Jag bygger ett hus/garage garaget kommer va kallare än boningsdel.boningsdelen är två tredjedelar av nedervåning Samt hela ovanvåningen. Ska jag sätta plast i taket på garaget och på väggen mellan boningsdel och garage? Tack på förhand
 
  • Byggprocess av hus med garage, träbeklädnad under uppbyggnad, nedre delen med garage och övre boningsdel syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
multix
  • Laddar…
M
Fabyggvejby Fabyggvejby skrev:
Jag bygger ett hus/garage garaget kommer va kallare än boningsdel.boningsdelen är två tredjedelar av nedervåning Samt hela ovanvåningen. Ska jag sätta plast i taket på garaget och på väggen mellan boningsdel och garage? Tack på förhand
Att sätta plast i garagetak är skit,råspont o underlagsduk om du vill det ska hålla många år.
 
Jag satte ångbroms mellan garage och övervåningen samt intilliggande vägg. Syftet var att fuktig luft från garaget inte ska vara upp genom bjälklag
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
M
K Knight skrev:
Jag satte ångbroms mellan garage och övervåningen samt intilliggande vägg. Syftet var att fuktig luft från garaget inte ska vara upp genom bjälklag
Men var det inte ett kallgarage,då har du ju inte lika fuktig luft som du har i en bodel där det alltid är naturligt fuktigt,o missar man fuktspärr i en bodel då är det godnatt med råspont/takstolar,det kommer samlas enormt med svartmögel,fått bytt en del råspont på min firma när folk gjort privat o haft mottot kan själv,billigt billigt,kan säga det blivit dyrt meddagens virkespriser när man fått bytt ett helt tak på råspont,har en sån kund som nästa jobb då en polack som var tidigare ägare byggt ut huset o inte satt fuktspärr,på den delens tak är det svartmögel på hela innertaket,billigt är inte alltid billigt.
 
Ångbromsen ska väl sitta på den varma sidan för rätt funktion.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Plast på den varma sidan av isoleringen är tumregeln men då får det inte finnas plast på den andra sidan också!
Det bör också finnas ventilation. Jag förutsätter att golvet i garaget är isolerat. Någon sa att den varma sidan ska ha minst 4-5 gånger bättre ångbroms än den kalla sidan, om det är osäkert/varierar vilken sida som är varm kan det vara svårare.
 
M
imported_Benno imported_Benno skrev:
Ångbromsen ska väl sitta på den varma sidan för rätt funktion.
Exactamente
 
Det beror på hur kallt det kan bli i garaget. Om det är måttlig isolering till resten av byggnaden kommer garaget att värmas upp av den så att någon daggpunkt inte nås i väggen. Då behövs ingen plast.

Är det fullisolerat behövs det och på den varma sidan av väggen/golvet
 
Jag satte ångbroms i taket och väggar i överdelen . sen ångbroms under golvspånskivorna där övervåningen går ur över en carport och då blev de vindduk under takstolarna.

Mellan garaget och övervåningen hamnade ångbromsen under takstolarna. Frågan var om denna del ev var onödig.. men de va smidigt att isolera mot den

Varmt både uppe och nere men troligen varmare uppe
 
Tror syftet med min lösning var stt ev. fukt som frisläppt när bilar kommer in på vintern ska stanna kvar i garagedelen tills luftavfuktaren tar hand om det
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Ångbromsen ska väl sitta på den varma sidan för rätt funktion.
Alltid!

Sedan har det betydelse hur stor tempskillnad det är mellan varma och kalla sidan samt hur tjock isolering det finns i vägg/golv/tak och vilken typ av isolering och mtrl i vägg/golv/tak, och ventilation och fuktbelastning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.