Jag har kopplat in fjärrvärme i huset och sätter in nya MMA termostater (0-28º) med adaptrar överallt då de gamla AGA prylarna var kass. Började med att byta ut ett par först på fungerande ventiler. Pinnarna fjädrar fint.
Med ny termostat i helt öppet läge (9) så borde det bli varmt, men det blir det inte. Skruvar jag av termostaten så kommer värmen snabbt. Bytte termostaten mot en annan ny med samma resultat.
Nu är det ett par minusgrader ute och framledningstemperaturen är så hög att det borde vara varmt på radiatorerna så det känns. De som inte har fått nya termostater än utan har gamla vridkranar är varma.
Frågan är då följande: Kan man på något sätt kontrollera termostaterna så man vet att de fungerar?
 
Har du rätt adapter då för AGA? "Vid långt stift på ventildel – demontera stiftet i adaptern" står det också. Kanske ni har långa stift?
 
Adaptern köpte jag hos min lokala rörfirma efter att ha med bilder på mina ventiler. Adaptern består av en platta och en fjäder plus en större mässingring som man fäster i termostaten. Pinnen sticker ut 5 mm i utfjädrat läge. Har samma termostat i ett annat rum och där verkar det fungera.
 
MMA-M RSK nr: 480 57 70 adapter. Gamla termostater är Honeywell. Verkar stämma. AGA ventiler är endast på de radiatorer som bara hade vridkranar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.