T
Idag har jag en Leica Disto D2 som jag är väldigt nöjd med. Det enda jag saknar är funktionen där man kan mäta grader på vinklar.

Funderar på om jag ska sälja den och köpa en avståndsmätare med vinkelmätningsfunktion :thinking:

Det andra alternativet är att köpa en separat digital vinkelmätare.

Vad hade ni gjort?
 
T Ejmelie skrev:
Idag har jag en Leica Disto D2 som jag är väldigt nöjd med. Det enda jag saknar är funktionen där man kan mäta grader på vinklar.
När använder man den funktionen? Jag tror att jag missar ngt uppenbart för prylen jag ser framför mig verkar inte fylla något tomrum.
 
Jag har en billig avståndsmätare som även mäter vinkar(och kanske framförallt geometri, man får höjden på något man mäter snett uppåt) tycker dock inte jag får någon exakt vinkel från denna. Kanske ett bättre instrument är bättre, men just vinkelfunktionen känns mer som ett redskap för att få ut annan information. T.ex. mätt höjden på ett träd och liknande.
Har även en (billig) vinkelmätare som är mycket bättre vid vinkelmätning. Smidig att mäta relativa vinkar etc. Dessutom magnetisk, går nolla mot bordet på bordssågen och sen sätta mot klingan för att ställa önskad vinkel etc. Det är svårt med anståndsmätaren, dels har den inte mycket plana ytor att lägga mot och dels är den i många fall för lång.
Jag hade kört olika instrument, men beror ju mycket på vad den ska användas till.

Edit:
Jag har denna, som jag betalade betydligt mindre för när jag köpte:
https://banggood.app.link/CD6nfvtHllb
Utan att mätt dess precision eller jämfört med något annat är jag mycket nöjd.
Denna anståndsmätare, som jag även den betalade betydligt mindre än listpris idag:
https://banggood.app.link/rtoCMTWHllb
Samma som ovan inte verifierat eller jämfört men nöjd. Jämfört på så vis att mina olika mätinstrument visar väldigt olika, men vet inte vad som är mest rätt stanley måttband, lasermätare eller hultafors tumstockar, som varierar mellan varandra...
 
Redigerat:
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
När använder man den funktionen? Jag tror att jag missar ngt uppenbart för prylen jag ser framför mig verkar inte fylla något tomrum.
En digital vinkelmätare är jättesmidigt ibland, finns väl olika men jag tänker på en sådan liten fyrkantig som brukar benämnas bevel box.
Iom att den har inbyggd ref till horisontalplanet kan den mäta vinklar direkt istället för att kombinera smygvinkel och vattenpass. Använde min i somras när jag behövde ha ut takvinklar för att på plats kunna såga reglar och brädor i rätt anslutningsvinkel :)
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
En digital vinkelmätare är jättesmidigt ibland, finns väl olika men jag tänker på en sådan liten fyrkantig som brukar benämnas bevel box.
Iom att den har inbyggd ref till horisontalplanet kan den mäta vinklar direkt istället för att kombinera smygvinkel och vattenpass. Använde min i somras när jag behövde ha ut takvinklar för att på plats kunna såga reglar och brädor i rätt anslutningsvinkel :)
En sådan fyrkantig är jag med på nyttan, en som är inbyggd i distansmätaren tänker jag har ett ganska begränsat användningsområde då. (Och vad min första tanke var hur den skulle fungera behöver vi inte ens nämna ;) )
 
P
T Ejmelie skrev:
Idag har jag en Leica Disto D2 som jag är väldigt nöjd med. Det enda jag saknar är funktionen där man kan mäta grader på vinklar.

Funderar på om jag ska sälja den och köpa en avståndsmätare med vinkelmätningsfunktion :thinking:

Det andra alternativet är att köpa en separat digital vinkelmätare.

Vad hade ni gjort?
Vinkelmätning finns som app till mobiler och platttor.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
I jobbet använder jag den funktionen ofta då jag behöver kolla lutningar på tak.

Men i övrigt så har jag nog bara använt det en gång och det var när jag skulle bygga en provisorisk trapp till övervåningen.
 
C
T Ejmelie skrev:
Det enda jag saknar är funktionen där man kan mäta grader på vinklar.
Tillverkarna verkar både slarva och mena lite olika saker när de använder begreppet "vinkelmätning".
Antar att vi pratar om lutningsmätning här, dvs. vattenpassfunktionen?

Själv använder jag den hela tiden för att försäkra mig om att jag mäter i horisontal/vertikalplanet. Man blir förvånad över hur få ytor som är särskilt plana. På det sättet ser jag det nästan som en nödvändig funktion som inte enkelt kan ersättas av en separat lutningsmätare.
Har använt den ett fåtal gånger till att mäta lutning på tak, hängrännor och sånt, däremot använder jag den inte som substitut för ett vattenpass.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
T
Kollade på lite alternativ och kom fram till att ett separat verktyg för det ändamålet ändå är det bästa alternativet. Den här tex går ju att använda som både vattenpass och vinkelmätare.
Man använder elektronisk kombinationsverktyg som vattenpass och vinkelmätare vid byggarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T Ejmelie skrev:
Kollade på lite alternativ och kom fram till att ett separat verktyg för det ändamålet ändå är det bästa alternativet. Den här tex går ju att använda som både vattenpass och vinkelmätare.
[bild]
Ser potentiellt opraktiskt ut, inte alltid det går att få in 60 cm där det ska mätas. Behövs längden av någon anledning går en liten vinkelmätare att hålla emot ett längre vattenpass.
Det ena utesluter visserligen inte det andra, dvs du behöver två olika :p
 
Frustrator Frustrator skrev:
Typ en sån här [länk]
Och så nollar man den mot horisontellt vattenpass?
Min behöver inte nollas, håller själv reda på horisontalplanet. Men man kan ju villa förlänga anläggningsytan mot underlaget.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tänk på att du behöver en egen transformator från 10kV-nätet för att få använda den...

"Denna A-klassade svetsapparat är inte avsedd för användning i hemmet, vars strömförsörjning går över ett offentligt lågspänningssystem. Det kan, såväl på grund av ledningsbundna som på strålningsstörningar eventuellt vara svårt att uppnå elektromagnetisk kompabilitet i dessa områden"
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
karra karra skrev:
Nästa vecka finns en plasmaskärare på LIDL som är färdig att använda, ingen kompressor behövs för denna. Tänkte bara tipsa om det finns något intresse för en sådan :)

[länk]
Inlagt i fel tråd eller klarar den avståndsmätning också?
 
K Kane skrev:
Inlagt i fel tråd eller klarar den avståndsmätning också?
Haha, den klarar självklart (inte) avståndsmätning. Gick in i rätt tråd, men skrollade för långt ner ser det ut som, eftersom jag postade i fel tråd. Tack för att du uppmärksammade mig!
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.