Hej.

jag har precis köpt ett hus och tänkte bygga in balkongen för att skapa ett ytterligare sovrum.

Huset är på 2 plan där ovanvåningen består av 2 sovrum och ett stort allrum. I anslutning till allrummet finns en balkong med tak. Jag tänkte nu bygga in denna och skapa ett sovrum (balkongen + en del av allrummet).

Är det någon som har tips på att enklast få till bygglov för detta? Då tänker jag att anlita en firma som skapar ritningarna som skall skickas in.
Jag har sett att det finns en del på nätet med blandade recensioner. Är det bättre att vända sig till en arkitekt eller byggtekniker? Arkitektritning av en balkong med mått och tekniska detaljer, liggande på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten ritning av husplan med måttangivelser, markerande planerat tillbyggt sovrum på en balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Jag tror du behöver en byggkonstruktör som kan räkna på om balkongens stöd behöver förstärkas, om borttagning av yttervägg innebär att en avväxling med en balk behövs osv. Troligen behöver du skicka in sådan information tillsammans med bygglovsansökan.
 
  • Gilla
HenrikSt
  • Laddar…
H HenrikSt skrev:
Hej.

jag har precis köpt ett hus och tänkte bygga in balkongen för att skapa ett ytterligare sovrum.

Huset är på 2 plan där ovanvåningen består av 2 sovrum och ett stort allrum. I anslutning till allrummet finns en balkong med tak. Jag tänkte nu bygga in denna och skapa ett sovrum (balkongen + en del av allrummet).

Är det någon som har tips på att enklast få till bygglov för detta? Då tänker jag att anlita en firma som skapar ritningarna som skall skickas in.
Jag har sett att det finns en del på nätet med blandade recensioner. Är det bättre att vända sig till en arkitekt eller byggtekniker?[bild][bild]
Hej

Håller med BirigtS ang Konstruktör. Inför bygglov så ta kontakt med arkitekt som kan rita upp så att kommunen förstår din tanke.
Kommer du på kant med din handläggare pga otillräckliga ritningar försvåras bygglovsprocessen. Med andra ord, gör beslutet enkelt för din handläggare.

När du sedan behöver hjälp med kontrollansvarig kan jag hjälpa dig

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.