Har fått ett pris på spotlights från en hustillverkare på 600kr/spot (låter lite dyrt)

Vad tycker ni att man ska göra? köpa egna och montera själv eller välja till från hustillverkaren? [smiley=undecided.gif] Om man gör själv!! är det svårt att montera? Man måste väl säga till elentreprenaden att han drar fram rör i så fall?
 
Antar att priset på 600 inkluderar montering och skyddsburkar ovanför?

I så fall är det inte dyrt. Om ni skall montera själva så måste ju troligen entrepenören ialla fall dra fram rör och montera skyddsburkar (som oftast måste monteras innan innertaket sätts upp).

Dessutom så är det inte säkert att entrepenören går med på att förbereda men inte göra klart, efterssom man formellt måste vara behörig för att sätta upp spottarna (även 12V), beror på brandrisken.
 
hempularen skrev:
...............efterssom man formellt måste vara behörig för att sätta upp spottarna (även 12V), beror på brandrisken.

För det är väl så? Jag har alltid trott och hävdat att så är fallet... Blev därför förvånad när jag i senaste Vi i Villa (i samband med ett reportage om att installera spottar) hävdar att installationer under 50v är ok att göra själv!!?

http://www.viivilla.se/gordetsjalv....2&mode=ShowArticle&searchit=spotlight
 
Det har ialla fall hävdats av flera behöriga eletkriker här på forumet. Jag har för mig att jag här något i stil med att det handlar om hur stor effekt som tas ut. Vilket ju också skulle vara rimligt, det är ju då det finns brandrisk.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.