Det är ju en hel djungel med beslut kring hur man ska gå till väga i dräneringen..

1. Platon eller "isodrän"?
2. Membran eller inte?
3. Dräneringsslang eller rör?
4. Isolering eller inte?
5. Grus endast runt röret, eller hela vägen upp?

Hit har jag kommit än så länge:

1. Platon
2. Inget membran (har ju ivarken sula eller skarv)

fråga 1:
Min bror har använt en typ av rör, med ingång endast på undersidan, så att det inte kommer in annat än just vatten i röret. det verkar smart tycker jag.
Fungerar röret bra endast i teorin eller är det praktiskt? någon?

fråga 2:
är typer som "isodrän" isolerande eller bara dränerande?
går det att kombinera isolera/dränera? fuktig isolering känns ju som dålig egenskap.. någon?

fråga 3:
en bekant har fyllt med jord/lera direkt mot platon enligt rekommendation, men det känns lite vågat tycker jag.
alla leverantörer av dräneringssystem verkar ju ha sin egna unika väg att dränera.
Om man väljer att ha en icke dränerande cellplast som isolering (mkt BILLIGARE), måste man då fylla upp med grus längs väggen/cellplasten? eller räcker det med att ha en bra dränering runt röret/slangen som leder bort vattnet? någon?

jag vill ju bara bli klar..
 
Fråga 1 -- ingen åsikt

Fråga 2 -- Isodrän mfl är isolering som är dränerande.

Fråga 3 -- Lägg inte jord direkt mot platon, vattentrycket blir alldeles för högt! Isolera gärna med vanlig cellplast, men återfyll då med dränerande material närmast.

Bli klar kan ju aldrig prioriteras högre än att göra ett tillräckligt bra jobb, så kunde man ju låtit bli att påbörja det hela ist.
 
tack för svar =)

Alltså det finns ju tillverkare av "fuktspärrsmattor" som förespråkar jordmassor rakt mot mattan, pga att inte vattnet ska tränga ner för snabbt i dräneringen?

Min lösning just nu verkar bli,

1. platon
2. isolerande dränerande skiva med tätande plast film enligt föreskriften
3. dräneringsrör med tillhörande makadam runt + duk
4. jordmassor

jordmassor som är tjälskjutande eller vad det heter, men det skulle ju gå om det inte sköt för mycket.

någon som har dåliga erfarenheter av detta? eller ge mig bra argument som talar mot tillvägagångsättet.

tacksam för alla tips och ideer.
 
Vi har isodrän för att vi ville isolera också.Jag tycker platon känns lite som gummistövlar;-)
Vi återfyllde med enbart singel runt duken o rören och uppåt så blandade vi lite jordmassor och singel och sista biten upp så tog vi enbart singel.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.