Hur svårt ska det vara att göra rätt?
 
Sen är det många som tror att en lägenhet är en bostad i ett flerfamiljshus.
En bostad i en vanlig villa räknas också som lägenhet.
 
Nu har jag inte forskat i detaljerna kring detta, vet inget om objektet och varnas mäklaren så har den antagligen begått fel. Dock förstår jag inte riktigt artikeln. I artikeln antyds att ett friliggande hus, en villa, inte skulle kunna upplåtas med bostadsrätt.

Text om bostadsrätt som beskrivs som en villa, med fokus på termerna "villa" och "4 rok".
Varför skulle det som beskrivs ovan nödvändigtvis vara fel? Det framstår som om Elina menar att en friliggande villa inte skulle kunna upplåtas med bostadsrätt, så artikeln blir lite svårförstådd.

Här är en "definition" av en "bostadsrätt".

https://www.nordr.se/att-kopa-ett-n...inspiration/vad-ar-egentligen-en-bostadsratt/

Skärmdump av en artikel som förklarar vad en bostadsrätt är, med betoning på dess unikhet i Skandinavien.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mats Lj och 2 till
  • Laddar…
Och det blir inte mycket tydligare om man läser FMIs dom heller.

Är det en lägenhet eller är det ett eget hus med 4 rum med upplåtelseform bostadsrätt?
Det kanske är bosajternas filtrering som inte beskriver boendet tillräckligt bra?

Det förekommer ibland föreningar med parhus och något enstaka "ensamt hus" sist på gatan. Ganska trevligt och "bekvämt".

https://fmi.se/anmalan-tillsyn/tillsynsbeslut-och-praxis/sok-beslut/beslut/?id=21-0661
 
Vet om åtminstone ett område med helt från varandra tvåvånings fristående hus med egna tomter, garage och uppfarter som är upplåtna som bostadsrätter.
 
M MiaFiaLotta skrev:
Vet om åtminstone ett område med helt från varandra tvåvånings fristående hus med egna tomter, garage och uppfarter som är upplåtna som bostadsrätter.
Jag också. Jag bor i ett sådant hus.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Redaktionen Redaktionen skrev:
För att få fler spekulanter till visningen marknadsfördes en bostadsrätt som ett friliggande hus och en lägenhet.

Du kan läsa artikeln här: Mäklare marknadsförde lägenhet som friliggande hus
Menar ni att ett friliggande hus inte skulle kunna vara en bostadsrätt?
Det låter minst sagt konstigt. Självklart kan en friliggande villa eller radhus vara upplåten med bostadsrätt.
 
”Bostadsrätt” talar bara om vilken upplåtelseform det handlar om. Hus/villa/radhus/friliggande antyder snarare bostadens fysiska karaktär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.