Mitt första ämne på detta forumet :)

Har en fråga angående kostnaden för själva byggandet? Om man har egen tomt och väljer tex att bygga ett 1 1/2 Myresjöhus eller Eksjöhus, vad skulle en "normal" byggherre-kostnad bli för att bygga detta?

Tack på förhand!
/Marcus
 
Jag förstår inte riktigt frågan. Undrar du vad det kostar att bygga ett Myresjö- eller Eksjöhus? Eller vad menar du med "byggherrekostnad"?
 
Eller för att förtydliga undringen. Den som beställer ett bygge är själv byggherre.
 
Byggström,nybyggnadskarta, bygglov, bygganmälan, utsättning, renhållning, byggräntor, kvalitetsansvarig mm Är det sånna saker du undrar över ?!
 
Hej och tack för svaren! Jag var kanske lite otydlig :)

Vad jag menar är: vad kostnaden är för själva byggandet? Om jag har en egen tomt och köper ett kataloghus (byggsats), så ingår väl inte kostnaden för att bygga huset i det huspriset som man får från hustillverkaren?

Och självklart varierar detta pris men på ett ungefär kanske ni kan svara.

/M
 
Lundakungen skrev:
Hej och tack för svaren! Jag var kanske lite otydlig :)

Vad jag menar är: vad kostnaden är för själva byggandet? Om jag har en egen tomt och köper ett kataloghus (byggsats), så ingår väl inte kostnaden för att bygga huset i det huspriset som man får från hustillverkaren?

Och självklart varierar detta pris men på ett ungefär kanske ni kan svara.

/M
Hmm, din fråga låter lite "oinsatt" :)
Det som ingår varierar från tillverkare till tillverkare förstås.
Många tillverkare brukar kunna ge ett fast pris på uppsättning på "perfekt" tomt - dvs utan dyrare schaktning etc

Men det finns en del trådar och även artiklar här på siten om vilka kostnader man måste ta hänsyn till. Summorna varier såklart jättemycket, men ungefär dessa saker är det väl (har säkert glömt ngt):

- Tomt
- Stämpelskatt
- Pantbrev
- Tomtberedning: Schakt/gräv, fyllnadsmassor, ev pålning etc
- Bygglov

- Grund
- Inkoppling VA
- Inkoppling El
- Kvalitetsansvarig
- Byggfelsförsäkring
- Husbyggsats
- Uppsättning (snickare, murare (?), plattsättare (?),elektriker, röris ...) - allt detta beror ju på vad det är du köper

- Trädgård och uppfart
- Garage (?)

Sånär som på tomt, skatt, pantbrev,bygglov och byggfelsförsäkring så kan nog många tillverkare ge offert på resten.

/K
 
Om man har en leverantör som tar totalentrepenad så får man i princip alla kostnader på ett bord, i de kalkyler som ges brukar också bankkostnader vara med har jag för mig, åtminstonde var det så för oss. Kalkylen tar man med sig till banken och där får man deras kostnader och därmed (förhoppningsvis) totalsumman.
 
klaskarlsson skrev:
Hmm, din fråga låter lite "oinsatt" :)
Det som ingår varierar från tillverkare till tillverkare förstås.
Många tillverkare brukar kunna ge ett fast pris på uppsättning på "perfekt" tomt - dvs utan dyrare schaktning etc

Men det finns en del trådar och även artiklar här på siten om vilka kostnader man måste ta hänsyn till. Summorna varier såklart jättemycket, men ungefär dessa saker är det väl (har säkert glömt ngt):

- Tomt
- Stämpelskatt
- Pantbrev
- Tomtberedning: Schakt/gräv, fyllnadsmassor, ev pålning etc
- Bygglov

- Grund
- Inkoppling VA
- Inkoppling El
- Kvalitetsansvarig
- Byggfelsförsäkring
- Husbyggsats
- Uppsättning (snickare, murare (?), plattsättare (?),elektriker, röris ...) - allt detta beror ju på vad det är du köper

- Trädgård och uppfart
- Garage (?)

Sånär som på tomt, skatt, pantbrev,bygglov och byggfelsförsäkring så kan nog många tillverkare ge offert på resten.

/K
Jag är helt införstådd vilka kostnader som finns när man bygger ett hus, min fråga är snarare vad dessa kostnader blir på ett ungefär.

Och då framförallt:

- Tomtberedning: Schakt/gräv, fyllnadsmassor, ev pålning etc
- Uppsättning (snickare, murare (?), plattsättare (?),elektriker, röris ...) - allt detta beror ju på vad det är du köper


alltså de kostnader som har med själva byggandet av huset att göra? Och jag vet att detta skiljer väldigt mycket beroende på var i landet man bygger, tomten och vilket hus man bygger. Men några prisexempel borde ni andra husbyggare ha (hoppas jag :) )

/M
 
A
Se istället med husföretagen, de beräknar med totalpris inkl allt som du tar upp, sedan är det upp till dig att välja om du vill ha totalentrepenad eller fixa vissa hantverkare på egen hand. Riktpriser från andra ger ingenting om det inte är någon specifik husmodell du är ute efter. Det enklaste är isåfall att ge exempel på husmodeller som du kan tänka dig och be om priser på dessa. Allmänna uppgifter varierar beroende på om man som vi bygger i lösvirke, eller om man har prefab hus, vilken tomt man har (schaktning och fylle kan springa iväg med flera hundra tusen...).
 
Lundakungen skrev:
Jag är helt införstådd vilka kostnader som finns när man bygger ett hus, min fråga är snarare vad dessa kostnader blir på ett ungefär.

Och då framförallt:

- Tomtberedning: Schakt/gräv, fyllnadsmassor, ev pålning etc
- Uppsättning (snickare, murare (?), plattsättare (?),elektriker, röris ...) - allt detta beror ju på vad det är du köper


alltså de kostnader som har med själva byggandet av huset att göra? Och jag vet att detta skiljer väldigt mycket beroende på var i landet man bygger, tomten och vilket hus man bygger. Men några prisexempel borde ni andra husbyggare ha (hoppas jag :) )

/M
Jag förstår vad du vill; ha en uppfattning om vad ett liknande jobb som du räknar på kan gå på; Jag har också velat fråga sådant ibland, men det är ju just det: Skälet till att det inte finns så många trådar med priser är att det inte går att prissätta generellt...

Alltså du kan ju få exempel - men sen kan ju just din kostnad variera med ngn miljon - och då är ju knappast exemplet tillämpligt - eller ?

Min tomtberedning, med lätt schaktning och handgrävande till plintgrund kommer gå på ca 3000-5000 kr. Vilket troligen inte säger dig ngn ting...

En grävare tar ca 600-1200 kr /h - hur många timmar beror helt på DIN tomt, och VAD/HUR du skall bygga, säg 1-1000 h mao 600 kr - 1.2 Mkr, ett rejält prisspann med andra ord. :D

Hantverkare tar för det mesta ca 300-500 kr/h. Hur lång tid ett jobb tar vill de själva inte ens svara på utan de brukar köra löpande, alt. sätta fast pris efter att ha granskat vad som skall göras personligen. Jag har räknat på max 10 000 kr för elektrikern i mitt 45 kvm fritidshus - då gör jag så mycket jag får själv (tex dra VP-rören efter samråd med elektrikern)

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.