Hej!
Jag och min sambo har precis köpt vårt första hus (eller stuga...) och dragit igång med renovering. Tanken med renoveringen är bland annat att ta bort två väggar för att få en öppnare yta mellan kök och vardagsrum. Se befintlig och önskad planlösning.
Befintlig planlösning
Önskad planlösning
Jag har rivit väggen som går parallellt med kortsidan av huset utan bekymmer.
När det kommer till väggen som går parallellt med långsidan av huset blev jag desto osäkrare. Den går ungefär mitt i huset och där den slutar fortsätter det en "balk" inklädd med panel i taket som vilar ovanpå altandörren. Har bara en bild från Hemnet som visar väggarna som ska rivas samt "balken".
Huset har W-takstolar med följande dimensioner:
Därutöver har jag följande information
Törs jag riva väggen utan att växla av? Sträckan från yttervägg där altandörren sitter till väggen mellan sovrummen blir ca 7m lång.
Blev ett långt inlägg med mycket bilder, hoppas att det är begripligt.
Tack på förhand
Jag och min sambo har precis köpt vårt första hus (eller stuga...) och dragit igång med renovering. Tanken med renoveringen är bland annat att ta bort två väggar för att få en öppnare yta mellan kök och vardagsrum. Se befintlig och önskad planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Befintlig planlösning
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Önskad planlösning
Jag har rivit väggen som går parallellt med kortsidan av huset utan bekymmer.
När det kommer till väggen som går parallellt med långsidan av huset blev jag desto osäkrare. Den går ungefär mitt i huset och där den slutar fortsätter det en "balk" inklädd med panel i taket som vilar ovanpå altandörren. Har bara en bild från Hemnet som visar väggarna som ska rivas samt "balken".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Huset har W-takstolar med följande dimensioner:
- Underram 50x150
- Överram 50x125
- Diagonalstänger 35x85
- CC 120
- Plus att det har lappats dit extra av det material som verkat blivit över under bygget
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Därutöver har jag följande information
- Taklutning 18°
- Falsat plåttak
- Snözon 3,5
- Det har tidigare varit tegeltak men omlagt 2016 till falsat plåttak
- Snörasskydd
- Husets bredd 6.50m
- Husets längd 11.50m
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Törs jag riva väggen utan att växla av? Sträckan från yttervägg där altandörren sitter till väggen mellan sovrummen blir ca 7m lång.
Blev ett långt inlägg med mycket bilder, hoppas att det är begripligt.
Tack på förhand
Balken antyder att det inte går att riva väggen mot köket utan att ordna bärande under mitt av takstol/avväxling.
Däremot gör originalritningarna jämfört med hur det ser ut idag mig konfunderad.
Det är ganska klen dimension på överram, jag skulle åtminstone förutsätta att det behövs en bärande balk eller hjärtvägg fram tills någon vars kunnande är pålitligt slår fast att så inte är fallet.
Däremot gör originalritningarna jämfört med hur det ser ut idag mig konfunderad.
Det är ganska klen dimension på överram, jag skulle åtminstone förutsätta att det behövs en bärande balk eller hjärtvägg fram tills någon vars kunnande är pålitligt slår fast att så inte är fallet.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jämför man med Träguidens rekommendation på mått för överramen på en W-takstol med 14° lutning och spännvidd på max 7 meter i snözon 3,5 är det rätt stor skillnad. De föreslår 45x195! Visserligen har snölastkartan ritats om flera gånger sedan 1977 och man har delvis bytt redovisningsprincip, men förändringen förklarar inte skillnaden i dimensionering. Min gissning är att bygglovsritningen är en typritning som man vid byggandet har kompletterat med en balk genom vardagsrummet och en vägg in till köket. Du kan inte ta bort väggen mot köket för då trillar balken ner. Balken vilar på den väggen. Vad du kan göra är 1) ingenting (billigast), 2) byta ut balken mot en längre sådan (som då blir kraftigare) eller 3) förstärka överramarna på takstolarna, i varje fall på den berörda delen av taket (mycket arbete i ett trångt utrymme).
Tack för två mycket givande svar. Jag misstänkte att det skulle bli problem.
Är det fysiskt möjligt/rimligt att göra enligt 2) och byta ut balken till en längre som går hela vägen från kortsidan av huset till väggen mellan sovrummen? Vill helst slippa en pelare på den sträckan som blir ca 7m.
3) Hur går man tillväga för att förstärka överramarna?
Om det visar sig att det inte är fysiskt möjligt eller rimligt med en balk på 7m utan pelare går det då att växla av med en balk uppe på takstolarna på vinden?
Är det fysiskt möjligt/rimligt att göra enligt 2) och byta ut balken till en längre som går hela vägen från kortsidan av huset till väggen mellan sovrummen? Vill helst slippa en pelare på den sträckan som blir ca 7m.
3) Hur går man tillväga för att förstärka överramarna?
Om det visar sig att det inte är fysiskt möjligt eller rimligt med en balk på 7m utan pelare går det då att växla av med en balk uppe på takstolarna på vinden?
Ser en annan sak , EL-ovanför isoleringen, har du plockat bort något, normalt ska dom gå under isoleringen för att inte få kondens i dom, som kan rinna ner i dosor/strömbrytare/vägguttag. Det går om det är kabel i rören och inte lösa ledningar. Kolla hur det ser ut i någon kopplingsdosa, får inte vara fukt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det beror på vilka dimensioner man kommer fram till. Det är inte helt solklart hur man räkar. Vad har den befintliga balken för mått (den i taket i vardagsrummet)?G AlfredK skrev:
Förstärker överrmarna gör man enklast genom att limskruva reglar underifrån. Man får lossa ett par diagonalstänger i taget. Det går bra om man gör det på sommaren.
Lite knöligt att få dit den. Du vill väl inte gärna ta hål på plåttaket?G AlfredK skrev:
Jag kan ta bättre bilder och mått på den befintliga balken ikväll.J justusandersson skrev:Det beror på vilka dimensioner man kommer fram till. Det är inte helt solklart hur man räkar. Vad har den befintliga balken för mått (den i taket i vardagsrummet)?
Förstärker överrmarna gör man enklast genom att limskruva reglar underifrån. Man får lossa ett par diagonalstänger i taget. Det går bra om man gör det på sommaren.
Lite knöligt att få dit den. Du vill väl inte gärna ta hål på plåttaket?
Jag tänkte mig i såfall att öppna gavelspetsen och trä in balken den vägen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Vet inte om jag är helt ute och cyklar men om man lägger den tvärs över hanbjälkarna så att den får vila på den hanbjälken som har stöd av hammarbandet på kortsidan och sedan låta den vila på hanbjälken som har stöd av väggen mellan sovrummen. Och därefter fästa de andra hanbjälkarna i limträbalken?J justusandersson skrev:
Typ något sådant, hittade bilden när jag googlade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I och för sig kanske inte det hjälper problemet att överramarna är för klena? Men å andra sidan funderar jag på om befintlig vägg och balk gör det?
Tack för bra synpunkt. Har inte plockat bort något.J jonaserik skrev:Ser en annan sak , EL-ovanför isoleringen, har du plockat bort något, normalt ska dom gå under isoleringen för att inte få kondens i dom, som kan rinna ner i dosor/strömbrytare/vägguttag. Det går om det är kabel i rören och inte lösa ledningar. Kolla hur det ser ut i någon kopplingsdosa, får inte vara fukt.
Skriver upp det på att-göra listan.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Den renaste lösningen är att förstärka överramarna. Fackverk ska helst bara belastas i sina knutpunkter så att både överramar och underramar är momentlösa, vilket inte blir fallet med balkar som stöttar underramarna på mitten. Jag avvaktar måtten på den befintliga balken.
Har nu tagit lite bilder och mått på "balken".J justusandersson skrev:
Den som ligger ovanpå altandörren är 50x150 med en 50x75 ovanför.
Den som fortsätter i "köksväggen" är 45x120 med en 50x75 ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bästa svaret
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Balkens "upplag" över dörrpartiet kunde sett bättre ut. Räknar man baklänges så är det en ganska liten last som den balken (50x150) kan ta hand om. Överför man det lastförhållandet på en 7 m lång balk skulle den behöva ha dimensionen 50x300 med samma typ av virke. En motsvarande limträbalk skulle kunna ha dimensionen 115x225.
Okej, ja jag blev själv förvånad när jag såg balkens upplag över dörrpartiet. Får klura ut en bättre lösning på det.J justusandersson skrev:Balkens "upplag" över dörrpartiet kunde sett bättre ut. Räknar man baklänges så är det en ganska liten last som den balken (50x150) kan ta hand om. Överför man det lastförhållandet på en 7 m lång balk skulle den behöva ha dimensionen 50x300 med samma typ av virke. En motsvarande limträbalk skulle kunna ha dimensionen 115x225.
Hur många pelare är det räknat med då?
Kan jag klara av denna sträckan utan någon pelare?
Återigen stort tack för att du hjälper till