N Nicklas_montör skrev:
Det är inga problem att mura igen ett hål i murstocken bara man är lite noggrann med fogarna.

Glömde även nämna att murstocken får vara utan puts i samma rum som kaminen står, men för övrigt skall den vara försedd med puts då detta hindrar rökgaser att läcka ut.

Glidgjutning görs från samma hål som kaminen ansluts till.
Jag brukade mura ett stopp under hålet för att sedan använda kanalen som fortsätter ner i källaren för att tillgodose kaminen med luft.

Tänk även på reglerna gällande taksäkerhet när det kommer till stegen. Om det är längre än 5m från marken till takfot så kan sotaren kräva en fast monterad fasadstege. Läs mer på taksakerhet.se.
åh bra att den får vara utan puts där kaminen står, tycker det är så fint med framknackad röd murstock!! På övervåning och vind är den putsad, men också övertapetserad- antar att det inte är ett problem? Så jäkla varm bör väl inte en murstock bli hehe?

Oj, hoppas verkligen vi slipper fast stege. Det ingår inte i mina fasadplaner haha.
 
1 136kvm skrev:
På övervåning och vind är den putsad, men också övertapetserad- antar att det inte är ett problem? Så jäkla varm bör väl inte en murstock bli hehe?
Murstocken brinner inte. Det kan däremot smutsen (sot och tjära) var vilket sker vid en sk skorstensbrand. Då kan då temperaturen i kanalen kan bli väldigt hög...
 
Putsen på en skorstensstock tätar alla ev. sprickor och alla dåligt utförda fogar. Det är också lätt att se skador när de uppstår.

Är du osäker, låt sotaren provtrycka skorstenen.

Skulle själv inte våga att ha en oputsad skorsten, hur puttenuttigt och moderiktigt det än kan vara.

Gillar du inte puts, sätt t.ex. kakel ovanpå putsen!
 
I Itaka skrev:
Kolla gärna på

[länk]

Mycket att välja på!

Köpte en vattenmantlad kamin därifrån för ca 7 år sedan.

Funkar perfekt och sotaren gillar den skarpt. Värmer upp 150 m2 dygnet runt, året runt.

Kostade ca 6000 kr då, samtidigt i Sverige kostade samma kamin 16.500 kr.

Jag bytte ut en befintlig (vedeldad) köksspis mot denna och det behövdes inte någon bygglov eller liknande det var ju enbart ett utbyte av spis mot spis. Du har kanske haft en vedspis ansluten till skorstenen?

Hej! Får jag fråga vad du fick betala för installationen av din vattenmantlade? Kopplade du den till en ackumulatortank? Är i samma tankar..

Hälsn Anna
 
A Annaastrom skrev:
Hej! Får jag fråga vad du fick betala för installationen av din vattenmantlade? Kopplade du den till en ackumulatortank? Är i samma tankar..

Hälsn Anna
Du får installera såväl kamin som acctank själv, det är inte speciellt svårt men du behöver anmäla till kommunen när du nyinstallerar kamin.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.