Hej!
Håller på och monterar ett IKEA kök. Nedre upphängningsskenen är ju tydlig vilken höjd den ska sitta på, men jag tycker det är otydligt på den övre.
Eftersom inte överskåpen levererats ännu kan jag inte mäta hur mycket de bygger ovan skenen heller.
I beskrivningen till skenan stor det minst 20 mm mellan ök skena och ök överskåp, men när jag mäter på ett äldre Ikea kök så är det c:a 40 mm. Någon som vet hur mycket det bygger ifrån upphängningsskenan?
 
F Fredrik_1976 skrev:
Hej!
Håller på och monterar ett IKEA kök. Nedre upphängningsskenen är ju tydlig vilken höjd den ska sitta på, men jag tycker det är otydligt på den övre.
Eftersom inte överskåpen levererats ännu kan jag inte mäta hur mycket de bygger ovan skenen heller.
I beskrivningen till skenan stor det minst 20 mm mellan ök skena och ök överskåp, men när jag mäter på ett äldre Ikea kök så är det c:a 40 mm. Någon som vet hur mycket det bygger ifrån upphängningsskenan?
Inte mycket, när jag mäter på mitt kök så är det 4 mm från ök skåp till ök skena.
Men Ikeas ”nyckelhålsbrickor” gör ju att man kan justera rätt mycket.
Närbild på ett köksskåps upphängning med 4 mm glipa mellan skåp och väggmonterad skena.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
tommib
Skenan är nästan kloss an mot toppen på överskåpen men man behöver 20 mm mot taket för att hänga dit dem.

Om man inte har det kan man hänga fast beslaget först och sen trä upp skåpet på det och skruva fast, det är lite pilligare.
 
Tack
Kan inte utgå ifrån Ikeas ritning då det är 60 cm höga överskåp och ovan skåpen går ett ventilationsrör. Så jag får nog sätta skenans överkant precis 20 mm under trumman. Då får jag lite drygt 50 cm mellan bänkskiva och underkant överskåp
 
Det går ju att montera stommarna utan skena också. Det följer med prylar för det, men väggen måste ju såklart hålla för det.

/Höghus
 
tommib
Metalldetalj för skåpsfäste monterat nära taket i ett utrymme, med mycket lite utrymme mellan skena och skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut i tvättstugan hos mig. Det är ett par millimeter från skena topp till skåpets. Här gick det inte att hänga dit skåpet utan jag fick montera fästena först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.