Hej.

Vi kommer att bygga upp ett Eksjöhus Solängen nästa sommar. Husleverantören kommer bygga upp huset samt en del invändigt, sen tar vi över med elektriker bl.a. Det mesta tänker jag göra själv.

Nu till frågan. HUR färdigt behöver det vara för att flytta in? Vi har prio på att flytta in p.g.a. nuvarande boende osv. Tanken är att vi inte ens ska börja på en del av huset alls, utan stänga av det tills vi känner oss redo att börja där. Men hur mycket behöver vara klart, och hur klart behöver det vara?

Nån som kan ge en ganska detaljerad beskrivning?

mvh
 
Myrstacken
I ipppe skrev:
Hej.

Vi kommer att bygga upp ett Eksjöhus Solängen nästa sommar. Husleverantören kommer bygga upp huset samt en del invändigt, sen tar vi över med elektriker bl.a. Det mesta tänker jag göra själv.

Nu till frågan. HUR färdigt behöver det vara för att flytta in? Vi har prio på att flytta in p.g.a. nuvarande boende osv. Tanken är att vi inte ens ska börja på en del av huset alls, utan stänga av det tills vi känner oss redo att börja där. Men hur mycket behöver vara klart, och hur klart behöver det vara?

Nån som kan ge en ganska detaljerad beskrivning?


mvh
Det behöver vara helt färdig.. Dvs att man har ett slutsamråd för att kommunen skall godkänna inflytt efter ett slutbesked..
mvh
 
Myrstacken Myrstacken skrev:
Det behöver vara helt färdig.. Dvs att man har ett slutsamråd för att kommunen skall godkänna inflytt efter ett slutbesked..
mvh
Tack för svar, men det stämmer ju inte riktigt, många flyttar ju in med en oinredd övervåning på t.ex 1.5 planshus.
 
Myrstacken
I ipppe skrev:
Tack för svar, men det stämmer ju inte riktigt, många flyttar ju in med en oinredd övervåning på t.ex 1.5 planshus.
Japp men då har de kök tvättstuga toalett på undervåning
 
Myrstacken Myrstacken skrev:
Japp men då har de kök tvättstuga toalett på undervåning
Jo det är jag fullt medveten om, att man behöver ha fungerande tvättstuga, toalett, kök osv. Jag skulle vilja ha en utförlig beskrivning av vad som gäller.

Vi har ju självklart planerat att göra klart ovanstånde för att kunna bo där, men jag tänker mer på detaljer och hur mycket som är acceptabelt att inte göra klart, t.ex kontor osv. I vårt hus kommer det finnas en "sektion" med 2 sovrum och ett allrum som går att stänga av som t.ex övervåningen på en 1.5 planare.
 
Myrstacken
I ipppe skrev:
Jo det är jag fullt medveten om, att man behöver ha fungerande tvättstuga, toalett, kök osv. Jag skulle vilja ha en utförlig beskrivning av vad som gäller.

Vi har ju självklart planerat att göra klart ovanstånde för att kunna bo där, men jag tänker mer på detaljer och hur mycket som är acceptabelt att inte göra klart, t.ex kontor osv. I vårt hus kommer det finnas en "sektion" med 2 sovrum och ett allrum som går att stänga av som t.ex övervåningen på en 1.5 planare.
Förstår detta och förhoppningsvis kommer någon annan här ge dig ett bättre svar..
Jag byggde nämligen själv hus och flyttade in för ett årsedan..
Hade många diskussioner med banken men eftersom vi har vårat kök på övervåning bla bla bla..
Sluatde med att allt var tvunget att vara färdigt..
Banken hade gått på för många nitar med halvfärdiga hus som blev stående med utbrända hemmapulare...
Så det blev som det blev för oss.
Det blev lite dyrare men nu i efterhand var det rätt gött att allt blev färdigt
 
wildeside
Man kan begära interimistiskt slutbesked.
Då måste dom viktigaste rummen vara klara och man kan bygga vidare på övriga rum.
 
  • Gilla
ipppe
  • Laddar…
Jag är totalt ovetande i frågan och frågar därför:
Är det banken eller kommunen som sätter upp villkoren för när man får flytta in?
 
E
Kommunen, byggnadskontoret, lämnar slutbesked på huset. När slutbesked finns är det fritt fram att flytta in.
Banken finansierar bygget med byggnadskredit. Om banken tycker att färdigställandeplanen är bristfällig så kanske krediten inte blir så stor som behövs, eller räcker så länge som behövs för att hempula klart huset
 
Det låter som om bankerna i Sverige ser husen som sin egendom som de när de får lust kan konfiskera och sälja vidare.
Skulle de se husen som ägarens/låntagarens egendom borde bankens intresse vara att få huset vädertätt och de viktigaste rummen fungerande och därefter minsta möjliga kostnad. För att öka chansen att låntagaren kan betala tillbaka lånet.
 
B
@heimlaga ett halvfärdigt hus värderas inte så högt på marknaden, så banken vill inte betala ut för mycket. De undviker risk helt enkelt.

Banken konfiskerar inte egendom, så länge man sköter sina betalningar så bråkar de sällan. Och sköter man inte sina betalningar så blir det ju kronofogden som säljer huset, inte banken.
 
H heimlaga skrev:
För att öka chansen att låntagaren kan betala tillbaka lånet.
Det är ju just därför de har de reglerna som de har. Ett halvfärdigt hus är helt enkelt inte lika mycket värt, varför du inte kan låna lika mycket med huset som säkerhet.
 
E Emil_K skrev:
Kommunen, byggnadskontoret, lämnar slutbesked på huset. När slutbesked finns är det fritt fram att flytta in.
Banken finansierar bygget med byggnadskredit. Om banken tycker att färdigställandeplanen är bristfällig så kanske krediten inte blir så stor som behövs, eller räcker så länge som behövs för att hempula klart huset
Då är frågan för ts vad kommunen respektive en ev nvolverad bank räknar som klart dvs något som bara de instanserna kan svara på. Sen gäller det att göra precis så lite som krävs för att bli godkänd.
 
  • Gilla
ipppe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.