Köpt en IKEA ugn med endast en kabel, stickkontakt ingick ej. Den är på 220 V.

Är det OK att använd en vanlig stickkontakt till ugnar? Eller behövs speciella kontakter?
 
Ofta är det en vanlig schukokontakt på ugnar. Det är ok så länge inte ugnen drar mer än 16 ampere.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Ja, vanliga schuko är okej upp till 16A.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Ok, schuko alltså. Ugnen totala effekt är på 2450 W
 
Schuko stickpropp och uttag av god kvalité. Använd helst inte ett gammalt befintligt uttag som du inte vet statusen på. Liksom för laddning av elbilar har det förekommit att schuko inte visat sig hålla måttet vid långvarig och hög belastning.
 
Ok,. Antar att t ex ELKO kan anses vara av god kvalitet?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Lånar denna tråd, hur gick det för dig? Köpt en ugn från Ikea - "matälskaren", står fast installation i beskrivningen. Det är en skarvad sladd med fas, nolla och jord. Har ett befintligt 1-vägsuttag till ugnen som jag gärna använder. Är det bara att koppla på en stickkontakt avsedd för 16A?
 
Ja.
 
Nej, granska först ditt befintliga uttag att det är i gott skick. Jag antar att det är ett Schuko? En ugn är en elak belastning som skiljer agnarna från vetet bland uttagena, även nya uttag.

För det andra behöver du se till vilken grupp detta uttag ligger på. Det ska inte vara en grupp för belysning och uttag för allmänbruk, utan en särskild grupp för spis/ugn.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej, granska först ditt befintliga uttag att det är i gott skick. Jag antar att det är ett Schuko? En ugn är en elak belastning som skiljer agnarna från vetet bland uttagena, även nya uttag.

För det andra behöver du se till vilken grupp detta uttag ligger på. Det ska inte vara en grupp för belysning och uttag för allmänbruk, utan en särskild grupp för spis/ugn.
Tänkte köpa ett schukohuvud. Det är kopplat till en 16A säkring. Jag kan byta eluttaget, tror det är ett schneideruttag där idag, ca 15 år gammalt. Vad ska man ha för uttag annat än ett anpassat för 16A med ingångar= 2.5?
 
Varför inte följa instruktionen och ansluta fast????
 
E elmont skrev:
Varför inte följa instruktionen och ansluta fast????
Om det funkar lika bra med stickkontakt och är legit så är det enklaste lösningen, tänker jag :rofl:
 
Eftersom tillverkaren skriver fast anslutning så finns det troligen någon orsak, dom hittar inte på en massa besvär enbart för att jävlas med folk.
Ps
Grundregeln är ju alltid att man ska följa tillverkarens anvisningar.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Vad skulle den orsaken vara?
Det är inte helt enkelt så att de skriver så för att slippa leverera en monterad kontakt. Något de vill undvika efter som den är olika på olika marknader.
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad skulle den orsaken vara?
Det är inte helt enkelt så att de skriver så för att slippa leverera en monterad kontakt. Något de vill undvika efter som den är olika på olika marknader.
Så du menar att man generellt inte ska bry sig om tillverkarens anvisningar för man förstår bättre själv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.