Hej,

Någon som har en bra idé för att få till en snygg installation för matning/dragning av el till ett förråd via en befintlig LTA station som står dikt an förrådets vägg?

Finns det några förskruvningar som passar snyggt mot själva röret som lådan sitter på? I det fall man drar en helt ny matning i markröret upp i fundamentröret men för att slippa gå upp till själva LTA-lådan.

Eller dra kabel in i LTA-lådan med förskruvning ut i botten och borra hål in i förrådet? Tycker dock de skulle se lite lustigt ut med en "naken" kabel på det viset.

Tanken är att förebereda elen i förrådet så jag kan installera en elbilsladdare senare varför matningen blir ganska grov antar jag?

Jag kommer anlita elektriker men jag vill att det ska bli snyggt varför jag gärna vill lägga mig i detta.
 
  • Öppen elektrisk LTA-station monterad på vägg med synliga kablar och utrustning, inklusive en Flygt-styrenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • LTA station monterad på en träklädd vägg bredvid en öppning till ett förråd, med synlig kabelrör och fundament.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen med några idéer?
 
E
Ser inte ut att vara gjuten grund. Det bästa och snyggaste då är att ta in markröret under/genom grunden istället.
 
Så du menar att ta ut strömmen till förrådet via skåpet, ser ut att ligga dubbelt på undersidan av brytaren, vart går den vita 3-faskabeln utan säkring
 
E Emil_K skrev:
Ser inte ut att vara gjuten grund. Det bästa och snyggaste då är att ta in markröret under/genom grunden istället.
Helt klart, men då det redan finns ett markrör enligt bilderna draget så vore det skönt att slippa just det. Därav min fråga :)
 
J jonaserik skrev:
Så du menar att ta ut strömmen till förrådet via skåpet, ser ut att ligga dubbelt på undersidan av brytaren, vart går den vita 3-faskabeln utan säkring
Ja precis. Antingen genom att inte öht röra elen i skåpet och dra en ny matning via markröret och gå "upp i och förbi" skåpet på ett snyggt sätt, dvs. bara nyttja det befintliga markröret. Och där undrar jag om nån har nån snygg lösning för det eller om det är en vanlig förskruvning ut ur skåpet som gäller.

Den vita kabeln kommer från huvudcentralen i huset och matar avloppspumpen och dess styrning i detta skåpet.
 
Du kan ju få plats med en säkring till där till höger, allt finns, jord och nollskena, ska du bara ha lite lyse och ett vägguttag i förrådet, inga problem, sitter det jordfelsbrytare i centralen ? i bland har man inte det på sådana pumpar. Dom har en förmåga att lösa en JFB fast det inte något direkt fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.