Hej!
Ganska desperat nu, vi har målat om i nedervåningen och målarna slipade efter att ha spacklat.

Men... sen detta gjorts har vi, inte för ens nu, förstått att vridet för golvvärme inte fungerar. Alls! När jag öppnade upp vridet fanns massa damm från slipningen på insidan så det kan ha förstört något däri? Huset är iskallt trots högsta vrid på värmepumpen. Lampan som innan de målade lyste när man vred om gör det inte längre.... vi drar oss för att vara på nedervåningen och barnen äter frukost med jacka på typ..

Vad ska jag börja titta på/göra? Jag har noll el erfarenhet... bifogar bilder så kanske någon snäll själ kan hjälpa mig med detta.

Har verkligen ingen aning om var jag ska börja... jätte tacksam om någon kan guida mig rätt. Skulle uppskattas oerhört!!!
 
  • Termostat för golvvärme på vägg med inställningsvred och damm synligt, behov av felsökning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet reglerskåp för golvvärme med spår av damm och spackel efter målararbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen termostat med synligt damm och kablar på en vägg, tecken på nyligen utfört spacklingsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostatens innandöme med reglage, indikeringsetiketter och tecken på slipdamm som kan påverkat dess funktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är ingen elektriker så det kan komma någon med klokare insikter, men av din beskrivning och av bilderna att döma ser termostaten död ut. Har du kollat så att de inte har slagit av (automatsäkring) eller skruvat ut (vanligt smältsäkring) en propp? Alternativt finns det någon annan enhet någonstans som matar denna och denna enhet är avslagen. Det ser av kopplingsschemat ut att vara en lågspänningsmatad termostat (24V). Det borde innebära att det sitter en transformator någon annanstans eftersom nätspänningen är 10ggr högre. Kolla så att säkringarna är ok och att allt annat är påslaget och inkopplat.
Annars tror jag helt enkelt du behöver ta hem en elektriker som byter ut termostaten eller transformator.
 
R
Har termostaten varit urkopplad eller borttagen under arbetet?
 
Jag inser när jag läser igen att det saknas lite information. Du pratar om golvvärme och värmepump. Är det vattenburen golvvärme eller elektrisk? Utifrån bilderna ser det ut att vara elektrisk golvvärme (men det är jag inte helt hundra på). I så fall spelar värmepumpen ingen roll. Du får säkert bättre hjälp om du kan fylla på med lite ytterligare information. Vad har ni för värmepump? Är det ett vattenburet system? Har ni radiatorer i huset också? Är de i så fall också kalla?
 
Hej alla
Stoooort tack för återkopplingen. Det är fixat nu
Det var problem med proppen :)))
Trevlig fortsättning på veckan!
 
  • Gilla
Sam_u_El och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.