både parter får vinster i det. Jag får kunskap, och de sparar pengar och tid.
Så jag tänkte bara fråga
Är det några lagar som stoppar detta liksom?
Får byggföretag anställa folk som vill jobba utan någon lön?
Och i övrigt, är det något som är dåligt med detta?
Det är en praktikplats du ska ha. Arbete "utan lön" blir nog svårt ;) fungerar nog dåligt med kollektivavtal, försäkringar och Skatteverket. Arbetsgivaren ska ju skriva upp vilka som arbetar på olika byggen - och om du jobbar där - men inte går någon lön..... Då kommer de att anta att lönen betalas ut svart. Då blir det riktigt dyrt för företaget och även för dig....
 
Det finns ideella föreningar som håller på med byggnadsvård. Kanske nåt sånt? I amerikanska filmer ser man ofta idella föreningar för att rusta upp sunkiga områden, vet inte om det finns liknande i Sverige.
 
  • Gilla
etxgmg och 1 till
  • Laddar…
garvin garvin skrev:
Och vad har facket med det att göra.
Kollektivanslutna företag brukar inte gilla "slavarbete"
Det finns dessutom en rejält viktig aspekt i det hela med. Säkerheten på jobbet.
Om stackaren inte har lite kurser och skit så lär det hetta till om han skulle ramla ner för en ställning eller skjuta sig i näven med en spikpistol.

Man kan ofta inte bara hoppa in i ett arbete där det finns lite faror, för den ytterst ansvariga på företaget får ta exakt allt.

Byggnads är väl lite halvseriösa dessutom. Hade det varit transport inriktning taxi så är det bara köra på och skita i allt =)
 
Bara att ringa och fråga! Har en bekant som tidigare jobbade som undersköterska som fick en anställning utan tidigare erfarenhet. Han fick till och med helt ok lön och en erfarenhet rikare.
 
Det behöver inte nödvändigtvis vara gratisarbete. Om du kan sälja in dig som driftig och intresserad kan du få (prov)anställning som vuxenlärling, men nu vet jag inte hur gammal du är. Det är å andra sidan ett stort åtagande från din sida som ska skötas som vilket jobb som helst. Därför är fler parallella jobb antagligen inte att rekommendera samtidigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.