T
Jag håller på att lägga takpannor på Attefallshuset och har nu kommit ut till kanten. För att få ett jämnt avslut vid takkanten behöver jag kapa den sista takpannan.

Spelar det någon roll vart jag kapar pannan?
Tänker om det finns en regel att pannorna alltid ska kapas i högsta läget eller i dalen på vågorna om ni förstår vad jag menar?
Alltså vid röd eller blå markering på bilden nedan
Close-up på en svart takpanna med röd och blå markering indikerar möjliga kapningslinjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller spelar det ingen roll? Är det viktigast att pannan kapas så nära takslutet som möjligt?
 
K
Blå
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
T
Ok så det spelar alltså roll och ska kapas på högsta punkten?
 
Det är viktigt att plåten täcker en bit över toppen till vänster om röd och då spelar det ingen roll vart snittet ligger. Om plåten inte täcker över toppen så måste pannan kapas i nästa högsta punkt=blå.

tillägg, vatten som kommer in i dalen ska kunna rinna hela vägen ner utan att landa på undertaket.
 
T
Min plan var att kapa takpannan så när kanten som möjligt och sen lägga plåt över. Då täcker plåten ca cm av takpannan.
 
Plåten måste i alla fall täcka över en ås så att du har en högsta-punkt under själva plåten. Jag tror att det kan vara lättare att passa med hjälp av plåten än pannan dock, alltså plåten behöver ju inte vara 90 grader rakt ner utan kan ju böjas så den lutar lite ut över taket för att se till att täcka bra över pannan. Är ju inte någon takläggare men det hade nog varit min egen lösning om jag inte hade tid att kolla efter säkrare svar.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.