Hej!

Jag har en ekplanka som legat länge men som jag klurar på om det går att använda till något genom att tvinga den rak? Den har skruvat sig lite som en propeller. Jag har klurat på om det är en bra ide att slitsa den/såga spår på baksidan så att den blir lite "svagare" på undersidan innan man spänner ner den mot en ram för att bygga en bänk eller ett bord.
Jag kan tvinga ner den nu men det är mycket kraft och jag tror att om jag tvingar ner den mot en ram så kommer den ändra form på ramen.

Någon som testat något liknande och kan ge tips på hur många/djupa spåra man bör såga?
 
S skulkrik skrev:
Hej!

Jag har en ekplanka som legat länge men som jag klurar på om det går att använda till något genom att tvinga den rak? Den har skruvat sig lite som en propeller. Jag har klurat på om det är en bra ide att slitsa den/såga spår på baksidan så att den blir lite "svagare" på undersidan innan man spänner ner den mot en ram för att bygga en bänk eller ett bord.
Jag kan tvinga ner den nu men det är mycket kraft och jag tror att om jag tvingar ner den mot en ram så kommer den ändra form på ramen.

Någon som testat något liknande och kan ge tips på hur många/djupa spåra man bör såga?
Helst ska du väl värma den innan...
 
Blir nog svårt att rikta upp den, har försök själv men inte lyckats, återgår till krokigt , det enda jag vet är att ånga den så den blir mjuk och spänns rakt, men vet om det fungerar.
 
Kan man använda kortare bitar till något så går det att rikthyvla dem. Skall det vara det av något riktigt stadigt går det att tvinga den till rätt form om övriga konstruktionen inte deformeras. Att försöka få en vriden bräda att bli rak och hålla sig rak tror jag inte på.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
@jonaserik När du testade att räta upp den, sågade du snitt i baksidan av den då?
 
A Avemo skrev:
Kan man använda kortare bitar till något så går det att rikthyvla dem. Skall det vara det av något riktigt stadigt går det att tvinga den till rätt form om övriga konstruktionen inte deformeras. Att försöka få en vriden bräda att bli rak och hålla sig rak tror jag inte på.
Just nu är plankan för stark. Jag testade att tvinga den rak. Det går om jag använder en ganska kraftig metallkonstruktion att böja ner den mot. Min tanke var att försvaga plankan så att den blir "lättare" att tvinga ner mot en ram så att den inte deformerar ramen.
 
Det är inte ovanligt med konstruktioner där det ingår böjt trä. Det förekommer både på båtar och möbler. Men det är alltid fråga om en konstruktion som låser formen trots att träet strävar efter att återfå sin tidigare form. Värme och vatten kan man använda för att kunna böja träet utan att det spricker. Men det gör inte att det håller formen när det torkar och kallnar. Och ett sågat spår på längden gör inte en bräda nämnvärt mindre vridstyv. Du kan ju alltid prova. Men jag tror att det har små förutsättningar att lyckas.
 
  • Gilla
SamiHus
  • Laddar…
S skulkrik skrev:
@jonaserik När du testade att räta upp den, sågade du snitt i baksidan av den då?
Har provat en del, men den går tillbaka om inte helt, är krokig så det inte går att använda den till finsnick. att såga spår och spänna den blir nog bara att det spricker där sågat, Köp en ny planka.
 
Det här bordet byggde jag av vridet virke. Jag trodde att när man limmade ihop bräderna till en skiva skulle det hålla sig plant. Sedan trodde jag att ramen runt kanten skulle hjälpa. Därefter trodde jag att en bit ur samma bräda på tvären undertill skulle räta upp det hela genom att de båda var vridna och skulle spänna mot varandra. Sedan trodda jag att om jag lät en symaskin stå på underredet ett par år och tvingade den till rätt form skulle den hålla sig. Jag hade fel på alla. Gjorde jag om det idag skulle jag kapa till bitarna först och rikthyvla dem innan jag limmade ihop det.
Hemmagjort träbord med skiva av vridna brädor och en korsad benställning på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmagjort bord med vridna träbrädor på en ram av träben, problembeskrivning av konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
nanowire och 3 till
  • Laddar…
S skulkrik skrev:
Hej!

Jag har en ekplanka som legat länge men som jag klurar på om det går att använda till något genom att tvinga den rak? Den har skruvat sig lite som en propeller. Jag har klurat på om det är en bra ide att slitsa den/såga spår på baksidan så att den blir lite "svagare" på undersidan innan man spänner ner den mot en ram för att bygga en bänk eller ett bord.
Jag kan tvinga ner den nu men det är mycket kraft och jag tror att om jag tvingar ner den mot en ram så kommer den ändra form på ramen.

Någon som testat något liknande och kan ge tips på hur många/djupa spåra man bör såga?

Ifall ekplankan vridit sig och du har en tanke på att bygga en bänk eller bord så kanske du kan hyvla den innan du startar projektet.
Det du beskriver fungerar utmärkt. Men det är en fix när saker och ting inte går som planerat. Jag gjorde en bänkskiva i stavlimmad ek förra året som hade torkats i 3 år. När den togs in i huset vred den sig 6-8 mm på mitten (ca 700 mm bred). Det slutade med att jag precis som du beskriver, skårade den i underkanten. Därefter köpte jag 3 mm 30x30 mm vinkelstål. Jag fräste djupa V-spår vinkelrät mot skårorna, sedan skruvade jag skivan rak. Det fungerar utmärkt. Men detta är en fix man gör när saker och ting går åt skogen. Jag hade inte påbörjat projektet med detta moment, men gör det du känner är rätt, blir det inte bra så har du blivit en erfarenhet rikare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.