Jag har bestämt mig för att dra trådat nätverk för att koppla ihop de 3 punkter där jag har behov av det. Kontoret där jag har inkommande fiber och routern, tv i vardagsrummet och allrummet på övervåningen där jag tänker ha en meshrouter.

Är inte bestämd på hur jag ska dra kablarna än, behöver krypa lite under huset och kika först, men!
Jag har insett att det skulle underlätta om jag gjorde större delen av installationen med switch/patchpanel i hallen för att utgå därifrån till respektive nätverksuttag. Min fråga är då ifall jag kan ansluta en utgång från routern till en av utgångarna på nätverksuttaget som sedan går via patchpanelen till switchen enligt den röda kabeln i min bild?

Schematisk bild som visar en planerad nätverkssetup med router, fiberanslutning, patchpanel, switch och nätverksuttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LoweW och 2 till
  • Laddar…
Det går utmärkt
 
  • Gilla
LoweW och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Det går bra, jag har liknande lösning. Uttaget, den röda kabeln och patchpanelen är passiva och vet inte att du kopplar ”baklänges” till ingången på switchen.
 
  • Gilla
Gollrak
  • Laddar…
Kan tillägga att jag har routern efter patchpanelen.
 
Vad är syftet med 2 kablar till patchpanelen från första nätverkuttaget?
 
A Andy78 skrev:
Vad är syftet med 2 kablar till patchpanelen från första nätverkuttaget?
Jag kommer sätta ett nätverksuttag där med 2 utgångar
 
G Gollrak skrev:
Jag kommer sätta ett nätverksuttag där med 2 utgångar
Ok men du har ju en switch där?
 
A Andy78 skrev:
Ok men du har ju en switch där?
Jag missförstod nog din första fråga. Jag drar två trådar från första nätverksuttaget till patchpanelen för att det kommer va sån "solid" kabel som jag förstått att man ska ansluta till patchpaneler och inte direkt till switchen. Switchen och patchpanelen kommer sitta i hallen och där tänker jag inte ha ett nätverksuttag för där finns ju som sagt switchen.
 
Genom denna dragning hamnar man bakom routern men ofta så finns det redan möjlighet att koppla in sig direkt på routern. Men om man t ex vill koppla iptv så kan man nu göra det passivt hela vägen från routern. Till t ex tvplatsen rekommenderar jag att man drar 4st uttag. För mycket av det goda är bara bra.
 
Om man går på ritningen från routern en kabel till ett uttag med 2 portar?
 
Jag ser ingen mening att dra 2 kablar från första nätverksuttaget till patchpanelen.
 
  • Gilla
mxjolle
  • Laddar…
Vi hade en liknande lösning innan vi fick fiber.

En kabel från routern -> första nätverksuttag -> patchpanel -> switch

Sen skickade vi tillbaka från switch -> patchpanel -> första nätverksuttag
Men detta var bara för att få PoE till AP och slippa extra strömadapter. Kanske något liknande TS vill göra? Annars räcker det med ett solo nätverksuttag direkt efter routern egentligen.
 
Men gör jag som jag tänkt med ett dubbeluttag så får jag ju ett nätverksuttag jag kan använda till nått annat, datorn tex? Routern jag planerar använda har bara ett uttag.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
G Gollrak skrev:
Men gör jag som jag tänkt med ett dubbeluttag så får jag ju ett nätverksuttag jag kan använda till nått annat, datorn tex? Routern jag planerar använda har bara ett uttag.
Aha ja men dåså =)
Det förklarar saken.
 
Tänk på att vanliga TP kablar inte är beständiga. Dvs de tål ljus och kyla dåligt. Därför ska man använda kabel för utomhus bruk när så behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.