Hejsan

Nu har gamla trotjänaren börjat klonka och smälla då trumman ska till och centrifugera.
Antar att det är stötdämpare/fjädrar eller fästen som strular. Vill gärna reparera den.
Någon som har en sprängskiss?

Så man vet vad som ska beställas.
 
  • Gilla
husmor21
  • Laddar…
Hej

Tog isär maskinen idag, ena stötdämparen trasig och andra helst slut. beställer nya från Bröndum elektro i Danmark. Byter till nya fjädrar samtidigt. Kostar 1653 från Bröndum. Dämparna är på 120 Newton.

Underifrån kommer man åt båda stötdämparna. Ovanifrån kommer man åt fjädrarna - lite fix med 4:e dock.

Nya Miele är som allt annat kina-skit där ute på marknaden - gamla Miele är värda att reparera!

Öppen tvättmaskin som visar interna komponenter som motor och stötdämpare inför reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättmaskin med borttaget frontskydd som avslöjar dess inre komponenter, inklusive stötdämpare och fjädrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två begagnade tvättmaskinsstötdämpare ligger i en vit plastlåda, en intakt och en trasig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
A
L larsigve skrev:
Hej

Tog isär maskinen idag, ena stötdämparen trasig och andra helst slut. beställer nya från Bröndum elektro i Danmark. Byter till nya fjädrar samtidigt. Kostar 1653 från Bröndum. Dämparna är på 120 Newton.

Underifrån kommer man åt båda stötdämparna. Ovanifrån kommer man åt fjädrarna - lite fix med 4:e dock.

Nya Miele är som allt annat kina-skit där ute på marknaden - gamla Miele är värda att reparera!

[bild] [bild] [bild]
ser ju kul ut fast jag hade inte gjort så
 
A
det här ser ut som en modell från tjeckien är det så?
 
Hej

ingen aning - fanns i huset då vi köpte det. Gammal redan då men fungerat utan problem tills den börja klonka.

Denna info finns på tvättluckan.
Miele Made in Germany
Typ W830 Exclusive nr 11/32698379
Vol 3,6 kg

Har repat diskmaskinen tidigare, gammal Miele Super Electronic G595 SC och den bara kör på nu -
vattenpump och dörrfjädrar då. Lagade även gamla spishällen med ny värmeslinga - en Miele De Luxe.

Min tvättskin har ingen avtagbar bakdel utan bakdelen och sidorna är en och samma plåt, endast framsidan kan monteras lös men det behövdes ju inte för stötdämpare och fjädrar.
 
A
L larsigve skrev:
Hej

ingen aning - fanns i huset då vi köpte det. Gammal redan då men fungerat utan problem tills den börja klonka.

Denna info finns på tvättluckan.
Miele Made in Germany
Typ W830 Exclusive nr 11/32698379
Vol 3,6 kg

Har repat diskmaskinen tidigare, gammal Miele Super Electronic G595 SC och den bara kör på nu -
vattenpump och dörrfjädrar då. Lagade även gamla spishällen med ny värmeslinga - en Miele De Luxe.

Min tvättskin har ingen avtagbar bakdel utan bakdelen och sidorna är en och samma plåt, endast framsidan kan monteras lös men det behövdes ju inte för stötdämpare och fjädrar.
Ja men då har du ju en bra maskin!
Men det är mycket lättare att byta dämparna framifrån du bara öppnar luckan som egentligen är en dörr. 2st 13mm nycklar och 10 minuter. Fjädrar har jag aldrig behövt byta.
Är inte dina nya dämpare på 80Nm? Det brukar de som miele skickar ut vara
 
Hej

Provade att öppna framsidan men det verkade vara för mycket jobb med att ta lös panelen som täcker framsidans övre del och har för mig att även bälgen till luckan måste lossas - för mig är det tre st 10-or. Hur som så kommer jag bra åt underifrån, se bilder.

Byter fjädrarna då maskinen är så gammal - fanns i huset redan påsken 2003 och hade redan då några år på nacken. Trots sin ålder är det 1000 gånger bättre än modernt kina-skit (alla märken, även "premium"). All gummi i maskinen är fortfarande, typ 20 år senare, mjuka och flexibla - inte som dagens kina-gummi som vittrar sönder på två år. Och sen - vem f-n vill tvätta om det tar typ 2,5 tim för en tvätt, samma med dagens diskmaskiner - 2-3 tim - man undrar ju om vattnet värms med stearinljus.

Både Nettoparts och Bröndby Elektro anger att stötdämparna på 120 Newton passar W830 så det får bli sådana.

Tvättmaskins insida med synliga stötdämpare och skruvfästen, åtkomliga underifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy inuti en tvättmaskin som visar anslutningar och komponenter, med fokus på två bultar markerade med röda cirklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättmaskin öppnad från sidan med synlig kontrollpanel och delvis synlig trumma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en gammal tvättmaskin öppen med en skiftnyckel invändigt, indikerar underhåll eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej

Är det någon som har en ledtråd vart detta skydd ska sitta? Låg lös i botten på maskinen. Ena plastpiggen är paj. Är ca 72 x 137 mm. En sprängskiss vore guld.

Plastskydd som är 72 x 137 mm med en bruten plastpinne, fråga om var den hör hemma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grå plastskydd med brutet hörn och texten "ABS" och "M-1 Nr. 858717", ca 72x137 mm stor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
L larsigve skrev:
Hej

Är det någon som har en ledtråd vart detta skydd ska sitta? Låg lös i botten på maskinen. Ena plastpiggen är paj. Är ca 72 x 137 mm. En sprängskiss vore guld.

[bild] [bild]
Undras om inte detta är ett stänkskydd för motorn.
Men visst är det 10mm skruvarna som skall bort och torxen i tvättmedels facket. Men du kan inte ha den liggande när du öppnar dörren hela fronten öppnas och är högerhängd. Bälgen sitter kvar och påverkas inte. Fördelen med att göra såhär är att du ser om veckslangen från tvättmedels behållaren är sprucken eller hållet på att åka av vilket gärna händer när stötdämparna gått alldeles för länge
 
Hej

Tack för tipset, ska öppna och kolla efter att jag lagt i de nya delarna, med den uppställd normalt. Skadar ju inte med okulär besiktning innan den kopplas in.
 
L larsigve skrev:
Hej

Tack för tipset, ska öppna och kolla efter att jag lagt i de nya delarna, med den uppställd normalt. Skadar ju inte med okulär besiktning innan den kopplas in.
Samma sak här. Samma stänkskydd låg på golvet och jag står också inför stötdämparbyte. På Mieles hemsida finns sprängskiss över W830 med artikelnummer på alla delarna. Min maskin har gått helt utan fel i 25år!
 
  • Gilla
larsigve
  • Laddar…
Vad är det som är sämre på de nyare Mielemaskinerna?
Är komponenterna tillverkade i fjärran Asien av dålig kvalitet? Eller är hela chassiet och allting sämre?

Synd iaf, har Miele sålts till någon med kortsiktiga lönsamhetskrav?
 
Hej

Som med allt annat är det mest skräp nu för tiden, inget görs mer för att hålla i 20 år. Framförallt är materialet klenare och gummit är betydligt sämre. Bara söka på internet ser du massor som fått problem med nya
Mielemaskiner där gummit pajat. Det är typ samma som för Mercedes benz - kvalité förr, kinaskräp nu.

Jag citerar ett proffs på maskinisten.net - Det var inte bättre förr men det är sämre nu!
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
H hazzemannen skrev:
Samma sak här. Samma stänkskydd låg på golvet och jag står också inför stötdämparbyte. På Mieles hemsida finns sprängskiss över W830 med artikelnummer på alla delarna. Min maskin har gått helt utan fel i 25år!
Hej

Ser nu sprängskisserna - bra att de finns. Dock ingen info om exvis Nm på dämparna.
Kan plaststänkskyddet vara nr 22 på sista sidan på 080 Elkomponenter?
Hittar ingen bättre kandidat.

Ser att maskinen tillverkades mellan -92 till -96 - det är kvalité.
 
Håller med dig. Det måste vara den. Min är fortfarande hel så jag provar få dit den tillbaka när jag öppnar maskinen. Den har nog skakat loss när trumman kastat fram o tillbaka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.