Nissens Nissens skrev:
Återförsäljarna säger att tillgången på trämaterial är mycket god nu. Ändå sjunker inte priserna.
Normalt är det efterfrågan och tillgång som styr priserna.
Bevisligen fungerar inte det nu, det kan bara betyda en sak: kartellbildning mellan producenterna… något för myndigheterna att reda ut asap.
Prissänkningar orsakade av konkurrens tar lång tid men är å andra sidan en mycket stark kraft så de kommer ske. Räkna med att det tar några år tills priserna är tillbaks. Kommer inledas med att större inköpare förhandlar ner sina priser och kanske att slutkunder hoppar över länkar i leveranskedjan (köper direkt från sågverk).
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag tror inte att alls handlarna klarar att hålla en sådan överenskommelse.
Finns ingen anledning att tro att priset är överenskommet mellan handlarna.
 
M -MH- skrev:
Sågverken bromsar produktionen nu, antagligen för att försöka hålla uppe priserna:

[länk]

[länk]

Det är nog för att det inte finns efterfrågan som vissa verk bromsar
 
M
Det hela är väldigt enkelt,tycker ni priserna är för höga handla inte!
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Jag har stått över att handla virke och skjutit på flera projekt, men har endå varit tvungen att handla lite, går inte att komma ifrån. Men dom stora inköpen har vi skjutit på tills priserna är lite mer humana.

Istället har vi gjort plattsättningar och lagt tid och pengar på trädgården istället för att snickra.
 
Nissens
M -MH- skrev:
Finns ingen anledning att tro att priset är överenskommet mellan handlarna.
Nä, det är ju det jag säger.
 
Nissens
M mnils skrev:
Det hela är väldigt enkelt,tycker ni priserna är för höga handla inte!
Men jag vill inte lägga projektet på is i några år, behöver bli klar nu. Pngarna är inte så viktiga, men det är störande att de behåller höga priser när tillgången är stor…
 
Nissens
nino nino skrev:
Det är nog för att det inte finns efterfrågan som vissa verk bromsar
Visst, stor tillgång och låg efterfrågan. Ändå sjunker inte priserna. Skumt var ordet.
 
Jag tror det beror på att de flesta handlarna har köpt in stora partier dyrt, det vill dom inte sälja med förlust
 
Det stämmer nog, kollar jag på lokala sågen så har priserna sjunkit lite, 27,70 för 45x95 just nu. Kontra 39,95 på byggmax
 
A
ni ska komma ihåg att gallringar och avverkningar har minskat med 35% sedan dieseln blev dyrare... många sitter nu och förhandlar upp sina kvoter och då sin ersättning för bränsle bortsättning.
samt ersättning per timme...

hörde i fredags att till vintern kan var annan grupp bli stående på de större bolagen..
Här i byn fick 20 förare gå nu när öststatare började konkurrera om körningen...5 grupper ställdes... 2 skördare 3 skotare.. räkna ca 2 miljoner per maskin och 2 gubbar per maskin... Det börjar bli allvar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.