Har stolpar i fyrkantrör som håller upp en nockbalk till mitt tak.

Hur målar jag bäst dessa?
Använder flugger till lite annat i huset så kollade deras websida men vid sökning på metall och innomhus så hittade jag bara en täckfärg. Känns som att jag måste grunda också.

Så vad behövs?
Tänker att man får gå över med borste/slip för att få en lätt ruggad yta. Behöver man gå på med något starkt medel som etsar också? Eller är det onödigt om man är inne?
Sedan en grundfärg. Vilken?
Sedan en täckfärg. Vilken? (vanlig snickerifärg?)
 
Är det bonnjärn eeller stål , putsa av med smärgel duk, dammsug av dammet, på med primer för metall och måla med färg för metall , inga sprayburkar , då får du färg överallt. täck vid golvet ordentligt.
 
Jag förusätter att det är stål i en bärande konstrukton (men bara en killgissning). Kan verifiera om det har betydelse för målningen.

Mitt problem är att jag kan inte identifiera dessa färger när jag söker hos tex flugger.
Anger jag metall och inomhus så dyker bara en enda färg upp och det är inte ens för mig uppenbart i dess beskrivning att den är för metall.
 
Düsseldorff
Alcro Komplett kommer funka fint!
 
Jag har lyckats bra genom att tvätta noga, slipa av lätt, måla med vanlig rostskyddsprimer för bilar (obs luktar), se till att det täcker. Sedan helt vanlig vattenburen lackfärg.

Finns säkert bra alternativ som inte kräver grundning, såsom förslaget ovan.
 
Tack för tips.

En färg som fixar all känns som en vinnare. Två frågor dock.

Är man fast i lösningsmedelsbaserade färger? Att dömma av svaren så verkar det så men hade helst sluppit.
Finns det ett alternativ till Alcro som gör samma sak? Lite bökigt för mig att ta mig till återförsäljare för Alcro.
 
Tack,

Nu har jag bättre koll. Mitt misstag var tydlgen att tro att man gjorde skillnad på inomhus och utomhus men verkar som färg för metall sorterar under utomhus oavsett användningsområde.
 
  • Gilla
Düsseldorff och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.