Vi har ett läckande rör med badrum från 1999/2000.
Jag har IFs största försäkring med alla tillägg. (Stora villa)
Nu får man ersättning för verkligen ingenting.
Ändå skall man inte ha åldersavdrag eller annat

Ersätts bara rivning och återställning bara runt skadan våningen under.
Gamla golvbrunnen skall användas (gjutjärn). Förstår inte riktigt hur de tänker då badrummet får inte byggas åter så.

Hur hade ni sett på det hela?
 
BirgitS
Om det är en gjutjärnsbrunn så måste den ju vara äldre än från 1999 och borde alltså ha bytts ut av dig för länge sen. Det är normalt att inte få ersättning för att man har låtit bli att sköta underhållet.

Om du vill ha kontakt med någon som kan försäkringsjuridik så är Konsumenternas Försäkringsbyrå bra: https://www.konsumenternas.se/om-oss/konsumenternas-forsakringsbyra/
 
  • Gilla
Daggew
  • Laddar…
Hej

Det var först Säkra Våtrum 2008 de skulle bytas ut vad jag förstår

"I Säkra Våtrum april 2008 skärps reglerna så att golvbrunnar före 1990 ska bytas ut. Regeln tillämpas, se sidan 21, exempelvis vid stambyte, vid påkostad renovering eller efter omfattande vattenskada. Detta ger dock en viss öppning för undantag vid mindre reparationer med plastmatta. Av tabellen framgår också att tätskiktsleverantören ansvarar för hur plastmatta monteras i brunn före 1990.

Från och med Säkra Våtrum februari 2011 ska golvbrunn före 1990 alltid bytas ut."
 
BirgitS
Visserligen men gjutjärnsbrunn och -rör har en begränsad livslängd. Hur gamla är de?
 
De är renoverat allt 1999/2000
 
BirgitS
Satte de verkligen in en gjutjärnsbrunn då?
Jag har bott i ett hus som byggdes 1989 och där var det plastbrunnar och -rör. Jag har en känsla av man slutade med gjutjärn på 70-talet redan.
 
Jo troligen byttes inte brunnen då, kravet att äldre brunnar måste bytas var inte infört 1999.

Hur motiverar de beslutet? Jag kan iofs tycka att det är rätt rimligt att man får begränsad ersättning för ett såpass gammalt badrum. Men om de nu säljer in försäkringen på att det är begränsat åldersavdrag så...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.