Jag har köpt följande golvlist. Den är 15mm tjock. Vilken list ska man ha runt dörrar som passar med denna? De flesta varianter verkar vara 9mm tjocka så det ser märkligt ut om man väljer en som inte har riktigt samma tjocklek?

Vit golvlist i furu, 15mm tjock, visas från hörnperspektiv med synlig profil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Rolle85 skrev:
Jag har köpt följande golvlist. Den är 15mm tjock. Vilken list ska man ha runt dörrar som passar med denna? De flesta varianter verkar vara 9mm tjocka så det ser märkligt ut om man väljer en som inte har riktigt samma tjocklek?

[bild]
Man kan ju sätta en skurkloss som foder och sockel möter. Då spelar tjockleken på foder mindre roll.
 
  • Gilla
widheg och 1 till
  • Laddar…
va nu förstår jag inte, har du bild?
 
surris
Kör skurklossar så kan du ha vilka dörrfoder du vill. Helt klart snyggast också då det inte går att få ihop golvsockel och dörrfoder som har olika profiler snyggt.

Vill du inte ha skurklossar bör fodret vara tjockare än 15mm (det går att få tag i) annars kommer ändträet att synas.
 
Kanske kan ha samma golvlist även runt dörrarna? Minns inte om de är målade på undersidan dock (den del som ligger mot golvet)
 
  • Gilla
Paksi
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
va nu förstår jag inte, har du bild?
En detaljbild av ett rumshörn med parkettgolv, vit list, vägg med blommigt tapetmönster, och en del av en trästol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
zwennebanan och 2 till
  • Laddar…
Åh intressant. Undrar hur de hade sett ut om du låtit dörrlisten gå ända ner till golvet?
Var köper du den där klossen?
 
Moelven har färdiga klossar. Borde finnas där du köpte sockeln. Kolla skurkloss, bottenklots, sockelkloss.
 
Tack!
 
Har samma golvlist här och gjorde från början en lösning där jag bara fasade av listerna i anslutning mot dörrfodret. Det ser amatörmässigt ut och jag ser ingen annan lösning än skurklossar. Lite extra pill men det ser rätt ut.
 
Skurklossar is the shit. Finns på bl a K-Rauta.
 
Okej tack alla!
 
R Rolle85 skrev:
Jag har köpt följande golvlist. Den är 15mm tjock. Vilken list ska man ha runt dörrar som passar med denna? De flesta varianter verkar vara 9mm tjocka så det ser märkligt ut om man väljer en som inte har riktigt samma tjocklek?

[bild]
Det är ett foder du har köpt och ej en golvlist. Det märker du när du lägger ner den mot golvet och ej får tätt neråt. Samma finns fast som just golvsockel och passar ihop. Båda är 15 mm tjocka och kallas för "Almoge foder/sockel" i vår värld(snickare).
 
  • Gilla
raveper och 6 till
  • Laddar…
Jisses där sa du något, tack!
 
Så gjorde ja. Fräste egna klossar då ja tyckte de blev för dyrt å köpa samt ville inte ha allmoge foder.
 
  • Vit dörr med rund spegel, handtag och hembysta klossar som dörrfoder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
renovating
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.