Man måste tydligen ha 2.40 i tak för att få godkänt rummet som bostadsdel. Bjälkarna sitter på 2 m så hur gör man? Kan man lägga bjälkarna ovanpå ytterväggarna eller måste de sitta i spjärn för att väggarna inte ska ramla inåt?
Vi ska byta tak och takbjälkar på samma gång. Vill till viss del ha öppet och gärn med synliga bjälkar eller takstolar beroende på vad som fungerar bäst och på andra ställen en litet vindloft men det finns ont om plats på ovanvåningen också.
1800tals hus i sandstenstegel.
 
  • Takbjälkar i ett lågt rum, med potentiell plats för att höja takhöjden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska ni bygga om eller till? Tror inte jag har 2,40 någonstans i vårt hus,byggt 1936..
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Ska ni bygga om eller till? Tror inte jag har 2,40 någonstans i vårt hus,byggt 1936..
Bygga om och klassa om ekonomibyggnad till bostad. Vid ombyggnad av tex badrum i bostadsdelen så gäller även de nya reglerna tydligen.
 
Varför klassa om ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför klassa om ?
För att vi ska använda den som bostad och inte till stall. Jag förmodar att man bör göra detta i syfte att husets värde då höjs med mer bostadsyta och korrekt försäkring.
 
Hur högt är det till innertaket? Bjälkarna räknar vi inte. Ska ni söka om bygglov eller bygganmälan? I såfall hur?
 
Myrstacken
L Lotta100 skrev:
För att vi ska använda den som bostad och inte till stall.
Stall säger du.. det är inte alltid det är så dumt med ett stall..
Frugan min säger att jag är som en riktig hingst ibland..
Då placerar hon mig ute i ett skjul där jag får frusta en stund...
Hade mycket hellre fått stå i ett lågt stall ett par timmar då och då om jag själv fått välja...
 
L Lotta100 skrev:
Bygga om och klassa om ekonomibyggnad till bostad. Vid ombyggnad av tex badrum i bostadsdelen så gäller även de nya reglerna tydligen.
Vilka regler tänker du på?

Finns ju oändligt många bostäder på landet som har lägre takhöjd än 2.40.

Och ännu fler lagårdar/stall, där att höja taket är så tekniskt komplicerat och därmed dyrt, så att det blir mer ekonomiskt försvarbart att riva byggnaden, och bygga något nytt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur högt är det till innertaket? Bjälkarna räknar vi inte. Ska ni söka om bygglov eller bygganmälan? I såfall hur?
215 och 2 till bjälke. Dock måste vi isolera plattan och sätta golvärme. Antingen med mek. Ventilerat golv eller bila upp så mer höjd emellan blir det iallafall inte.
Vi har fått veta från kommunen att de räknar fri höjd i hela rummet och att det gäller till bjälken inte emellan.
Blir bygglov då vi även ska flytta ett badrum.
 
S skogaliten skrev:
Vilka regler tänker du på?

Finns ju oändligt många bostäder på landet som har lägre takhöjd än 2.40.

Och ännu fler lagårdar/stall, där att höja taket är så tekniskt komplicerat och därmed dyrt, så att det blir mer ekonomiskt försvarbart att riva byggnaden, och bygga något nytt.
BBR.
Ja det är min tanke också men om vi ska ha bostad i stallet så gäller de nya reglerna. Inne i huset är det ok med lägre höjd så länge mn inte flyttar kök, badrum osv för då måste man ta bygglov vilket då går enligt nya regler.
Så man ska väl undvika att flytta dessa då
 
Ok , hur ser det ut på vinden ? Ni behöver nog helt nya takstolar.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok , hur ser det ut på vinden ? Ni behöver nog helt nya takstolar.
Vi kommer förmodligen sätta helt nya.
Kommer det hjälp oss att kunna få bort bjälke och flytta upp dem på väggarna istället för i väggarna?
I badrummet där kravet bara är 2.10 så hade detta hjälpt. Kan takstolar ligga på väggarna och sedan kan man i teorin ta bort bjäklarna. Vi kommer naturligtvis få det räknat på men vill mest vet om takhöjden är önsketänkande.
 
Ja, det brukar gå att bygga så.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, det brukar gå att bygga så.
Är det troligt att det ligger dubbelt i boningshuset som på bilden också alltså underram på takbjälke placerat på ytterväggen och sen en bjälke inmurad i väggen. Alltså den som är för låg och som måste höjas, tas bort?
 
  • Takbjälkar och en underram som vilar på en tegelvägg i en byggnads inre, möjlig dubbel struktur synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.