Jag ska ge mig på att renovera lite ytskick så kommer såga lite golv, lister och kanske någon köksbänk. Eventuellt smälla upp någon väg och bygga trall oxå.
Jag har förstått att festool hkc55 fungerar bra som både geringssåg och kapsåg. Den är ju dock lite dyr och jag undrar om ni har något tips på något liknande verktyg som passar mitt ändamål? Jag slipper helst ha en stor geringssåg med bänk i förrådet.
 
Det är många syften med olika momenten som du nämner.
När du lägger trall kommer du att behöva kunna klyva och kapa. Innan du ens börjar lägga trallen behöver du renkapa varenda bräda. När den väl är lagd måste du kunna ta ett snitt över hela trallen för att få bort utskjutande material, kapar du allt i rätt längd från början så får du ett avslut som liknar engelsk garnityr. Här går det förstås att göra allt med cirkelsåg och snabbvinkel.
När du lägger golv har du också kapning och klyvning framför dig. Men där kan du inte justera i efterhand, det måste bli rätt direkt, kapsåg är att föredra. Men det kan även vara så att du behöver ha en vettig sticksåg för att hantera ursågningar.
För lister är en kap given om man pratar om motordrivna doningar, annars går handsåg och geringslåda.

mm.
 
  • Gilla
Parkeringsplats
  • Laddar…
P Parkeringsplats skrev:
Jag ska ge mig på att renovera lite ytskick så kommer såga lite golv, lister och kanske någon köksbänk. Eventuellt smälla upp någon väg och bygga trall oxå.
Jag har förstått att festool hkc55 fungerar bra som både geringssåg och kapsåg. Den är ju dock lite dyr och jag undrar om ni har något tips på något liknande verktyg som passar mitt ändamål? Jag slipper helst ha en stor geringssåg med bänk i förrådet.
Du kan kika på Metabo också, de har sågar med både kapgir-skena och vanliga skenor och såg, kapsken plus vanlig skena och två batterier borde bli billigare än Festool eller Mafell.
https://www.amazon.se/Metabo-Set-sl...cphy=1012296&hvtargid=pla-1461450046705&psc=1
plus batterier/laddare, 8 eller 5,5 Ah. Och en Metabo FS 160 skena.
 
  • Gilla
Parkeringsplats
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.